به گزارش روز سه شنبه آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در نشستی با کارکنان حوزه معاونت تشخیص، پیشگیری و تربیت بدنی با بیان اینکه در سال جاری سه بسته تحولی " مداخلات بهنگام طلایی"، " مدرسه انطباقی" و " توسعه مسارکت ها" در سازمان آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است، اظهار داشت: برای سال آینده بسته های تحولی "کیفیت بخشی و آموزش دیرآموزان"، "توانمند سازی و آموزش های خانواده محور"، "پوشش جامع گروه های استثنایی"، "توسعه مهارت محوری"، "کیفیت بخشی به طرح تلفیقی فراگیر"، "فعالیت های تربیتی و پرورشی" و " توسعه کمی و کیفی برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی" تدوین و اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به تحولاتی که باید در بسته تحولی "توسعه کمی و کیفی برنامه سنجش سلامت و آمادگی تحصیلی" دیده شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه در آموزش و پرورش استثنایی دوره پیش دبستانی رسمی، اجباری و از بدو تولد است، شناسایی بهنگام اولین گام در ورود نوآموزان به پیش دبستانی است و لذا اولین تحول در برنامه سنجش باید به هنگام شدن این برنامه برای انجام مداخلات بهنگام و طلایی باشد.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ارزیابی گروه های بیشتر از گروه های ۷ گانه موجود در برنامه سنجش، وجود آزمون های پایا و روا در سنجش، تقویت بانک جامع آزمون ها و تحلیل های پژوهشی و داده کاوی از یافته های برنامه سنجش برای کاربردهای مداخله حویانه مدیریتی از دیگر تحولاتی است که باید در برنامه سنجش مد نظر قرار گیرد.
حسینی در ادامه گفت: تجهیز بیشتر پایگاه های سنجش، ایجاد پایگاه های ثابت و دائمی سنجش، به روز رسانی ابزارهای سنجش و شناسنامه دار کردن آنها و تهیه بانک اطلاعات دقیق نیروی انسانی پایگاه های سنجش بخشی دیگر از تحولاتی است که باید در بسته تحولی "توسعه کمی و کیفی برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی" دیده شود.
وی افزود: ارائه یافته های سنجش به سازمان ها، وزارتخانه ها و پژوهشکده های مرتبط، استفاده از ظرفیت شوراهای روستایی برای پوشش ۱۰۰ درصدی برنامه سنجش به ویژه در روستاها و مناطق صعب العبور و تهیه پیوست اطلاع رسانی برنامه سنجش از دیگر تحولات مد نظر در برنامه سنجش باید باشد.
حسینی در ادامه با تقدیر از فعالیت های فرهنگی و پرورشی حوزه معاونت تشخیص، پیشگیری و تربیت بدنی اظهار داشت: سند تحول بنیادین به دنبال تعلیم و تربیت تمام ساحتی است و در این سند، تربیت، پرورش و آموزش با هم دیده شده است.
وی افزود: با توجه به شرایط کرونا و ارائه آموزش ها در بستر فضای مجازی و شبکه شاد باید از این ظرفیت در ارائه تمامی فعالیت های فرهنگی و پرورشی با رویکرد دانش آموزمحوری و دانش آموز باوری بهره برد.
حسینی در پایان گفت: ارائه ۵۵ فیلم فرهنگی، پرورشی ویژه اوقات فراغت دانش آموزان با نیاز های ویژه در شبکه شاد کار بسیار ارزشمندی است که باید با رویکرد خانواده محوری ارائه این فیلم ها ادامه یابد.