به گزارش ایرنا، دانشگاه به جهت نقش ویژه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی خود، همواره از اهم امور و مبدأ همه تحولات جامعه است.
در عصر جدید و در کشاکش رقابت میان جوامع، کشورها در تلاش هستند تا نقش آموزش بویژه آموزش عالی را در توسعه ملی و ارتقای دانش و تکنولوژی مورد توجه قرار دهند و از این رو نقش آموزش عالی در توسعه اجتناب ناپذیر است.
یکی از پر ارزش ترین منابعی که جامعه در اختیار دارد، دانشگاه است و در غالب کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، حل مسائل و رفع نیازمندیهای اهداف توسعه ملی را دانشگاه و دانشگاهیان تحقق بخشیدهاند.
اختلاف اصلی که باعث تفاوت معنادار بین وضعیت کشورهای پیشرفته و توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه شده است، نوع نگرش آنها به توسعه علمی و ارزش گذاری آنان به این عامل حیاتی و پایه اصلی توسعه است هر چه آموزش بیشتر و با کیفیت بهتر ارائه شود توسعه ملی سریعتر صورت خواهد پذیرفت.
مهمترین اهداف این نهاد اجتماعی را میتوان در گسترش مرزهای علم و دانش و فناوری، افزایش روحیه تحقیق در جامعه بویژه نسل جوان، تعلیم و تربیت عالی و ارتقاء فرهنگی جامعه و روشنگری فکری و اجتماعی، شناخت نیازها و مشکلات مردم و مشارکت در رفع آنها، کمک به دولت در برنامه ریزی ها، آموزش و پرورش نیروهای انسانی متعهد و متخصص برای اداره کشور دانست.
و حالا مجمع نمایندگان کردستان در مجلس یازدهم قصد دارد تا به این مرکز علمی و آموزشی در استان به عنوان یک اتاق فکر نگاه کند.
شکست انحصار علمی
رییس مجمع نمایندگان کردستان روز سهشنبه در نشست با هیات رییسه دانشگاه کردستان اظهار داشت: یکی از دغدغهها و آسیبهای اصلی حوزه فرهنگ، اختلاف نظر و دیدگاههاست که دانشگاهها از جمله کردستان میتواند ریل گذاری حوزه فرهنگ را آغاز و به تسریع حرکت در آن کمک کند.
پرویز اوسطی از آموزش و اقتصاد به عنوان ۲ بال توسعه هر کشوری نام برد و افزود: هرچه در پیشبرد کمی و کیفی آموزش تلاش شود، اقتصاد به همان میزان رشد پیدا میکند.
وی با بیان اینکه در دنیای رقابتی امروز هر ثانیه ارزشمند است، تاکید کرد: این رقابت در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی مشهود بوده و شدت آن در حوزه علم و فناوری در دنیا نمود پیدا کرده است.
رییس مجمع نمایندگان کردستان یادآور شد: هر کشوری در این حوزه بتواند از دیگران سبقت بگیرد، در دنیا موفق تر خواهد بود.
وی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم پیشرفت در حوره های مختلف اظهار داشت: زمینه سازی برای این پیشرفت در گرو توجه ویژه به توسعه علم و فناوری است.
رییس مجمع نمایندگان کردستان شکستن انحصار علمی غرب را از ماموریتهای مهم دانشگاههای کشور برشمرد و گفت: در نگاهی عمیق و زیربنایی به حوزه آموزش عالی آنچه که مورد توجه ویژه قرار دارد، تغییر نگرش و رفتار در حوزه آموزش و سوق دادن آن به سمت خلاقیت و کارآفرینی است و با وجود کارهای بسیاری که در استان انجام شده، اما هنوز تا استانداردها فاصله بسیاری داریم.
اوسطی یکی دیگر از دغدغه های این حوزه را اختلاف دیدگاه و نظر در حوزه فرهنگ دانست و بر لزوم ورود دانشگاه کردستان به این عرصه به عنوان سفیر فرهنگ مردم استان، تاکید کرد.
وی افزود: خواسته های هیات رییسه دانشگاه کردستان رد ابعاد مختلف، در قالب برنامه عملیاتی اولویت بندی و به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ارائه میشود.
نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی، توجه دانشگاه کردستان به دانشکده های اقماری و پژوهشکدهها زا بستری برای جذب بیشتر دانشجو دانست و بر استفاده حداکثری از این ظرفیت تاکید کرد.
دانشگاه اتاق فکر نمایندگان
نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم در این نشست اظهار داشت: با توجه به فلسفه وجودی دانشگاه، این مرکز علم می تواند به عنوان اتاق فکری برای مجمع نمایندگان استان باشد.
محسن فتحی یکی از راهکارهای ارتباط بیشتر دانشگاه و مجلس شورای اسلامی را بررسی قوانین با کمک اساتید دانشگاه اعلام کرد و افزود: با این روش می توان خروجی لوایح و طرحهای مجلس را به نفع ملی و منطقه ای تغییر داد و شاید برخی قوانین در سطح ملی خوب و اثرگذار باشند اما در سطح استان کارآیی لازم را نداشته باشد.
وی ابراز امیدواری کرد با بهره گیری از ظرفیت داشنگاه، نمایندگان صدای راستین مردم در مجلس باشند.
نماینده مردم مریوان و سروآباد هم دانشگاه را حلال مشکلات جامعه معرفی کرد و گفت: کردستان مشکلات ریشه ای و مزمنی دارد که با برخورداری از نیروهای نخبه و کارآمد می توان بر این نقاط ضعف غلبه کرد و آن را از بین برد.
شیوا قاسمی پور بستر دانشگاه را زمینه مناسبی برای استفاده از نخبگان برشمرد و افزود: باید با استفاده از این بستر، عدالت آموزش و اجتماعی را توسعه داد.
وی بر لزوم تلاش دانشگاه کردستان برای فراهم کردن زمینه های اقتصاد دانش بنیان گفت: حل علمی و اصولی بسیاری از مشکلات کشور در مجلس، تنها با کمک دانشگاه میسر است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی استفاده از نخبگان را عامل اصلی توسعه و پیشرفت استان اعلام کرد.
توجه به توسعه دانشکده های اقماری مطلبی بود که نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی بر آن تاکید داشت.
بهزاد رحیمی این مساله را عاملی برای افزایش ردیف بودجه ای دانشگاه کردستان هم دانست و افزود: آنچه که توانسته است دانشگاه کردستان را به موفقیتهای قابل توجهی برساند، احساس مسوولیت اساتید، کارکنان و هیات علمی آن بوده است.
دیگر نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم با ابراز خرسندی از کاهش فاصله بین نمایندگان مجلس و دانشگاه، اظهار داشت: خروجی این کاهش فاصله، ارتقای جامعه را در پی دارد.
سید مهدی فرشادان افزود: افزایش ردیف بودجه دانشگاه کردستان به وزارت علوم پیشنهاد می شود تا در لایحه بودجه برای آن چاره اندیشی اساسی شود.
وی افزایش تعداد رشته های تحصیلات تکمیلی را هم از درخواستهایی برشمرد که در نشست مجمع نمایندگان با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح می شود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم برای دانشگاهیان یک پیشنهاد هم داشت و آن اینکه هر سال یک مشکل عمده دانشگاه استان را مطرح و نمایندگان موظف به حل آن شوند چرا که با حل چند مشکل انگشت شمار ولی بزرگ می توان افق امیدبخشی برای آینده این دانشگاه ترسیم کرد.
این نشست پایان یافت و حالا کردستان چشم به نتایج آن دوخته است تا شاید بتواند گرههای کور توسعه را یک به یک باز کرده و مسیر حرکت در ریل پیشرفت برایش هموارتر شود.