سنندج - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی دولت ویژه کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا در این استان پرداخت شده است.

خالد جعفری عصر سه‌شنبه در سی و هفتمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار داشت: تا پایان وقت اداری روز گذشته ۶۰۰ میلیارد ریال پرونده مربوط به کسب و کارهای آسیب دیده به بانک های استان ارسال شده است.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: هنوز برخی صنوف همچون هتلداران برای دریافت تسهیلات حمایتی آسیب دیدگان کرونا اقدام نکرده‌اند که می طلبد تا فرصت باقی مانده فعالان این صنف نیز در سامانه کارا ثبت نام کنند.  

جعفری در ارتباط با بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز اضافه کرد: اگر زمانی که تفاوت بین نرخ قیمت ارز نیمایی و بازار آزاد اندک بود صادرکنندگان به موقع اقدام به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود می کردند امروز با چالش و مشکل برای بازگرداندن ارز مواجه نبودند.  

وی با اشاره به اینکه دولت، بخش خصوصی و مجلس خواهان برگشت ارز حاصل از صادرات هستند، یادآور شد: در راستای حمایت از تولید استان تعلیق کارت بازرگانی واحدهای تولیدی که ارز حاصل از صادرات آنها به کشور بازگردانده نشده به تاخیر افتاده است.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با اشاره به اینکه مسوولان حامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان هستند، گفت: برای تحقق و اجرای شعار سال جاری باید صادرات را تقویت و از صادرکنندگان حمایت کنیم ضمن اینکه صادرکنندگانی که تولیدات استان را صادر می‌کنند در اولویت حمایت هستند.  

جعفری با اشاره به اینکه افزایش و تفاوت مابین نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد شروع در تعهدات  مشکلات ایجاد کرده است، تاکید کرد: اعمال تحریم ها و شیوع کرونا مشکلات کشور را تشدید کرده و انتظار می رود همه شرایط کنونی را به خوبی درک کنند.   


سهم کردستان از عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات ۳.۴ درصد است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج هم در این نشست اظهار داشت : تحریم های ظالمانه و شیوع بیماری کرونا منجر به نامناسب کردن محیط کسب و کار و ایجاد مشکلات و چالش های زیادی برای فعالان اقتصادی و مراودات مالی و تجاری شده است.  

سیدکمال حسینی اضافه کرد : برخی از سیاست های غیرکارشناسی شده از سوی بانک مرکزی و نیز بخشنامه‌های مکرر موجب سردرگمی و گرفتاری هایی برای فعالان بخش خصوصی شده است.  

وی افزود: براساس آمار منتشر شده بانک مرکزی از مجموع ۸۵ میلیارد صادرات انجام شده در سال های ۹۷ و ۹۸ کشور ۲۷.۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات باز نگشته است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج با اشاره به اینکه سهم بخش خصوصی در اقتصاد کشور کمتر از ۲۰ درصد است، یادآور شد: از ۲۷.۵ میلیادر دلار ارز برگشت داده نشده 
کمتر از ۲۰ درصد آن سهم بخش خصوصی است.  

حسینی با بیان اینکه همه معتقد به برگشت ارز به چرخه اقتصادی هستیم، گفت : سهم کردستان از عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور ۳.۴ درصد اشت.  

وی با اشاره با اینکه برگشت ارز حاصل از صادرات نیازمند شرایط و فرآیندهایی است، تاکید کرد: برای تامین مواد اولیه اکثر تولیدکنندگان دچار مشکل شدند.  

مراودات با ریال به فرهنگ تجاری تبدیل شده است

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی سنندج با اعلام اینکه بیشتر از ۹۹ صادرات کردستان به عراق و اقلیم کردستان انجام می شود، افزود: ریال به عنوان پول رایج ایران ارجعیت داشت و به همین دلیل تمام مراودات دو طرف به صورت ریال تعریف و به فرهنگ تجاری تبدیل شده است.  

حسینی یادآور شد: بیش از سه دهه است مراودات تجاری ایران و اقلیم کردستان عراق به صورت ریال انجام می شود و هیچ نوع زیرساختی تاکنون برای برگشت ارز ایجاد نشده است.

یکسان سازی نرخ ارز تنها راه رفع مشکلات صادرکنندگان است

عضو دیگر هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج در این نشست اظهار داشت: برگشت ارز به صورت دلار زیرساختی همچون وجود بانک نیاز دارد  که در حال حاضر وجود ندارد.  

قادر کریمی افزود: یکی دیگر از مشکلات فعالان اقتصادی کردستان این است که کالاهای صادراتی از مرزهای استان پوشش بیمه ای نمی شود و کسی هم جرأت برگشت ارز به صورت چمدانی را ندارد.  

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج اضافه کرد: فشار زیادی به تولیدکنندگان برای بازگشت ارز وارد شده که استمرار آن بسیاری از واحدها را مجبور به تعطیلی می کند.  

کریمی تنها راه مشکلات فعلی را یکسان سازی نرخ ارز اعلام کرد و گفت: در حوزه اقلیم کردستان اگر بخش اقتصادی را فعال و صراف مورد اعتماد را ایجاد و منافع تولیدکننده هم تامین شود بسیاری از مشکلات فعالان اقتصادی استان برطرف خواهد ‌شد.