مجری طرحهای زیربنایی استان اصفهان روز چهارشنبه با اشاره به برگزاری جلسه بررسی روند اجرای قطعه دوم پروژه ملی کنارگذر شرق اصفهان در گفت و گو با ایرنا گفت: در آیین افتتاح طرح ملی کنارگذر شرق اصفهان وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی حضور دارند.
علیرضا صلواتی طول قطعه نخست این طرح را ۳۰ کیلومتر و طول قطعه دوم را ۲۵ کیلومتر اعلام کرد.
وی اظهارداشت: بر اساس برنامهریزی ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای قطعه یک و ۲ این طرح مصوب شده بود که ۱۷ میلیارد تومان آن تخصیص یافت و طبق قولی که مدیران شرکت ساخت دادند، قرار است که ۸۰ میلیارد تومان باقیمانده در روزهای آینده به این طرح تزریق شود.
وی ادامه داد: این طرح بعنوان یکی از طرحهای مهم کشور به شمار میرود که ۲۰ کیلومتر مسیر اصفهان و تهران را کم کرده و از سوی دیگر، نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان سفر را کم میکند.
صلواتی بیان کرد: ساماندهی، نورپردازی و زیباسازی محوطه پل فرودگاه به عنوان یکی از دروازههای مهم ورودی شهر اصفهان در این طرح از اهمیت بسیاری برخوردار است و اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: فضای معماری پل فرودگاه پروژه از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و طرحهای آن آماده شد و قرار است در این زمینه اقدامات عملیاتی صورت پذیرد.
مجری طرحهای زیربنایی وزارت راه و شهرسازی در استان اصفهان گفت: پاکسازی حاشیه مسیر، پارکینگهای مسیر و پد هلی کوپتر در طول مسیر کنارگذر شرق اصفهان از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که در حال انجام است.
وی ادامه داد: تبلیغات در خصوص استفاده مردم از این آزادراه و روشنایی مسیر مورد توجه بوده و ضرورت دارد در این خصوص اقداماتی عملیاتی انجام پذیرد.
تفاهم نامه تامین مالی، اجرا، بهره برداری و انتقال آزاد راه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.
این پروژه حدفاصل آزاد راه نطنز - اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت میکند.
عملیات اجرایی آزادراه کنار گذر شرق اصفهان که طی سالهای گذشته متوقف بوده با هدف کاهش زمان سفر و جلوگیری از تردد وسایل نقلیه سنگین و دود زا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن با ایجاد سفری پاک با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری وبا مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.
آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزاد راه نطنز – کاشان – اصفهان آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می شود.
کنارگذر شرق اصفهان شریانی مهم برای ارتباط هر چه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جادههای منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار میآید.
قطعه اول آزادراه شرق اصفهان از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم این کنارگذر از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.
این طرح در کاهش آلایندهها، تصادفها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرویی در جادههای اصلی کلانشهر اصفهان انجام میشود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گرهگشا خواهد داشت.
۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.