بجنورد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: نظارت بر بازار استان افزایش می‌یابد و به همین منظور گروه‌های بازرسی و نظارت با همکاری اتاق اصناف، اتحادیه‌ها و سازمان صنعت و معدن باید تمامی بازار را رصد ‌کنند.

محمود قنبری روز چهارشنبه در کارگروه تنظیم بازار استان گفت: نظارت بر بازار فقط با یک سازمان دولتی نیست و همه دستگاه‌های مرتبط نیز باید در این فرایند حضور داشته باشند.

وی افزود: ممکن است از هر صنفی افرادی بخواهند از وضعیت بازار سوء استفاده کنند و تنها راه افزایش نیافتن غیر متعارف قیمت ها تشدید نظارت ها به ویژه در فصل تابستان است.

وی با بیان این که بهترین ناظران بازار مردم هستند، اظهار داشت: باید به گزارش های مردمی از گرانفروشی ها توجه شود و اتحادیه ها هم به طور هماهنگ گزارش بازرسی و نظارت خود را به اتاق اصناف دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی به رعایت پروتکل های بهداشتی نیز اشاره کرد و گفت: بازار با رعایت پروتکل های بهداشتی به سلامت مردم کمک می کند.

وی در رابطه با توزیع ۲۲ تن گوشت تنظیم بازار در استان نیز اظهار داشت: اولویت توزیع  در این زمینه باخانواده های مددجوی نهادهای حمایتی، کارگران و مراکزی مانند بیمارستانها است.

قنبری خواهان تعیین لاستیک های تنطیم بازاری شد که دو سال پیش با استفاده از ارز دولتی وارد شده است و گفت: ۳۶ هزار و  ۵۷۲ حلقه لاستیک وارد استان شد که وضعیت  ۴.۵ درصد از این لاستیک ها مبهم است و تا پایان مرداد ماه جاری باید تعیین تکلیف شود.

وی در مورد توزیع نهاده های دامی که دستور جلسه قبل این کارگروه بود نیز گفت: نهاده های دامی باید به گونه ای توزیع شود که از صفر تا صد قابل نظارت باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم در مورد در مورد توزیع نهاده های دامی گفت: فرایند خرید و توزیع نهاده های دامی با توجه به آن چه در سامانه ثبت می شود از ابتدا تا انتها قابل نظارت است.

عبدالله یوسفی با بیان این که فرایند تخصیص ارز دچار چالش شده است اظهار داشت: این مشکل خرید و توزیع نهاده های دامی را در تمام کشور با مشکل مواجه کرد و اکنون توانسته ایم ضریب تخصیص نهاده های دامی را بهبود ببخشیم.

وی افزود: براساس ظرفیت مرغداری ها به آن ها نهاده های دامی داده می شود و هم اکنون نزدیک به ۷۶ درصد نهاده مورد نیاز تامین و ۵۵ درصد تحویل مرغداران شده است.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی نیز در این جلسه خواهان توزیع مرغ به اندازه نیاز بازار شد و گفت: یک روز ۲۰۰ تن در بازا موجود است و روز دیگر ۱۵ تن در حالی که باید این رقم متناسب با مصرف مردم باشد تا مشکلی ایجاد نشود.

رضا فیروزه در مورد لاستیک هایی که با ارز دولتی وارد شده اند نیز گفت: هم اکنون بازرسی از انبارهای لاستیک آغاز شده است و تا هفته دیگر ادامه دارد.

وی افزود: تا پایان مرداد وضعیت این لاستیک ها باید مشخص شود و بعد از آن برای توزیع کنندگان لاستیکی که مشخص نیست سهمیه خود را چه کرده اند پرونده تشکیل می شود.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان شمالی نیز با بیان این که تحویل شکر به قنادان و صنوف آرد بر باید متناسب با ظرفیت تولید و خرید آرد از داخل استان و سامانه خرید آرد باشد.

محمد بدری افزود: واحد های آرد بری که آرد  خود را از خبازی ها تهیه می کنند موجب بروز مشکلات مختلف در زمینه توزیع آرد می شوند.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

اکنون پنج هزار و ۵۷۶ واحد تولیدی، چهار هزار و ۶۴۸ واحد در زمینه خدمات فنی، ۱۲ هزار و ۴۶۳ واحد توزیعی، سه هزار و ۲۳۱ واحد خدماتی و در مجموع ۲۵ هزار و ۹۱۸ واحد صنفی در خراسان شمالی فعال است و شمار اتحادیه های صنفی استان نیز ۱۳۸ اتحادیه است.