قم - ایرنا - مدیرکل کمیته امداد امام (ره) قم با اشاره به افزایشی بودن روند خانوارهای تحت پوشش این نهاد در استان گفت: نرخ خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام قم از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه امسال حدود ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد پیدا کرده است.

اکبر میرشکار روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این مدت نزدیک به هزار خانواده تحت پوشش قرار گرفتند.

وی  مسائل اقتصادی و بیکاری را از عوامل اصلی افزایش نرخ مددجویان استان ذکر کرد و گفت: شیوع بیماری کرونا موجب شده تا کمیته امداد دامنه و گستره خدمات خود را بیش از پیش افزایش دهد.

مدیرکل کمیته امداد قم خاطر نشان کرد: از آغاز امسال ۱۴ هزار و ۳۰۰ تَن از افراد غیر تحت پوشش نیز درخواست کمک کردند که به این مراجعه های موردی در حدود ۲۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به صورت بلاعوض کمک کردیم و توانستیم با وام قرض الحسنه به طور مقطعی مشکل آنها را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در مدت یاد شده به هزار و ۹۵۳ تَن در مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد ریال قرض الحسنه کارگشایی پرداخت کردیم، گفت: در همین مدت کمک هزینه ازدواج با سرانه میانگین ۶۰ میلیون ریال نیز پرداخت شده است، که ۱۸۹ مورد آن به صورت جهیزیه کامل و بقیه آن به شکل نقدی بوده است.

میرشکار پرداخت ۳۲۱ فقره وام اشتغال توسط کمیته امداد استان در سال جاری را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: در سال ۹۹ میزان اعتبارات حوزه اشتغال کمیته امداد قم بالغ بر ۸۱۰ میلیارد است که نسبت به سال گذشته زودتر به بانک های عامل ابلاغ شد و ۶۸۰ میلیارد ریال آن نیز از محل تبصره ۱۶ است.

میرشکار افزود: با گذشت بیش از ۲۵ روز از ابلاغ دستورالعمل این اعتبار به بانک ها، ۳۲۰ تَن را معرفی کردیم و رقم قابل توجهی را دریافت کردند.

وی ادامه داد: ۸۹۳ پرنده را به بانک ها ارسال کردیم و امیدواریم با توجه به همکاری های صورت گرفته ۲ هزار سهمیه پیش بینی شده برای اشتغال مددجویان قم تا پایان مهرماه پرداخت شود.

مدیرکل کمیته امداد قم همچنین سهمیه تسهیلات حوزه کاریابی مددجویان این استان را نیز ۳۲۵ تَن دانست و گفت: تاکنون ۳۰ تَن بر اساس کاریابی جذب شدند که در تلاش هستیم آن را به تعداد بیشتری تبدیل کنیم.

این مسئول درآمد سال جاری کمیته امداد قم از محل مشارکت های مردمی را ۳۴۸ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این مبلغ در مقایسه با چهار ماهه نخست سال گذشته ۷۲ درصد رشد داشته و با این روند انتظار می رود بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از برنامه ای که پیش بینی شده عبور بکنیم و افزایش درآمد داشته باشیم.

میرشکار با اشاره به ارائه خدمات مشاوره ای به هزار و ۴۸۵ تَن از مددجویان قم در چهار ماهه آغازین امسال گفت: شناسایی ۵۰۰ خانوار ساکن در مناطق حاشیه ای قم و ارائه خدمات آموزشی چهره به چهره به آنها از شاخص ترین فعالیت های فرهنگی کمیته امداد به شمار می آید.

وی تصریح کرد: برای این اقدام تعداد ۲۰ طلبه زن فعال شدند، و هر کدام از این خانوارها را در اختیار گرفتند و به صورت هفتگی با مراجعه به منازل این افراد آموزش های لازم را ارائه می دهند.

میرشکار خدمات کمیته امداد در حوزه مسکن مددجویی را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: هزار و ۵۸۰ خانواده تحت پوشش به لحاظ مسکن در شرایط نامناسبی قرار دارند، و ما در چهار ماهه ابتدایی امسال ۲۸۴ مورد ودیعه مسکن پرداخت کردیم که ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال به ازای هر نفر می‌باشد.

وی همچنین افزود: ماهیانه سه میلیون ریال نیز به عنوان اجاره خانه مددجویان از سوی کمیته امداد قم پرداخت می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد قم با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی میزان مستمری مددجویان استان گفت: در طول چهار ماهه گذشته ۲۰۲ میلیارد و ۶۶۰ میلیون ریال مستمری به مددجویان تحت پوشش پرداخت شد.

وی با اشاره به پیش بینی یک سبد کالا شامل مقادیری برنج، مرغ و روغن برای خانوارهای تحت پوشش گفت: کلیه خانواده های تحت پوشش تا هشتم شهریورماه فرصت دارند، با مراجعه به فروشگاه رفاه سبد کالای خود را دریافت کنند.

مدیرکل کمیته امداد قم همچنین با اشاره به اینکه برای تامین گوشت مورد نیاز مددجویان در عید قربان تاکنون ۱۱۳ راس دام سبک و سنگین از محل کمک های خیران قربانی شده است، گفت: حدود ۶ هزار بسته گوشت آماده شده و طی روز عید قربان و روز بعد از آن در اختیار ۱۲ هزار خانوار پیش بینی شده قرار خواهد گرفت.

مدیرکل کمیته امداد قم همچنین خاطر نشان کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده با همکاری آستانه مقدس حضرت معصومه (س) در دهه ولایت و حدفاصل عید قربان تا غدیر روزانه هشت هزار پُرس غذای گرم بین نیازمندان توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه علاوه بر این تعداد غذای مذکور ۵۰ هزار پُرس غذا نیز با کمک سپاه علی بن ابیطالب (ع) تهیه و به عنوان اطعام روز غدیر در مساجد، پایگاه ها و مراکز نیکوکاری استان توزیع می‌کنیم.

میرشکار گفت: در دهه ولایت با منابعی که از طریق خیران تامین می‌کنیم، اجاره ۶ ماهه نخست امسال مددجویان را به حسابشان واریز خواهیم کرد.

وی افزود: در این دهه همچنین با کمک و همیاری خیران برای هزار و ۵۲۰ خانواده ای که یک بیمار صعب العلاج دارند، از پنج تا ۱۰ میلیون ریال کمک ویژه به منظور تامین هزینه های درمان آنها خواهیم داشت.

وی با اشاره به دیگر برنامه های کمیته امداد قم در دهه ولایت گفت: در حال پیگیری هستیم، تا خانواده های تحت پوششی که طی چند سال حق بیمه های تامین اجتماعی آنها را پرداخت کردیم، از مستمری بازنشستگی استفاده کنند و دیگر نیازی به کمیته امداد نداشته باشند.

میرشکار در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۲۲ هزار و ۱۸۲ خانوار به طور مستمر از خدمات کمیته امداد استان بهره مند می شوند، یادآور شد: امسال تعدادی از خانواده‌ها به دلایل مختلف از جمله ازدواج و یا فوت شدن به علت سالمندی و بیماری از چرخه حمایتی کمیته امداد خارج شدند.

وی اضافه کرد: ۳۲۰ خانواده تحت پوشش نیز به دلیل اشتغال و خودکفا شدن در تامین هزینه های خود از چتر حمایتی کمیته امداد خارج شدند و به طور کلی جمعیت مددجویان تحت پوشش به هیچ وجه ثابت نیست و دائم در حال تغییر می‌باشد.