استان‌ها - ایرنا - شیوع ویروس کرونا و ماندگاری آن هرچند شیوه برگزاری آیین‌های ملی و مذهبی را تحت تاثیر قرار داده اما با همراهی هموطنان در رعایت دستورات بهداشتی و فاصله‌های فیزیکی که نمونه آن در اعیاد شعبانیه و ماه مبارک رمضان ثبت شد، می توان برگ ماندگار دیگری در تاریخ این سرزمین و پیوند دینداری و سلامت ایرانیان ثبت کرد.

امروز هموطنان در گوشه و کنار ایران این بار نیز با شکل و شمایل جدید، آیین روز عرفه که روز «معرفت و شناخت پروردگار» نامیده می شود، گرامی می‌دارند و با حاجیان سرزمین وحی هم نوا می‌شوند.

هرچند در روزهای گذشته و با قرار گرفتن ۲۶ استان در زمره استان‌هایی با وضعیت قرمز و هشدار کرونایی، تردیدهایی درباره چگونگی برگزاری آیین های مذهبی پیش رو همچون قرائت دعای عرفه، آیین روز عید قربان و عید غدیر وجود داشت اما با تصمیم وزارت بهداشت و اعلام ضوابط بهداشتی و شرایط برگزاری این آیین ها، بخشی از نگرانی ها مرتفع شد و امروز نهم مرداد آیین روز عرفه در مناطق سفید برگزار می‌شود.

البته این بار نیز فناوری به کمک شهروندان آمده است و در مناطقی که امکان برگزاری مراسم قرائت دعای عرفه در مکان های سرباز وجود ندارد و یا بقاع متبرکه‌ای که امکان پذیرش زائران را ندارند، برنامه های خود را به صورت زنده از طریق صدا و سیما و فضای مجازی پخش می کنند تا همگان امکان استفاده از آیین معنوی را داشته باشند.

امروز برگزاری مراسم روز عرفه و نماز عید قربان در برخی استان ها از جمله آذربایجان غربی، البرز، گلستان، تهران، کرمانشاه، زنجان لغو شده است و در برخی استان‌ها از جمله همدان، مرکزی، خراسان جنوبی و ایلام نیز به شهرستان‌هایی که در شرایط کرونایی بهتری قرار دارند، به صورت محدود برگزار می شود.

شرایط برگزاری آیین های مذهبی در استان ها متفاوت است؛ برای نمونه در استان فارس از ۳۶ شهرستان استان به جز شهرستان بختگان و رستم که دارای وضعیت سفید شیوع ویروس کرونا هستند، در بقیه شهرستان‌ها امکان برگزاری مراسم عرفه و اعیاد قربان و غدیر وجود ندارد.

امروز امامان جمعه اهل سنت خاش سیستان و بلوچستان بر ضرورت استفاده از ماسک، جانماز شخصی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و خودداری از دید و بازدیدهای عیدانه در ایام عید سعید قربان برای حفظ سلامت فردی و مقابله با ویروس کرونا تاکید کردند.

از امروز همچنین در شهرهای مختلف، گروهی از مردم خود را برای اجرای سنت قربانی در روز عید قربان آماده کردند؛ از این رو در برخی شهرها مراکزی برای عرضه و ذبح دام تعبیه شده است؛ برای نمونه در استان گلستان ۱۷ مرکز فروش دام زنده ویژه عید قربان تعبیعه شده و با نظارت کارشناسان بهداشت، علیه کرونا ضدعفونی شده است.

در خراسان شمالی میادین عرضه دام که دیروز و در آستانه عید قربان با دستور ستاد مقابله با کرونا بسته شده بود، روز پنجشنبه بازگشایی شد.

البته با نزدیک شدن به روز عید قربان، مسئولان پیشنهاد کرده اند که سنت حسنه قربانی و اطعام در شرایط کنونی به شکل‌های دیگر نیکوکاری از جمله کمک به خانواده‌های نیازمند، آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و دیه و اهدای خون تبدیل شود تا در شرایط سخت کرونایی باری از دوش مردم بردارد.

برای نمونه رییس ستاد دیه خراسان رضوی از مردم خواسته با وجود شرایط ممنوعیت برگزاری مراسم عزادارای در شرایط کرونا، هزینه های آن را برای عزیزان درگذشته خود را به آزادی زندانیان جرایم غیرعمد اختصاص دهند.

پایگاههای کمیته امداد در سراسر کشور نیز برای جمع آوری نذورات مردمی در این روزها فعال هستند تا کمک های خیران را به دست نیازمندان برسانند.

مسئولان امور فرهنگی و اجتماعی در استان‌های مختلف به مردم توصیه می کنند با توجه به ممنوعیت طبخ غذا در آیین های مذهبی پیش رو بویژه ماه محرم، نذورت خود را در قالب بسته های غذایی به دست نیازمندان برسانند.

امروز جمعی از مردم و مسئولان استان هرمزگان برای تامین فرآورده های خونی مورد نیاز مراکز درمانی استان به صورت خودجوش در مراکز انتقال خون حضور یافتند و خون اهدا کردند.



کرونا و کنکور

پس از کش و قوس فراوان بر سر برگزاری یا تعویق در برگزاری آزمون های سراسری ورودی به دانشگاهها، امروز داوطلبان دوره دکتری در سراسر کشور برای شرکت در این آزمون به صف شدند و آنطور که گزارش های ایرنا از استان‌های مختلف نشان می دهد، در حوزه‌های امتحانی فاصله گذاری اجتماعی و دستورات و مقررات وزارت بهداشت رعایت شده بود.

در این میان داوطلبان کرونایی نیز امکان یافتند در این آزمون شرکت کنند؛ به طور نمونه در اصفهان ۶ داوطلب کرونایی در کنکور دکتری امسال شرکت کردند.

امروز همچنین آزمون ورودی پایه هفتم مدارس سمپاد "استعدادهای درخشان" در استان‌های مختلف برگزار شد و دانش آموزان با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی در این آزمون شرکت کردند.

وضعیت کرونایی شهرها

با وجود بهبود نسبی وضعیت کرونایی برخی شهرها، همچنان ۲۶ استان در شرایط هشدار و قرمز قرار دارند؛ برای نمونه در خراسان رضوی تنها شهرستان خوشاب در وضعیت سفید قرار دارد و ۳۱ شهرستان دیگر آن در شرایط قرمز، نارنجی و زرد به سر می‌برند یا در شهرستان مه ولات شیوع ویروس کرونا نگران کننده شده و شمار موارد جدید ابتلا و فوتی ناشی از ویروس کرونا در این مدت با چهار ماه گذشته برابر شده است.

همچنین وضعییت شهرستان نیر در استان اردبیل نیز از امروز از نظر شیوع بیماری کرونا از نارنجی به قرمز رسیده است یا در کردستان رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفته شهرستان‌های قروه و بیجار همچنان در وضعیت قرمز به لحاظ بیماری کرونا هستند و وضعیت دهگلان نارنجی و دیگر شهرستان‌های این استان زرد هستند.

با این حال استاندار خوزستان امروز درباره آخرین وضعیت استان اظهار داشت: خوزستان از پیک کرونا عبور کرده و آمار افراد بستری در این استان همچنان رو به کاهش است.

در استان اصفهان پیکر علی منصوری چهارمین شهید مدافع سلامت این شهر در مرکز درمانی عیسی بن مریم (ع) با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تشییع و در گلستان شهدای این شهر خاکسپاری شد.

آخرین وضعیت شیوع کرونا

بر پایه آمارهای وزارت بهداشت، تا ظهر امروز نهم مرداد ۳۰۱ هزار و ۵۳۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۲۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۶ هزار و ۵۶۹ نفر رسیده است.

به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی، از دیروز تا امروز ۹ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۶۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی که یک هزار و ۵۸۸ نفر از آنها بستری شدند. 

البته خوشبختانه تاکنون ۲۶۱ هزار و ۲۰۰ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند اما همچنان ۴۰۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تاکنون ۲ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۸۰۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است و استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. 

همچنین استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم  هم در وضعیت هشدار کرونایی به سر می‌برند.

با این اوصاف بر اساس اظهار نظر مسئولان وزارت بهداشت در حال حاضر تمام نقاط کشور آلوده به ویروس کرونا هستند؛ از این رو از مردم خواسته شده با رعایت اصول سه گانه بهداشتی شامل فاصله گذاری فیزیکی، شست‌وشوی مرتب دست‌ها و استفاده از ماسک به قطع زنجیره انتقال بیماری در کشور کمک کنند.