شیراز- ایرنا- فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) گفت: در بحث اجرای طراحی و ساخت پروژه‌های مترو هیچ وابستگی و نیازی به خارج نیست و تجهیزات مترو تا حدود زیادی داخلی‌سازی شده است.

سعید محمد، پنجشنبه در آیین آغاز عملیات اجرایی خط سه مترو شیراز افزود: تاکنون نیز در زمینه اجرای پروژه‌های قطار شهری اتفافات خوبی در کشور از جمله شهر شیراز افتاده است و امیدواریم بدون خروج ارز از کشور بتوانیم این خطوط را تکمیل کنیم.
او ادامه داد: ما در قرارگاه خاتم این آمادگی را داریم که با کمک و حمایتی که در سال جهش تولید از سوی دولت انجام می‌شود بسیاری از پروژه‌های در حال اجرا در این استان مانند راه آهن اقلید – یزد، سد نرگسی کازرون، سد هایقر فیروزآباد و بزرگراه دشت ارژن - ابوالحیات را به اتمام برسانیم.
وی، با اشاره به مشارکت قرارگاه خاتم در اجرای خط سه مترو شیراز گفت: از آنجا که شهر شیراز بیشتر از سمت غرب در حال توسعه است، در  مناطق غربی به ویژه اطراف بولوار دکتر حسابی شاهد ترافیک سنگینی هستیم.
محمد اضافه کرد: خط سه مترو شیراز که به نوعی ادامه خط یک است از میدان میرزای شیرازی تا راه‌آهن ادامه دارد می‌تواند ترافیک این منطقه را هدایت کند و با توجه به تقاطعی که با خط یک و ۲ دارد می‌تواند جمعیت را به شکل مناسب در شهر توزیع کرده و در آینده شاهد ترافیک روان در این کلانشهر باشیم.
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) تصریح کرد: این قرارگاه در حوزه مترو تجربیات خوبی دارد و هم اینک از ۵۹۰ کیلومتری مترو که در کشور در حال احداث است، حدود ۲۹۰ کیلومتر آن توسط قرارگاه در حال انجام است.

امکان افتتاح بخشی از خط ۲ مترو شیراز تا پایان سال وجود دارد
شهردار شیراز هم در این آیین گفت: اراده ما بر این است که تا پایان امسال خط ۲ قطار شهری شیراز را با سه ایستگاه به بهره‌برداری برسانیم.
حیدر اسکندرپور افزود: خط ۲ هم اینک شرایط مطلوبی دارد و سال گذشته یک رکورد را ثبت کردیم و ۶ و نیم کیلومتر در این خط حفاری انجام شد و کار ریل‌گذاری را نیز بلافاصله شروع کردیم.
وی ادامه داد: بهره‌برداری از این خط آن هم در یک فاصله کوتاه می‌تواند یک کار ارزشمند در سطح کشور باشد اما تحقق این مهم نیازمند یک سری مقدمات است.
شهردار شیراز، با اشاره به سفر سال ۹۷ معاون اول رییس جمهوری به این کلانشهر گفت: در آن سفر قول دادیم که چنانچه ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تامین شود تا پایان این دولت خط ۲ را به بهره‌برداری برسانیم که این رقم در سال ۹۷ تامین شد و نتایج آنرا در پیشرفت فیزیکی پروژه در سال ۹۸ دیدیم.
او افزود: اما ۶۰۰ میلیارد تومان دوم با وجود اینکه تمام مقدمات کار فراهم شد در آخرین روزها به ۳۰۰ میلیارد تومان کاهش یافت.
وی، با اشاره به ابتکار سازمان برنامه و بودجه در زمینه اوراق مشارکت گفت: اتفاقات بسیار خوبی که در مترو کشور و شیراز با همکاری دولت و شهرداری‌ها روی داد حاصل ابتکار مسولان در سازمان برنامه و بودجه در بحث اوراق مشارکت بود که در همین شهر شیراز از سال ۹۲ با اولین اوراق یعنی ۱۲۰ میلیارد تومان آغاز شد و در سال ۹۷  به حدود ۶۰۰ میلیارد تومان رسید.
اسکندرپور، خط سه قطار شهری شیراز را یکی از مهمترین خطوط مترو این کلانشهر دانست و افزود: قطعا اگر امروز بنا بود اجرای مترو در شیراز آغاز شود قطعا با توجه به ترافیک سنگینی که در محور شمال غرب شاهد هستیم، این خط در اولویت اجرا بود.
او گفت: ما در بحث تامین و پرداخت ۵۰ درصد سهم شهرداری برای اجرای خط سه آمادگی کامل کامل داریم و در صورت تامین اعتبار تا پایان سال آینده حفاری خط سه را انجام خواهیم داد.


سهم شیراز از اعتبارات حوزه مدیریت و توسعه شهری متناسب نیست
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز هم گفت: سهم شیراز در حوزه مدیریت و توسعه شهری از اعتبارات ملی متانسب با موقعیت و شرایط آن نبوده و نیست.
عبدالرزاق موسوی افزود: امروز مردم این کلانشهر با معضل آلاینده‌های زیست محیطی مواجه هستند که نمونه روشن آن کارخانه سیمان است.
وی ادامه داد: سال‌هاست که قرار بوده این کارخانه به بیرون از شهر منتقل شود و مسئولان امر مشکل اصلی را تامین منابع مالی می‌دانند اما این اتفاق هنوز روی نداده و روح و روان و جسم بخشی از مردم این شهر از این کارخانه و آلاینده‌های آن به شدت در عذاب است که امیدواریم این مشکل حل شود.
او افزود: شهرداری شیراز در این دوره با حمایت استاندار فارس و همکاری پیمانکار طرف قرارداد و حمایت شورا اقدامات خوبی در زمینه توسعه مترو انجام داد اما به حمایت‌های مالی دولت نیازمندیم.
وی، از رییس سازمان برنامه و بودجه تقاضا کرد که در جهت افزایش سرعت این پروژه قول مساعد دهد دهد که به شکل ویژه به این خط نگاه شود.

فاز اول پروژه خط سه قطار شهری شیراز به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه با اعتبار هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان  با حضور معاون رییس‌جمهوری  و استاندار فارس در این آیین آغاز شد که این فاز در طول پنج سال به بهره‌برداری می رسد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، عصر چهارشنبه هشتم مردادماه جاری در آغاز سفر ۲ روزه به استان فارس در فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز گفت: تاکنون بیش از سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار به مصوبات سفر رییس جمهوری به استان فارس اختصاص داده شده و با توجه به اینکه ابعاد و حجم برخی از پروژه‌ها افزایش یافته، نیازمند تقویت مالی هستند که در این سفر درباره آن، تصمیم‌گیری خواهد شد.
بازدید هوایی از بزرگراه دشت ارژن - قائمیه، افتتاح نمایشگاه دائمی دفاع مقدس استان فارس و شرکت در نشستی با نمایندگان مردم استان فارس در مجلس شورای اسلامی از برنامه‌های روز نخست سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان فارس بود.
آغاز عملیات ساخت مسکن محرومان، بازدید از ورزشگاه در حال ساخت ۶ هزار نفری شیراز، بهره‌برداری از فاز اول دانشگاه صنعتی شیراز و شرکت در جلسه مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از برنامه‌های روز پنجشنبه نوبخت در شیراز اعلام شده است.