به گزارش روز جمعه مرکز اطلاع رسانی معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، محمد گودرزی دهریزی دبیر آفرینشهای ادبی(شعر و داستان)سی و هشتمین دوره مسابقات فرهنگی و هنری دانشآموزان سراسر کشور اظهارداشت: در این دوره با یک جشنواره کاملا مجازی مواجه هستیم، تجربهای که حتی برای ما هم تازگی دارد.
وی افزود: امسال دیگر دانشآموزان شاعر و نویسنده را در کلاسهای آموزش حضوری نداریم، در واقع بخش اصلی و خیلی خیلی تاثیر گذار جشنواره را از دست میدهیم؛ اما در عوض بخش آنلاین را برای ارتباط صوتی و تصویری جایگزین کردهایم که اگر چه بار آموزشی بخش حضوری را ندارد، ولی میتواند برای دانشآموزان چیز جالب و شیرینی باشد.
دبیر آفرینشهای ادبی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی هنری دانشآموزان ادامه داد: اگر چه کلاسهای آموزش حضوری را امسال نداریم، اما سعی میکنیم موردی از کیفیت جشنواره کم نشود، به طور مثال چاپ آثار برگزیدگان قرار است انجام گیرد، اتفاقی که – به گفته خود دانشآموزان- ماندگار ترین و ارزشمند ترین هدیه جشنواره است.
گودرزی دهریزی با یادآوری این که از نظر کیفی ما هرسال تاثیر آموزشهای حضوری، گفتوگوهای رخ در رخ با استادان و نشستهای ادبی را در آثار سال بعد میبینیم، اظهار داشت: دانشآموزانی که برای دومین یا سومین بار موفق میشوند در جشنواره حضور یابند از رشد قابل قبولی برخوردارند.
وی دستاورد حضور دانشآموزان شاعر و نویسند در جشنواره را بسیار مثبت خواند و افزود: اکثر دوستان شاعر و نویسندهای که در محافل ادبی با آنها حشر و نشر دارم، اولین بار در مدرسه دیده شدهاند و در چنین جشنوارههایی مسیرشان را پیدا کردهاند چرا که معتقدم حتی شکستها هم در چنین جشنوارههایی سازنده است.
گودرزی دهریزی با تاکید بر اثرگذاری جشنواره و مسابقات فرهنگی هنری در رشد و پیشرفت دانشآموزان تصریح کرد: این خوب است این بچههای هنرمند بستری برای ابراز وجود دارند؛ اما رویای خود من این است که این دو سه هزار دانشآموز برگزیده، حاصل یک برنامه فراگیر باشند. بطور مثال تمامی بچههای مدرسه زنگ آموزش شعر(شناخت شعر) و داستان، داشته باشند و از دل آن برنامه منسجم، سیستماتیک شاعران و نویسندگانی کشف و راهی جشنواره شوند.
ارزیابی آثار از روی تصاویر است
شهرام عظیمی دبیر بخش هنرهای دستی و تجسمی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی هنری دانشآموزان سراسر کشور به برگزاری این مسابقات به صورت مجازی اشاره کرد و گفت: دلتنگی از حضورنیافتن دانشآموزان هنرمند در جشنواره امسال، از اصلی ترین چالشهای این جشنواره است، چرا که همه ساله حضور دانشآموزان، استفاده از کارگاههای تخصصی و الفت و دوستی بین هنرمندان دانشآموز از مهم ترین بخشهای این جشنواره بود که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا از آن محروم هستیم.
وی با بیان این که بخش هنرهای دستی و تجسمی به دلیل تنوع بسیار زیاد بهتر است تا آثار به صورت فیزیکی مورد قضاوت و ارزیابی قرار گیرد، اظهار داشت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا ارزیابی آثار از روی تصاویر به عمل میآید و پس از امتیاز دهی از سوی داوران، نفرات برگزیده هر بخش به صورت آنلاین از سوی تیم داوری مورد راستی آزمایی قرار میگیرند.
دبیر بخش هنرهای دستی و تجسمی سی و هشتمین جشنواره فرهنگی هنری دانشآموزان در بخش دیگری از سخنان خود برگزاری نمایشگاه آثار دانشآموزان هنرمند را یکی از بهترین و چذاب ترین بخشهای این جشنواره در سالهای گذشته دانست و افزود: به دلیل تعطیلی گالریها و موزهها به دلیل شیوع بیماری کرونا، از این بخش جذاب نیز محروم هستیم که امیدواریم هر چه زودتر شرایط به حالت عادی برگردد، دانشآموزان بتوانند در کنار یکدیگر آثار ارزشمند خود را به نمایش بگذارند.
عظیمی با تاکید بر استقبال گسترده دانشآموزان در این بخش، تصریح کرد: بخش هنرهای دستی و تجسمی به دلیل اینکه مسابقات مرحله استانی آن قبل از شیوع کرونا برگزار شده بود، لذا با افت تعداد شرکت کنندگان نسبت به سالهای قبل مواجه نبوده است و آثار منتخب ارسال شده در این بخش قابل تامل است.
وی با یادآوری ضرورت برگزاری این مسابقات، تاکید کرد: احیا و زنده نگه داشتن بخشی از هنرهای دستی و سنتی از سوی نسل جوان، ارزیابی دانشآموزان از جایگاه هنری خود در سطح ملی و آگاهی بخشی و هدایت آنها از سوی اساتید متخصص و هنرمند از جمله اهداف اصلی برگزاری این مسابقات در سطح کشور است.