ساری - ایرنا - سرپرست پروژه کاوش توق‌تپه‌ نکا با اعلام خبر پایان مرحله نخست لایه نگاری این منطقه باستانی گفت: در این مرحله به دوره عصر آهن و مفرغ دست پیدا کردیم.

به گزارش  روز شنبه روابط عمومی اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، رحمت عباس نژاد سرستی، با اشاره به تعیین لایه‌های فرهنگی مربوط به دوره‌های پیش ‌از تاریخ گفت:در این کاوش، دوره­ های آهن، مفرغ، مس و سنگ، و دوره نوسنگی با سفال مشخص شدند، اما مهم­ترین دوره این محوطه باستانی، دوره نوسنگی با سفال بوده است که از لحاظ باستان­ شناسی پیش ‌از تاریخ شرق مازندران، اهمیت بالایی دارد.

دانشیار رشته باستان‌شناسی دانشگاه مازندران افزود: با کاوشی که در دو ترانشه صورت گرفت، بیش از چهار متر، خاک‌برداری شد و لایه‌های این دوره‌ها مشاهده گردید.

او از کشف بیش از یک متری لایه ­های نوسنگی در این کاوش خبر داد و گفت: این کاوش ،اتفاق بسیار مهمی در دوره نوسنگی منطقه است، که برای نخستین بار در دشت های شرق مازندران به‌طور عام و در دشت نکا به‌طور خاص صورت پذیرفته است.

عباس نژاد بابیان مسائل و مشکلات باستان­ شناسی دوران نوسنگی منطقه شرق مازندران، تصریح کرد: مشخص نبودن توالی و تسلسل گاه نگاری دوره ­های میان­ سنگی به نوسنگی بدون سفال و سپس به نوسنگی با سفال ،عدم مطالعات دقیق دیرین ­اقلیم ­شناسی و چگونگی تأثیر پیش روی و پس‌روی آب دریای مازندران بر استقرارهای انسانیِ دوره ­های میان­ سنگی و نوسنگی و نامعلوم بودن وضعیت معیشت اقتصادی دوره­ های میان­ سنگی و نوسنگی و ساکنان روستاهای اولیه در این منطقه از مشکلات پیش روی اینکاوش بوده است.

سرپرست کاوش توق تپه نکا افزود:داده ­های حاصل از این کاوش با رعایت موازین و مقررات اداری و حقوقی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در راستای مسائل و پرسش­های مطرح‌شده، توسط پژوهشگران داخلی و خارجی در مراکز علمی و پژوهشی موردبررسی و مطالعه علمی قرار خواهند گرفت.

او به کشف سفال‌ها و ابزارهای سنگی دوره‌های مختلف پیش‌ازتاریخ به‌ویژه دوران نوسنگی اشاره کرد و گفت:ابزارهای خوبی پیدا شد و اطلاعات پیرامون آن‌ها در آینده‌ای نزدیک و با رعایت حقوق معنوی وزارت متبوع و پژوهشگاه میراث ‌فرهنگی و گردشگری، منتشر خواهد شد.

عباس نژاد گفت:۱۳ سال پیش، توسط علی ماه فروزی برای آموزش دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سوادکوه در این محوطه، گمانه‌زنی انجام شد و ما هم پیرو مطالعات مذکور، تصمیم گرفتیم کاوش‌ها را ادامه داده، به خاک بکر برسیم و همچنین با هدفمندی گسترده‌تر، همراه با لایه‌نگاری و تاریخ‌گذاری دقیق‌تر، مطالعات قبلی را تکمیل کنیم.

این محوطه در دهستان مهروان نکا واقع‌شده و از جاده اصلی به سمت دریا حدود پنج تا ۶ کیلومتر فاصله دارد. توق تپه نکا در کنار روستای اسکاردین قرار دارد که با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  و نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران از تاریخ ۲۴ خردادماه امسال تا هشتم تیرماه مورد کاوش لایه ­نگاری قرار گرفت. 
در این کاوش، تعدادی از دانشجویان کارشناسی ارشد،دکترای باستان ­شناسی دانشگاه مازندران و کارشناسان باستان­ شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، مشارکت داشته ­اند.