اصفهان- ایرنا - وقوع ده‌ها فقره تصادف در چند دقیقه باران تابستانی در بزرگراه‌های کلانشهر اصفهان بازهم زنگ هشدار و خطر را به صدا در آورد تا اقدامی عاجل و کارآمد برای پیشگیری از حوادث دیگر و خسارتهای بیشتر در چنین شرایطی انجام شود.

به گزارش ایرنا، نگاهی به اخبار حوادث و تصادفات کلانشهر اصفهان در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که هرگاه قطرات بارانی هرچند اندک خیابان‌های این شهر را خیس و لغزنده کرده است، تصادف‌هایی از جمله برخوردهای زنجیره‌ای خودروهای سواری یا واژگونی و قیچی کردن کامیون‌ها و تریلی‌ها در بسیاری از بزرگراه‌های این شهر بزرگ بویژه شهید دستجردی، صفه و اقارب پرست رخ داده که تلفات سنگین جانی و مالی بهمراه داشته است.

در آخرین نمونه از این حوادث، حدود ساعت ۱۷ بعدازظهر جمعه دهم مرداد امسال که باران تابستانی در اصفهان بارید، ده‌ها فقره تصادف در این کلانشهر اتفاق افتاد که بیشتر آنها در بزرگراه‌های صفه، اقارب پرست و شهید دستجردی بود؛ در فیلمی که از این حوادث منتشر شد، مشاهده می‌شود که خودروها یکی پس از دیگری در مسیر بزرگراه صفه به سمت پل دفاع مقدس بر روی جاده می‌لغزند و بهم برخورد می‌کنند؛ صحنه‌ای دلهره‌آور که تصور آن برای لحظه‌ای که اگر یکی از این خودروها، تریلی بود، دهشتناک خواهد بود.

برخی از مسوولان، کارشناسان و مردم در سال‌های گذشته نسبت به خطرساز بودن این قبیل بزرگراه‌ها در کلانشهر اصفهان هشدار دادند و بارها تاکید کردند که لازم است اقدامات فوری و عاجل برای رفع این معضل بزرگ و پیشگیری از وقوع حوادثی فاجعه بار با تلفات انسانی غیر قابل جبران انجام شود.

کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و با توجه به تردد روزانه حدود ۹۰۰ هزار دستگاه خودرو در آن، حمل و نقل خودروها و ترافیک خیابان‌ها در آن از اهمیت بالایی برخوردارست بطوریکه با افزایش جمعیت این خطه و پیشروی شهر روز به روز بر تعداد خودروهای شخصی اضافه شد و از طرفی طرح‌های عمرانی بسیاری از جمله بزرگراه‌ها و کمربندی‌ها برای تسهیل در رفت و آمد مردم و کاهش بار ترافیک اجرا شد.

بزرگراه، راهی حداقل با چهارخط است که مسیر رفت و برگشت آن بطور فیزیکی از یکدیگر مجزاست و با هدف کاهش ترافیک در کلانشهرها و شهرهای بزرگ طراحی و ایجاد می‌شود اما امروزه با گسترش شهرنشینی و استفاده مردم از خودروهای شخصی به نظر می‌آید این معابر نیز پاسخگوی حجم عظیم ترددهای درون شهری نیست.

درحالیکه این بزرگراه‌ها با هدف کمک به ترافیک شهری ایجاد شده اند اما به گفته سرهنگ محمدرضا محمدی رییس پلیس راهور استان اصفهان، برخی از آنها به نقاط حادثه‌خیز به‌ویژه در شرایط نامساعد جوی و روزهای بارانی تبدیل شده‌اند و هرگاه بارانی در این شهر می‌بارد شاهد تصادف‌های بسیاری در آنها هستیم.

۵۲ فقره تصادف در یک باران کوتاه

دهم مرداد امسال یکی از رکوردهای تصادف‌های شهری در اصفهان ثبت شد و در عرض چند دقیقه که باران تابستانی این کلانشهر را در برگرفت ۵۲ فقره تصادف در خیابان‌ها و بزرگراه‌های اصفهان اتفاق افتاد که در نوع خود کم نظیر است.

رییس پلیس راهور استان اصفهان با بیان اینکه در عرض چند دقیقه ۵۲ تصادف در حدود ساعت ۱۷ گزارش شد، اظهار داشت: در برخی از آنها پنج تا ۶ دستگاه خودرو با همدیگر برخورد کرده بودند.

سرهنگ محمدی در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه خسارت‌های مالی این تصادف‌ها زیاد بود و تعدادی نیز مصدوم شدند اما تلفات جانی نداشتیم، افزود: این تصادف‌ها در سراسر نقاط کلانشهر اصفهان رخ داد اما بیشتر آنها در بزرگراه‌های شهید دستجردی، صفه و اقارب پرست در جنوب این شهر بودند.

وی با تاکید بر اینکه مشکل این بزرگراه‌ها، جدی و شرایط آنها غیر عادی است، ادامه داد: همانطور که قبل نیز هشدار داده شد این بزرگراه‌ها دارای مشکلاتی در جنس آسفالت، شیب نامناسب و عرض کم هستند و شیارزنی‌هایی که در آنها انجام شده برای پیشگیری از حوادث بویژه در روزهای بارانی کافی نیست.

رییس پلیس راهور اصفهان با اشاره به اینکه این موارد  باعث می‌شود که هنگام بارندگی و لغزنده‌شدن راه‌ها با تصادف زنجیره‌ای خودروهای سبک و سنگین و قیچی‌کردن تریلی‌ها مواجه شویم، خاطرنشان کرد: این موضوع پیش از این بارها از طریق رسانه‌ها اعلام شده و با نهادهای مرتبط از جمله شهرداری نیز درباره آن مکاتبه شده است.

وی با بیان اینکه طرح‌هایی مانند تعریض پل شهید ستاری بر روی بزرگراه صفه بمنظور زیاد شدن عرض این معبر در حال اجراست، اضافه کرد: باید درباره جنس آسفالت این بزرگراه‌ها و اصلاح شیب آنها نیز اقدامی عاجل و کارآمد انجام شود.

پل شهید ستاری از جنوب خیابان شهدای صُفه به سمت بزرگراه شهید اقارب‌پرست است.

عبور خودروهای سنگین، معضلی دوچندان

بزرگراه‌هایی که به قربانگاه خودروها در روزهای بارانی اصفهان تبدیل شده‌اند در محور جنوبی این کلانشهر قرار دارند و در سال‌های گذشته همواره با حوادث رانندگی بسیاری مواجه بودند که بخش قابل توجهی از این تصادف‌ها مربوط به خودروهای سنگینی است که بدلیل کامل نبودن حلقه کنار گذر غرب اصفهان ناچار به عبور از این بزرگراه‌ها برای رسیدن به غرب هستند.

تردد این خودروهای سنگین علاوه بر افزایش آلودگی هوای کلانشهر اصفهان در ایجاد ترافیک و حادثه‌های خطرساز مانند تصادف رانندگی، قیچی کردن و واژگونی در روزهای بارانی نقش بسزایی دارد و جلوگیری از تردد آنها در سطح شهر از خواسته‌های مردم اصفهان است اما همچنان این امر صورت می‌گیرد و در روز جمعه دهم مرداد نیز باز شاهد قیچی کردن تریلی‌ها بویژه در محور بزرگراه اقارب‌پرست به سمت دُرچه بودیم.

در پیگیری‌هایی که خبرنگار ایرنا پیش از این درباره موضوع تردد خودروهای سنگین در بزرگراه‌های جنوبی اصفهان داشت، مشخص شد که جلسه‌هایی برای پیگیری این موضوع برگزار شده و علاوه بر تاکید بر تسریع تکمیل کمربندی و کنارگذر غرب اصفهان، یکی از راهکارها، انتقال مسیر خودروهای سنگین به کمربندی سپاهان‌شهر - باغ ابریشم عنوان شد اما این راهکار هنوز اجرایی نشده است.

رییس پلیس راهور اصفهان در گفت و گو با ایرنا دلیل این امر را فقدان شرایط مطلوب در این جاده اعلام کرد و گفت: این مسیر در زمان حاضر شرایط خوبی برای تردد خودروهای سنگین ندارد و نمی‌توان از آن برای این کار استفاده کرد.

سرهنگ محمدی با تاکید بر اینکه لازم است که تردد خودروهای سنگین در سطح شهر اصفهان حذف شود، افزود: دستگاههای اجرایی مربوطه باید عملیات اجرایی کمربندی های شرق و غرب را جدی تر انجام دهند.

برخی از مدیران شهرداری اصفهان نیز پیش از این به ایرنا گفتند که بخشی از تکمیل محور کمربندی جنوب غربی در حوزه اداره راه و شهرسازی است و اگر پل‌های اتصال جاده پشت سپاهان‌شهر به سمت شهر ابریشم احداث و ادامه آن به سمت کمربندی کلیشاد و بزرگراه ذوب آهن، تکمیل شود آنگاه می‌توان ورود کامیون و تریلی به داخل شهر اصفهان از محور شهید دستجردی به سمت صفه و اقارب‌پرست را ممنوع کرد.

بر اساس آخرین گزارشها، عملیات اجرایی احداث پل در انتهای جاده سپاهان‌شهر به سمت شهر ابریشم در دست اجراست اما هنوز به اتمام نرسیده است.

یکی دیگر از راهکارها برای حل معضل بزرگراههای صفه و اقارب پرست و تردد خودرهای سنگین نیز تعریض پل شهید ستاری بر روی بزرگراه صفه اعلام شد که عملیات اجرایی آن در حال اجرا است و زمان اتمام آن پاییز امسال اعلام شد.

وجود اراضی نظامی نیز یکی از چالش های جدی برای اصلاح این بزرگراهها اعلام شد که به گفته علیرضا صلواتی معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان، برای اراضی نظامی، کاربری‌هایی ایجاد شده است و امکان تعریض در آن محور وجود ندارد بهمین دلیل تنها راه‌حل، حذف ترافیک از این محورها با ایجاد حلقه حفاظتی غرب و جنوب غرب اصفهان است.

وی خاطر نشان کرد: شهرداری اصفهان با توجه به حجم سنگین عبور خودروها در اصفهان که همه بار آن نیز متعلق به این شهر نیست به بحث حلقه‌های حفاظتی ورود کرد و در مرحله نخست، حلقه حفاظتی شمال و شرق در دستور کار قرار گرفت و اولویت بعدی، حلقه حفاظتی غرب و جنوب غرب است که از اتوبان ذوب‌آهن تا شهر ابریشم ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حلقه حفاظتی غرب فقط در اصفهان نیست بلکه محدوده شهرهای خمینی‌شهر و دُرچه را نیز شامل می‌شود، خاطرنشان کرد: امتداد آن در جنوب غربی اصفهان به اراضی نظامی برخورد خواهد کرد و ارتش برای بازشدن این محور قول مساعد داد تا این محور از آزادراه ذوب‌آهن به سمت شهر ابریشم و جنوب سپاهان‌شهر امتداد یابد که تحقق این امر ترافیک را از بزرگراه شهید دستجردی، صفه و اقارب‌پرست حذف می‌کند.

صلواتی که در زمان حاضر مسوولیت مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان را بعهده دارد با اشاره به اینکه احداث کنارگذرهای غربی و شرقی اصفهان پس از آزادراه اصفهان- کاشان در دستور کار قرار گرفت خاطرنشان کرد: مرحله اول کنار گذر غرب در سال ۹۱ به بهره برداری رسید و حدود ۲۶ کیلومتر آن باقی مانده که باید در آینده اجرا شود.

درحالیکه به گفته صلواتی، در زمان حاضر مهمترین طرح آزادراهی استان، کنار گذر شرق اصفهان است، بنظر می آید که باید برای تکمیل کمربندی غرب اصفهان نیز هرچه زودتر اقدام شود.

نگران باران‌های پاییزی باشیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز با بیان اینکه بروز حوادث شهری متعدد در اصفهان باعث پیگیری آن در شورای ترافیک این شهر و شناسایی نقاط پر حادثه شد، گفت: در جلسه‌های شورای ترافیک بر پیشگیری از حوادث دیگر توسط نهادهایی شهرداری، پلیس راهور و اداره کل راهداری تاکید شد.

منصور شیشه‌فروش در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه برخی بزرگراه‌ها و زیرگذرها دارای شیب خاصی هستند و پس از بارندگی‌ها، به شدت لغزنده می‌شوند و حوادث بسیاری در آنها رخ می‌دهد، افزود: در جلسه‌هایی با نگاه مدیریت بحران و با حضور مسوولان دستگاه‌های اجرایی مختلف معضلات ترافیکی نقاط پر حادثه بررسی شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس کارهای کارشناسی صورت گرفته، نقاط حادثه خیز اصفهان شناسایی شد، اظهار داشت: بزرگراه‌های اقارب‌پرست، شهید دستجردی و صفه از جمله این نقاط بودند که برای رفع مشکلات آنها مصوبه‌هایی در نظر گرفته شد از جمله تعریض پل شهید ستاری که در حال اجراست و همچنین اصلاح شیب بزرگراه صفه به سمت بیمارستان الزهرا(س) و پل دفاع مقدس که قرار شد برای رفع آن شیارزنی و نقاط هندسی از نظر ترافیکی رفع شود.

شیشه فروش با تاکید بر اینکه اصلاح این نقاط حادثه‌خیز با توجه به درس آموزی از حوادث گذشته انجام می‌شود، تصریح کرد: لازم است که بهنگام بارندگی‌ها محدودیت عبور و مرور در این محورها اعمال و از ورود موتورسیکلت‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به تردد خودروهای سنگین در این بزرگراه‌ها، ادامه داد: برخی از این خودروهای سنگین حامل سوخت، آهن و سنگ هستند که تا کنون حوادث مختلفی بر اثر واژگونی یا قیچی کردن آنها داشتیم که برای رفع آنها در برخی خیابان‌ها مانند شهدای صفه، جاده فرار ایجاد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه برخی دیگر از نقاط کلانشهر اصفهان نیز نیازمند رسیدگی ویژه است، خاطرنشان کرد: بعنوان مثال خیابان ۲ طبقه امام خمینی (ره) دارای محل خروجی یا عبور خودروهای امدادرسان نیست و لازم است که راه اضطراری برای آن ایجاد شود.

شیشه فروش با اشاره به اینکه پلیس راهور باید با نظارت و کنترل مانع از عبور ماشین‌های سنگین در محورهای حادثه خیز بویژه در روزهای بارانی شود، تاکید کرد: لازم است که مسیرهای تردد این خودروها به کمربندی‌های اطراف شهر مانند جاده جنوب سپاهان‌شهر منتقل شود که لازمه آن تکمیل هرچه سریعتر کمربندی‌های اطراف شهر توسط اداره راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است.

وی با بیان اینکه ما فصل پاییز را در پیش رو داریم، تصریح کرد: لازم است که از هم اکنون با توجه به احتمال بارش های پاییزی، تدابیر و اقدام‌های در نظر گرفته شده برای رفع نقاط حادثه‌خیز کلانشهر اصفهان هرچه زودتر اجرایی شود تا از وقوع حوادث مشابه در آینده جلوگیری شود.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در استان اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی، به عنوان چهارراهی ترانزیتی رتبه نخست حمل بار و رتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

اصفهان دارای ۳۹۹ کیلومتر آزاد راه، یکهزار و ۶۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۲ هزار و ۷۹۱ کیلومتر راه همسنگ و ۲۹ کیلومتر آزاد راه است.