تهران-ایرنا- معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: در راستای فرهنگ‌سازی و ایمن‌سازی، توجه ویژه‌ای به ارتقای فرهنگی مدارس مستقر در حاشیه راه‌ها شد اما کافی نیست و باید در این زمینه بیشتر کار شود.

به گزارش روز یکشنبه مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، چهارمین نشست از سلسله نشست‌های گفت و گوی هفته با هدف ایجاد ارتباط و تعامل دوسویه بین وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت راه و شهرسازی و با موضوع گفت  و گو بر محور تحول با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، اعضای شورای معاونان و مدیران کل و روسای ۷۶۰ منطقه آموزش‌وپرورش کشور در ساختمان شهید رجایی برگزار شد.

در این نشست اعضای شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش به تشریح و تبیین برنامه‌های آموزش‌وپرورش پرداختند.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اظهارداشت: کاهش سن اتوبوس‌های ویژه حمل دانش آموزان به زیر پنج سال با توجه به امکانات موجود، ظلمی به‌حق مناطق محروم است لذا پیشنهاد می‌شود این تصمیم‌گیری در این خصوص به استان‌ها واگذار شود.  برای اتوبوس‌های اردوهای دانش آموزاندستور دهید بلیط ریلی برای دانش آموزان اختصاص داده شود و تخفیف نیز بدهید.

حمایت از معلولان در دو حوزه مناسب‌سازی و دسترسی‌پذیری از وظایف همه دستگاه‌ها است

رییس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشورهم در این نشست تصریح کرد: بر اساس ماده ۵قانون حمایت از معلولان، تمام دستگاه‌ها در دو حوزه مناسب‌سازی و دسترسی‌پذیری موظف هستند در این زمینه اقدام کنند لذا باید به سمت شهر دوستدار انسان برویم لذا اقدامات ما در این مسیر باشد.

سید جواد حسینی بر مطالبه گری از صداوسیما مبنی بر ایجاد تغییر نگرش در جامعه نسبت به معلولین تأکید و عنوان کرد: در شهر مشهد سی مدرسه در اطراف حرم رضوی وجود دارد که دیگر قابل‌استفاده به‌عنوان مدرسه نیست، لذا به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد می‌شود با تغییر کاربری، این مدارس به مجتمع‌های فرهنگی رفاهی و اقامتی برای فرهنگیان تبدیل شود.
در معماری شهری هیچ نظمی دیده نمی شود

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش هم گفت: ۹میلیون دانش‌آموز ابتدایی و نوآموز داریم که اغلب در فضاهایی تحصیل می‌کنند که ساختمان‌های آن معماری متناسب و مطلوب برخوردار نیستند.

رضوان حکیم زاده به معماری اصیل ایرانی در بافت‌های قدیمی اشاره کرد و اظهار داشت: ما امروز شاهد هستیم که نه‌تنها هیچ تمایزی بین معماری ساختمان شهرهای مختلف وجود ندارد بلکه هیچ نظم ظاهری در نمای ساختمان‌ها نیز وجود ندارد درصورتی‌که دانش آموزان نیازمندند در محیط‌هایی با چشم‌انداز زیبا زندگی کنند.

وی خاطرنشان کرد: ساختمان‌ها و فضاهای فاقد نظم و معماری مناسب باعث آشفتگی و به‌هم‌ریختگی بصری می‌شود لذا وزارت راه و شهرسازی می‌تواند برای رفع این مشکل تلاش کند.

رشته‌های مهارتی زیادی داریم که به حوزه وزارت راه و شهرسازی مرتبط است

معاون آموزش متوسطه این  وزارتخانه هم تصریح کرد: حمل‌ونقل جاده‌ای، تعمیرات هواپیما، رشته های دریایی، تعمیر ماشین های راه سازی و ... از جمله رشته های مهارتی هستند که در هنرستان های ما تدریس می شوند و از عرصه های مشترک بین دو وزارتخانه است.

علیرضا کمرئی افزود: بسیاری از رشته‌های مهارتی در هنرستان‌ها داریم که می‌تواند زمینه همکاری‌های مشترک باشد لذا برای توسعه آن وزارت راه و شهرسازی می‌تواند تلاش کند.

وی گفت: با توجه به جذب نیرو، جهت‌گیری رشته‌های مهارتی می‌تواند به سمت شهرسازی ادامه پیدا کند.

طرح مقاوم‌سازی مدارس می‌تواند الگویی برای مقاوم‌سازی منازل باشد

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، با اشاره به برگزاری همایش معماری و مدرسه ایرانی با حضور نماینده وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: ضوابط مقاوم‌سازی مدارس را می‌توان به منازل هم تعمیم داد.

مهراله رخشانی‌مهر از کار روی موضوع ساختمان سبز و صرفه‌جویی در مصرف انرژی خبرداد و گفت: کار پژوهشی در این مورد در حال انجام است.

وی موضوع مکان‌یابی مدرسه را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: برای این موضوع در کشور مجموعه سازمان‌یافته‌ای نداریم لذا اخیراً شاخص‌هایی در این خصوص تعیین کردیم که به‌زودی آن‌ها را ابلاغ می‌کنیم.

وی گفت: ۶۲درصد قیر رایگان مربوط به وزارت راه است که طبق قانون از این مقدار،  ۵درصد مربوط به آموزش‌وپرورش است لذا شایسته است سهمیه آموزش‌وپرورش کاهش نیابد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در خصوص مسکن مهر گفت: ۳۴۰۰کلاس درس با مشارکت ۵۰درصدی دو وزارتخانه در محل احداث مسکن‌های مهر ساخته ‌شده است.

 وزارت راه و شهرسازی برای سنددار کردن املاک آموزش‌وپرورش همکاری کند

 معاون حقوقی و امور مجلس نیز گفت: در اسناد زمین‌های آموزش‌وپرورش، بیش از۶۰هزار مورد ملک فاقد سند وجود دارد.

قاسم احمدی لاشکی افزود: گاهی حقوق آموزش‌وپرورش توسط وزارت راه نادیده گرفته می‌شود لذا شایسته است این موضوع بیش‌ازپیش رعایت شود.

وی بر رعایت حقوق آموزش‌وپرورش در انبوه‌سازی تأکید و تصریح کرد: در صورت امکان، مسکن‌هایی که مربوط به فرهنگیان می‌شود و وزارت راه و شهرسازی در احداث آن دخالت دارد، رنگ و بوی مدرسه داشته باشد.

طرح اقدام در زمینه ایجاد ایمنی جاده در دستور کار است

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش هم اظهار داشت: دفتر سلامت طرح ایمنی در جاده را پیگیری می‌کند و آموزش‌های لازم را در این زمینه ارائه می‌کند.

حمیدی گفت: در صورت امکان کارگروه مشترکی بین دو وزارتخانه با هدف فرهنگ‌سازی درزمینه ایمنی جاده‌ای برای مدارس حاشیه جاده‌ها تشکیل شود.

حذف ثبت‌نام مجدد فرهنگیان متقاضی مسکن در طرح اقدام ملی مسکن از مطالبات فرهنگیان است

همچنین مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح تأمین ۱۷۰ هزار مسکن برای فرهنگیان با اولویت زوج‌های فرهنگی و زنان فرهنگی سرپرست خانوار ازجمله اقداماتی است که با مساعدت وزارت راه و شهرسازی انجام‌ شده است.

گودرز کریمی فر افزود: در این طرح۳۱۰هزار فرهنگی متقاضی مسکن بودند که پس از بررسی‌های لازم،  ۷۵هزار نفر واجد شرایط شناخته شدند لذا این موضوع به‌سرعت اطلاع‌رسانی شد.

وی ادامه داد: در طرح مذکور، شاهد کلنگ زنی۱۹۸۶۴واحد مسکونی، در ۱۳استان در ۱۵اردیبهشت‌ماه بودیم. همچنین ۱۰۰۰میلیارد تومان تسهیلات کم بهره بین ۲۰هزار فرهنگی واجد شرایط در ۱۳استان توزیع شد.

وی به اجباری شدن ثبت‌نام مجدد فرهنگیان متقاضی مسکن در طرح اقدام ملی مسکتن اشاره کرد و گفت: حذف ثبت‌نام مجدد فرهنگیان واجد شرایط در طرح اقدام ملی مسکن و تعیین جامعه هدف خواسته آموزش‌وپرورش از وزارت راه و شهرسازی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران: مهم‌ترین مشکل در مسیر احداث مدارس نبود زمین مناسب است

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، اظهار داشت: بر اساس قانون برخی از فضاهایی که به سازمان راه و شهرسازی تعلق دارد باید به آموزش‌وپرورش واگذار شود، در برخی مناطق شاهد هستیم، احداث مدارس در زمین‌های موات مورد اعتراض قرارگرفته که این مشکل باید بین دو وزارتخانه حل‌وفصل شود.

وی تراکم دانش آموزان در تهران را ۳۳نفر در هر کلاس برشمرد و افزود: این در حالی است که تراکم دانش‌آموز در هر کلاس به‌طور میانگین در سطح کشور ۲۴نفر است.

فولادوند افزود: پس از استان سیستان و بلوچستان استان تهران محروم‌ترین استان ازنظر فضای آموزشی است و منطقه ۲۲ازلحاظ فضاهای آموزشی وضعیت خوبی ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران تصریح کرد: نبود زمین برای ساخت مدرسه در منطقه ۲۲تهران، معضلی است که باعث شده علیرغم تصمیم خیرین برای احداث مدارس در منطقه ۲۲متأسفانه زمین مناسب برای این موضوع وجود ندارد.

وی گفت: تشکیل کارگروهی مشترک بین دو وزارتخانه برای حل مشکل زمین برای احداث مدارس پیشنهاد می‌شود.