سنندج - ایرنا - سه طرح بازآفرینی شهری شامل بلوار ماموستا هیمن ناحیه منفصل حسن آباد، سنگ فرش و پله گذاری کوچه‌های خیابان کارگر سنندج (محله تقتقان) و بهسازی معابر، پله گذاری، سنگ فرش و آسفالت معابر محلات فرجه و کانی کوزله با حضور استاندار کردستان، مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری و جمعی از مدیران شهری افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، برای اجرای این سه طرح بازآفرینی شهری در سنندج ۱۰۰ میلیارد ریالی هزینه شده است.
رییس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان روز دوشنبه در آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها گفت: اجرای طرح بازآفرینی یکی از سیاست‌های دولت در راستای ارتقای استانداردهای لازم برای زندگی، حفظ جان و مال شهروندان، آزادسازی معابر، کاهش بار ترافیکی، کاهش آلاینده های زیست محیطی وسلامت شهروندان است.
مصطفی رضایی افزود: برای احداث بلوار ماموستا هیمن روستای حسن آباد ۶۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده که شامل احداث بلوار یک کیلومتری به عرض ۲۲ متر است.
وی افزود: ۶۰ میلیارد ریال از این اعتبار از سوی راه و شهرسازی از محل اعتبارات ستاد بازافزینی و بقیه از سوی دستگاه های همکار از جمله شهرداری و شرکت گاز برای اصلاح زیرساخت ها هزینه شده است.
رییس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان یادآور شد: ادامه این طرح به طول ۱.۵ کیلومتر دیگر نیز در دستور کار ستاد باز آفرینی شهری استان بوده و اتمام آن نیازمند ۸۰ میلیارد ریال اعتبار است و با توجه به توپوگرافی منطقه بروز سیلاب در فصل بارش انتظار می رود هرچه زودتر تامین اعتبار و اجرا شود.
رضابب افزود: سنگ فرش و پله گذاری کوچه‌های خیابان کارگر سنندج (محله تقتقان) نیز شامل انجام این عملیات در سطح ۱۵ هزار متر مربع از معابر با هزینه کرد ۱۶ میلیارد ریالی است.
وی گفت: برای بهسازی معابر، پله گذاری، سنگ فرش و آسفالت معابر محلات فرجه و کانی کوزله نیز ۲۴ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده تا ۱۰ هزار متر مربع از معابر به صورت سنگ فرش و پله گذاری و پنج هزار متر مربع نیز به صورت آسفالت ریزی ساماندهی شود.
رییس اداره بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی کردستان افزودت: ۳۶ درصد از مساحت هفت شهر این استان در حوزه بازآفرینی شهری شامل بافت فرسوده، بافت با پیشینه روستایی، سکونتگاه‌های غیر رسمی، بافت ناهمگون و بافت تاریخی قرار دارد و نیازمند بازآفرینی و احیا است.
وی اظهار داشت: ۵۰ درصد از جمعیت شهرهای کردستان در محدوده با تراکم بالا و کم برخوردار از استانداردهای زندگی شهری ساکن هستند که وزارت راه و شهرسازی برای بازآفرینی در این مناطق با نگاه ویژه،  ۴۹ پروژه را با اعتباری بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در شهرهای سنندج، سقز، مریوان، قروه، بیجار، کامیاران و بانه تعریف و از سال گذشته عملیات اجرایی آنها را شروع کرده که برخی به بهره برداری رسیده و تعدادی نیز با سرعت مناسب در حال انجام است.
مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در جریان سفر یکروزه خود از طرح‌های بازآفرینی سنندج شامل مرکز محله نایسر، مدرسه ۹ کلاسه و بلوار ۲ کیلومتری این ناحیه منفصل شهری، طرح بازآفرینی بافت تاریخی آغه زمان و مطالعات طرح هفت باغ سنندج و پیاده راه فرهنگی تاریخی خیابان فردوسی بازدید کرده و پس آن در ستاد بازآفرینی استان شرکت می‌کند.