به گزارش ایرنا «پیروز حناچی» روز دوشنبه در نشست خبری از طریق فضای مجازی با تاکید بر اینکه آخرین ممیزی مربوط به سال ۱۳۸۶ بود، افزود: علاوه بر اصلاح ممیزی شهر تهران، برای کاهش هزینههای جاری در شهرداری هم تلاش میکنیم.
وی اضافه کرد: از سوی دیگر تلاش میشود تا اعتبار اوراق مشارکتهای سال ۹۷ و ۹۸ را نقد کنیم و این مهم هم تاثیر بسزایی در ادامه فرآیندهای ما خواهد داشت.
وی با یادآوری این موضوع که کرونا دو مشکل کمبود درآمد و افزایش هزینه را برای شهرداری تهران ایجاد کرده است، اظهار داشت: البته این مشکل تنها مختص تهران نیست بلکه همه شهرها با آن دست و پنجه نرم میکنند.
«حناچی» با بیان اینکه رعایت فاصله فیزیکی معنایش برای ما استفاده از ظرفیت کمتر و با همان ناوگان قبلی است، بیان کرد: در حال حاضر ناوگان مترو با ۵۰ درصد ظرفیت و اتوبوسرانی هم با ۵۰ درصد ظرفیت آن فعالیت میکند.
شهرداری تهران اظهار داشت: این ادعا که تنها توانستهایم ۳۰ درصد بودجه را محقق کنیم هم درست نیست زیرا در بخش نقدی تا به امروز ۷۰ درصد داشتیم اما در بخش غیرنقدی مشکلاتی وجود داشته است.
وی به تلاش شهرداری در مسیر تحقق بودجه و تقدیم یک لایحه دو فوریتی به شورا اشاره کرد و افزود: این لایحه در شورا تصویب شده اما بندهایی از آن به دلیل اینکه دستگاههای نظارتی نقطه نظرهایی داشتند، در حال بررسی است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که اوراق مشارکت نقدشده اخیر در کدام بخش از مدیریت شهری استفاده خواهد شد، گفت: قرار است بخشی از پول اوارق خرج سیگنالینگ خطوط مترو قرار گیرد.
پیگیری پروندههای فساد در جریان است
شهردار تهران درباره پیگیری پروندههای فسادهای گذشته و راکد ماندن آنها، گفت: ما برای پگیری این موضوع خیلی داد و بیداد و فریاد نکردهایم و کار به درستی در حال انجام است.حضور شهردار در جلسات هیات دولت برای هر دو طرف مثبت است
شهردار تهران در هیات دولت عضو نیست
شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص حضورش در هیأت دولت و همچنین سخنان رئیس شورای شهر تهران مبنی بر اینکه این حضور تاثیری هم در پیشبرد برنامههای مدیریت شهری نداشته است، گفت: حضور شهردار تهران در هیات دولت قانون نیست و شهردار تهران عضو هیات دولت نیست.
حناچی افزود: این یک سنت بوده و حضور شهردار تهران در هیات دولت هم برای دولت و هم برای شهرداری تهران مثبت بوده است و در آینده نیز برای هر دو طرف خوب خواهد بود.
وی بیان کرد: به نظرم حضور من در هیات دولت باعث خیر و برکتهایی برای شهر تهران بود و از سوی دیگر دولت هم به حضور شهردار تهران به عنوان شهردار پایتخت نیازمند است اما بر اساس قانون شهردار تهران عضو هیات دولت نیست.
وی ادامه داد: در دولت هشتم و نهم هم شهردار تهران هیچ زمانی در هیات دولت شرکت نمیکردهاند.
وی ادامه داد: البته سیل ۹۸ در استانهای غربی و در خیلی از موارد دیگر نشان داد که حضور شهردار در هیات دولت میتواند به نفع دولت هم باشد.
شهردار تهران خاطر نشان کرد: جمعبندی همه این موضوعات به این معناست که هم دولت و هم شهرداری به تعامل با یکدیگر نیاز دارند و به نفع هر دو است.
جماران تنها یک محله نیست
شهردار تهران در این نشست درباره حضورش در جلسه شورای عالی شهرسازی و حل مشکل جماران، گفت: جماران فقط یک محله نیست و بیشتر شبیه ایران است.
حناچی با بیان اینکه اتفاقی که در جماران افتاده است را میشود از زبان حتی خارجیها هم شنید، افزود: برای مثال وقتی نماینده «گورباچف» به ایران میآید و به محله جماران میرود نکات جالبی در این خصوص میگوید.
شهردار تهران گفت: وقتی «فیدل کاسترو» هم به ایران آمد گفت شما در انتقال شعار به دنیا ضعیف عمل کردید و ساده زیستی رهبر جهانی را به گوش مردم نرساندید.
حناچی با بیان اینکه به نظر من باید با جماران در سه سطح برخورد کرد، گفت: ابتدا سطح جهانی است که باید این سادهزیستی حفظ شود و به جهانیان منتقل شود؛ سطح دوم سطح ملی است که باید ثبت شود و حریمی برای آن در نظر گرفته شود و سطح سوم سطح منطقهای است.
به گفته شهردار تهران، محل زندگی حضرت امام در جماران جزو میراث فرهنگی ماست و باید حریم داشته باشد؛ در شورای عالی شهرسازی مصوبهای مربوط به سال ۱۳۸۰ در خصوص این محله وجود دارد و این طرح تا حدود زیادی اجرا شد و عدولهایی که از آن شده، محدود است.
حناچی بیان کرد: در این محدوده تعدادی پلاک تملک شده و درگیری محلی وجود ندارد؛ خیلی از آنها بر اساس ضوابط ساخته شده و معدودی ساخته نشده است و مطمئن هستم هر کاری که با نگاه جهانی، ملی و محلی انجام شود، قابل دفاع است و شورای عالی شهرسازی هم همین تصمیم را خواهد گرفت.
همکاری دادستانی برای بازپسگیری املاک شهرداری تهران
شهردار تهران درباره بازپسگیری املاک متعلق به شهرداری و روند این اقدام گفت: در گزارش اولیه املاک بیش از سه هزار ملک از املاک شهرداری در اختیار غیر است.
وی با بیان اینکه بخشی از این املاک به استناد ماده ۵۵ قانون شهرداریها در اختیار فضاهای اجتماعی شهر قرار دارد، ادامه داد: از سوی دیگر برای واگذاری بسیاری از این املاک که مصوبه شورای شهر را نداشته است، یک کمیته سه نفری تشکیل دادهایم که تشخیص دهند کدام املاک باید پس گرفته شود.
وی افزود: تاکنون تعداد زیادی از املاک پس گرفته شده و بخشی هم با همکاری دادستانی در حال پیگیری است؛ البته مقاومتهایی وجود دارد که با کمک دادستانی رفع میشود.
«حناچی» درباره فروش املاک متعلق به شهرداری از جمله عمارت اقدسیه و ساختمان شماره ۲ شهرداری تهران بیان کرد: فروش املاک شهرداری بر اساس مزایده انجام میشود؛ در این راستا بخشی از مزایدهها ممکن است متقاضی نداشته باشد و بخشی هم کممتقاضی باشد اما به هر دلیلی مزایده محل عمل ما در فروش املاک است.
وی ادامه داد: ملک اقدسیه هم به مزایده گذاشته شده است و متقاضی هم دارد و بر همینی فرآیند در حال انجام است؛ ساختمان شماره دو شهرداری یا ساختمان روزنامه اطلاعات هم مشکل دارد زیرا پنج دانگ از مالکیت آن روشن شده و یک دانگ باقی مانده هم در حال تعیین تکلیف است تا ۶ دانگ آن در اختیار شهرداری قرار گیرد؛ اکنون هم این ساختمان در اختیار شهرداری است.
طرح ترافیک در دنیا افزایش یافته است
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره لغو طرح ترافیک، گفت: پیش از اواخر سال گذشته و در نیمه اسفند داوطلبانه طرح ترافیک را در شورای ترافیک لغو کردیم؛ بعدها که میخواستیم برقرار کنیم در ستاد کرونا مطرح شد و آنها گفتند چون این کار به دستور ما نبوده است، در شورای ترافیک میتوانید انجام دهید.
وی ادامه داد: شورای ترافیک در تهران با ریاست شهردار تشکیل میشود و این موضوع نیز در شورا مطرح و مقرر شد که این کار انجام شود چون دوستان مصاحبه کرده بودند، به احترام ایشان یک هفته اجرای طرح ترافیک را به تعویق انداختیم.
به گفته شهردار تهران در حال حاضر نیز به دلیل افزایش مبتلایان به کرونا گزارشی ارائه شد که لغو طرح ترافیک باعث افزایش سفرهای غیرضروری شهر تهران میشود؛ ما در شهرداری تقاضای سفر را سفارش نمیدهیم بلکه آن را مدیریت میکنیم؛ تقاضای سفر در جای دیگر شکل میگیرد.
حناچی ادامه داد: به هر حال در ستاد ملی مقابله با کرونا چند گزینه مطرح بود که یکی دورکاری کارمندان تا ۵۰ درصد بود و قبلا تا ۳۰ درصد وجود داشت اما با این طرح موافقت نشد و مقرر شد تا طرح ترافیک یک هفته ملغی و مطالعات انجام شود.
وی افزود: مطالعات نشان میدهد که طرح ترافیک در دنیا نه تنها ملغی نشده بلکه افزایش یافته و در کنار آن مسیرهای دوچرخه هم افزایش داشته و این توصیه سازمان بهداشت جهانی هم بوده است.
حناچی درباره تسهیلات رایگان طرح ترافیک به کادر درمان کرونا، بیان کرد: در مورد پزشکان و پرستاران بودجه خاصی اختصاص نیافته بلکه سهمیهای در نظر گرفته میشود که با تأیید وزارت بهداشت به آنها تعلق پیدا میکند.
۵۰۰ دستگاه اتوبوس در حال بازسازی است
حناچی در پاسخ به سوالی درباره بودجه اختصاص یافته به ناوگان حمل و نقل شهری از سوی ستاد کرونا، گفت: بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس با اعتبار گرفته شده و قراردادهای آن در حال پیگیری است؛ بازسازی اتوبوسها انجام میشود و الان هم ۵۰۰ دستگاه در دستور کار است که با اعتبارات ستاد کرونا انجام میشود.
پیگیر حادثه پاکبانان هستیم
وی درباره حادثهای که برای کارگران شهرداری در سیدخندان افتاد، گفت: بعضی از کسانی که این اتفاق برایشان افتاده است، بیمه هستند و مسائل آنها پیگیری میشود؛ در موارد دیگر هم پیگیریهای لازم انجام خواهد شد؛ همان طور که میدانید طبق بخشنامه، نظافت در بزرگراه به وسیله افراد نباید انجام شود با این حال مورد اخیر در حال پیگیری است.
بازنگری بخشهایی از طرح تفصیلی در دستور کار
«حناچی» درباره بازنگری در ضوابط طرح تفصیلی بیان کرد: این موضوع در دستور کار است اما قرار نیست همه بخشهای طرح تفصیلی بازنگری شود، طرح یک بار تهیه شده و ضوابط آن روی پورتال شهرداری بارگذاری شده اما بخشهایی که تغییر لازم دارد، باید بازبینی شود.
وی افزود: طرحهای موضوعی و موضعی در این زمینه در شورای عالی معماری و شهرسازی مطرح میشود و بیش از ۲۰۰ طرح در دست بررسی است.
دستورالعمل رنگ آمیزی شهر به زودی ابلاغ می شود
حناچی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در این باره که چه اقداماتی در مورد رنگ آمیزی در شهر شده، گفت: رنگ آمیزی شهری به عنوان یک ایده تجربه شده مطرح شد، ضوابط آن توسط سازمان زیباسازی تهیه شده است و در حال پیگیری هستیم؛ اگر از شما سوال کنند تهران چه رنگی است؟ میگویید خاکستری چون از رنگ در شهر استفاده نشده و شهرهای آلوده دنیا معمولا به همین سمت میرود.
او ادامه داد: خیلی از فضاهای شهری میتواند رنگی باشد مانند تونلها، دیوارها و عناصری که دارای ریتم است حتی تونلهای مترو؛ بخشی از تبلیغات تاثیرگذار در شهرها به سمت تونلهای مترو رفته و شهرداری تهران هم در حال تعقیب این موضوع است.
حناچی با اشاره به توصیه دین اسلام به استفاده از رنگ، بیان کرد: میتوانیم از رنگ مخصوصا رنگهای شاد که در آموزههای دینی هم به آن توصیه شده است، استفاده کنیم؛ رنگهایی داریم که مکروه است و رنگهایی که توصیه شده اما عرف به سمت رنگهای سیاه است؛ به هر حال سازمان زیباسازی مأمور پیگیری شده و دستورالعمل به زودی ارسال میشود.
حناچی درباره مشکل پلههای برقی نیز گفت: برخی از پلههای برقی بعد از تحریم دچار اخلال شده است که در مورد تعمیر آنها یک بخش درون سازمانی داریم و در حال تحقیق هستیم.
برگزاری سر وقت نشست مجامع سازمانهای شهرداری
شهردار تهران همچنین در خصوص پرسشی در مورد شفافیت سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری گفت: کسی که ادعایی میکند باید مدارک ارائه کند؛ امسال اولین سالی است که بسیاری از مجامع شرکتها و سازمانهای ما به موقع تشکیل و به تصویب رسیده است.
وی ادامه داد: هیچ سالی امکان نداشت مجمع مترو در تیرماه برگزار شود اما امسال برگزار شد و مجامع خیلی از شرکتها و سازمانها مثل بانک شهر به تصویب رسید و این سیاست عمومی مدیریت شهری است.
به گفته «حناچی» برخی ادعاها را نمیتوان به راحتی قبول کرد زیرا ابزارهای ما حسابرسی از سوی افراد دارای صلاحیت و گزارشهای آنان در مجمع است و در این رابطه گزارشی هم تهیه شده که به زودی منتشر میشود.
دولت به تهاتر تمایل ندارد
شهردار تهران درباره بدهیهای دولت به شهرداری گفت: مواردی که دولت به موجب آن به شهرداری بدهکار میشود یکی در بخش کمیسیون ماده ۱۰۰ دستگاههای دولتی است؛ موضوع بعدی در بخش حمل و نقل از جمله بلیتها و امور زیرساختی سرمایهگذاری بوده و در نهایت مواردی است که از سوی وزارت دارایی تایید میشود که در این زمینه طبق قانون بودجه امکان تهاتر وجود دارد اما دولت تمایلی به این موضوع ندارد زیرا بدهی بانک مرکزی را بیشتر نشان میدهد ولی با این حال در این زمینه پنجهزار میلیارد تهاتر انجام شده است.
وی افزود: در بخش بلیتهای حملونقل عمومی هم معمولا روزهای آخر سال سازمان برنامه و بودجه بعد از خالی شدن خزانه کمکهایی به شهرداری میکند.
به گفته حناچی همچنین امتیازهایی هم از محل صرفهجویی در مصرف سوخت به شهرداری داده میشود که از سال گذشته شروع شده و روند صعودی داشته است و اگر بدهیهایی که از سال گذشته باقی مانده است محاسبه شود، رقم قابل توجهی خواهد شد.
وی درباره بدهیهای دولت در بخش کمیسیون ماده ۱۰۰ هم گفت: هر زمان که نقل و انتقالی صورت گیرد یا در بودجه مشخص شده باشد، این موضوع قابل پیگیری خواهد بود.
حناچی درباره اعتبار حمایتی دوران کرونا هم گفت: در این زمینه آنچه به شهرداری تعلق میگیرد در بخش بازسازی اتوبوسها خواهد بود که حدود ۲۴۰ میلیون برای بازسازی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس است.
عوارض حق شهر است بر سازندگان
شهردار تهران در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره افزایش 30 درصدی عوارض ساختمان، گفت: شورای شهر هر سال عوارض ساخت و ساز را بازبینی میکند و با نرخ تورم آن را افزایش میدهد؛ عوارضی که شهرداری تهران میگیرد در قیمت تمام شده مسکن ۲ درصد بوده و حق شهر است.
وی ادامه داد: سوال این است که قیمت مسکن چقدر افزایش یافته و چقدر عوارض افزایش یافته است؟ عوارض ساختمانی حداکثر سالی ۳۰ درصد افزایش یافته است که با همه هزینهها زیر ۲ درصد قیمت تمام شده ساخت است و به جهت روانی تلاش میکنیم با تخفیفهایی تاثیر آن را کنترل کنیم.
حناچی یادآور شد: اگر این عوارض گرفته نشود معنی آن است که حق شهر را از سازندگان نگرفتهایم و کسانی که در شهر با انگیزه اقتصادی فعالیت میکنند و من هم موافق فعالیت آنها هستم باید حق شهر را بدهند.
پارکینگ «پروانه» کسری پارکینگ «پلاسکو» میشود
حناچی درباره کمبود پارکینگ برای پلاسکو و مشکلات صدور پروانه ساخت آن گفت: پلاسکو یک ساختمان صرفا انتفاعی نیست، قبلا بوده و تخریب شده و در آن زمان که این ساختمان را ساختند ضوابط فعلی نبود ضمنا مصوبه شورای تامین را هم دارد.
وی ادامه داد: البته بخشی از مصوبات شورای تامین قابل اجرا نیست مثلا گفته شده است در قبال پروانه ساخت، پول گرفته نشود که این خلاف قانون است؛ نگاه شهرداری در پلاسکو اقتصادی نیست و پروانه در حال صدور است و کسری پارکینگ در ساختمان مقابل یعنی پارکینگ پروانه که متعلق به شهرداری است تامین میشود.
دوچرخهسواری کمهزینه و پربازده است
خبرنگاری دیگر از شهردار تهران درباره سهشنبههای بدون خودرو و اینکه چرا مدیران شهری با او همکاری نمیکنند سوال کرد و شهردار تهران پاسخ داد: برخلاف نظر شما یکی از پیامهای فضای مجازی برای من این بود که به مدیرانتان بگویید به جای اینکه سوار دوچرخه شوند به کار مردم برسند.
وی ادامه داد: در هر حال این کار هم به جهت تأثیر در حمل و نقل عمومی و هم نشاط و سرزندگی در میان شهروندان، بسیار کم هزینه و پربازده است؛ مدیران هم به تناسب در روزهای سهشنبه این برنامه را دارند.
حناچی گفت: در بلوار کشاورز، کریمخان، خیابان طالقانی در حال حاضر مسیر دوچرخه وجود دارد و میخواهیم این مسیرها به هم وصل شود؛ از سوی دیگر در منطقه ۳ اخیرا کل میرداماد رفت و برگشت دو مسیر دوچرخه ایجاد شده است.
وی ادامه داد: استفاده از دوچرخه باید با باور مردم عجین شود زیرا تجربه دنیا نشان میدهد یا شهری داریم که نمیتوانیم در آن نفس بکشیم یا با همکاری مردم بتوانیم در مسیرهای کوتاه حداقل تا مترو از دوچرخه استفاده کنیم.
«آمارها نشان میدهد نسبت به روزهای اول که شروع کردیم استفاده از دوچرخه در شهر خیلی افزایش پیدا کرده است اما کافی نیست و بسنده نمیکنیم».
دورکاری در شهرداری تهران در حال مطالعه است
شهردار تهران درباره تبدیل دورکاری به یک شیوه نوین کاری بعد از کرونا بیان کرد: دورکاری پیش از کرونا هم مطرح بود و آییننامههایی در این زمینه از سوی واحد برنامهریزی و منابع انسانی شهرداری تهیه شده است؛ در شرایط کرونا هم این موضوع از راهکارهای مورد توجه است.
وی با بیان اینکه موضوع دورکاری در شهرداری تهران در حال مطالعه است، گفت: ما از سازمانهایی هستیم که انباشت نیروی انسانی زیادی داریم و باید از امکان دورکاری استفاده کنیم.
گودهای جنوب تهران ساماندهی میشود
حناچی همچنین گفت که ساماندهی گودهای تهران در دستور کار است؛ این گودها به دلیل اینکه ارتفاع منفی زیادی دارد، در شرایط بارندگی آبگیر میشود؛ از همین رو همکارانمان در سازمان مشاور و معاونت فنی و عمرانی این موضوع را پیگیری میکنند؛ همچنین شهردار منطقه ۱۸ هم پیگیر این موضوع است تا طرحهای مناسب ارائه شود.
سند به معنای مجوز سکونت نیست
شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره شهرک نیایش در حاشیه بزرگراه هاشمی رفسنجانی که گفته میشود سند دارد، گفت: سند داشتن دال بر مسکونیسازی نیست؛ خیلیها سند دارند اما سندشان در حریم رودخانه است و به آن مجوز مسکونیسازی داده نمیشود.
وی یادآور شد: البته شهرداری برای آن منطقه طرحی دارد که اگر به نتیجه رسید، اعلام خواهد شد.