به گزارش ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، محمود ترفع روز دوشنبه اظهار داشت: برای نخستینبار بخشی از اوراق مشارکت به اتوبوسرانی تخصیص پیدا کرده است. باتوجه به نوسان قیمتها، ابتدا باید وارد تنظیم قرارداد شد. درحال حاضر نمیتوان اعلام کرد که با ۵۰۰ میلیارد تومان چند دستگاه اتوبوس میتوان خریداری کرد.
وی افزود: اتوبوسهایی که با این مبلغ قرار است خریداری شود، اتوبوس تک کابین و مینی بوس خواهد بود. میزان تقاضای تعدادی از خطوط شرکت واحد کمتر از یک اتوبوس است. به همین علت تلاش میشود مینی بوس نیز در قراردادهای منعقد شده، خریداری شود.
به گفته ترفع؛ اوراق مشارکت ۱۳۹۹ برای اتوبوسرانی یکهزار میلیارد تومان و فرآیند پیگیری آن نیز آغاز شده است.
وی درباره قرارداد خرید اتوبوس و مینی با شرکت ایران خودرو دیزل، بیان کرد: قرارداد با ایران خودرو دیزل بابت خریداری اتوبوس و مینی بوس درحال انجام اقدامات نهایی است. در صورت قطعی شدن قرارداد، بخشی از مبلغ قرارداد از بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت ۱۳۹۸ است.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با بیان اینکه خودروسازان تا زمانیکه پیش پرداختی دریافت نکنند، تولید را آغاز نمیکنند، افزود: ورود نخستین تولیدات اتوبوس در شرایط معمولی از زمان دریافت پیش پرداخت، بیش از دو ماه زمان میبرد.
وی با اشاره به اینکه شهر تهران به اتوبوس دوکابین بیشتر نیاز دارد بیان کرد: میزان فرسودگی اتوبوسهای تک کابین بیشتر است. میانگین عمر اتوبوسهای تک کابین ۱۲/۵ سال است درصورتیکه اتوبوسها دوکابین به صورت میانگین ۹ سال عمر دارند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تأکید براینکه اتوبوسهای دوکابین در کشور تولید نمیشود، یادآور شد: اولویت نوسازی با اتوبوسهای تک کابین است. اما اگر تولیدکنندهای اتوبوس دوکابین تولید کند، این دسته از اتوبوس نیز خریداری میشود.
درحال حاضر قیمت هر اتوبوس تک کابین حدود دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.