کرج- ایرنا- رییس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: هرنوع سیاستگذاری و برنامه ریزی سالانه مدارس باید متناسب با سند تحول بنیادین باشد.

رضا مددی عصر دوشنبه درگفت و گو با ایرنا درکرج اظهار داشت: همه مدیران مدارس باید به تدوین برنامه سالانه بر اساس رویکرد تمام ساحتی و اهداف برنامه درسی درقالب ساحت های ششگانه

 سند تحول بنیادین توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه اصل کار تعلیم و تربیت درمدرسه است، خاطرنشان کرد: برای تدوین برنامه سالانه مدیران مدارس باید سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش ‌و پرورش را بدانند و نسبت به تدوین برنامه سالانه اقدام کنند.

مددی بخش اصلی برنامه مدرسه را برنامه درسی دانست و اضافه کرد: همه ما می‌دانیم که درکشور برای پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی برنامه درسی داریم که همان برنامه هفتگی مدارس است.

وی با بیان اینکه مبنای کار مدارس در تدوین برنامه‌ها و عملکرد یکساله  تحقق بخشیدن برنامه درسی و برنامه هفتگی دانش ‌آموزان است، افزود: ماموریت اصلی مدیران مدارس نیز همین موضوع می باشد زیرا نظام ما نظام برنامه‌ریزی متمرکزی  و برنامه درسی در سطح کشور یکسان خواهد بود به همین دلیل تمرکز اصلی مدیران باید برتحقق برنامه درسی باشد.

رییس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه درسی مهمترین سیاست آموزش‌ و پرورش برای تدوین برنامه سالانه است اما برنامه درسی مکملی دارد که آن مکمل مجموعه‌ای از توصیه‌ها، پیشنهادها و اقداماتی است که از طریق منطقه در قالب برنامه سالانه به مدیران مدارس پیشنهاد می‌شود.

وی عنوان کرد: هرسال وزارت آموزش ‌و پرورش و معاونت‌های مختلف در سطح ملی برنامه سالانه را تنظیم می‌کنند امسال نیز این برنامه سالانه تنظیم‌شده و تحت عنوان سیاست‌ها و برنامه‌های سال ۹۹ابلاغ ‌شده است که این سیاست‌ها و برنامه‌ها برآیند سیاست‌های ملی، استانی و منطقه‌ای لحاظ شده و دراختیار مناطق قرارگرفته است.

مددی با اشاره به اینکه این سیاست‌ها و برنامه‌ها به مدیران مدارس کمک خواهد کرد که درسال ۹۹جهت‌گیری‌های نظام اجرایی مشخص شود اضافه کرد: این سیاست‌ها در ۳گروه مدارس ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم خواهد بود که به ‌صورت تفکیکی دراختیار مدیران مدارس از سوی مناطق قرارخواهد گرفت.

وی به مهمترین پیام سند تحول برای مدیران مدارس پرداخت و یادآورشد: رویکرد مدیران به تعلیم و تربیت باید رویکرد تربیت همه‌جانبه و متوازن باشد واین موضوع یعنی تعلیم و تربیت تمام ساحتی که مدیران مدارس درتدوین برنامه سالانه باید رویکرد تمام ساحتی و اهداف برنامه درسی را موردتوجه قراردهند.

مشاوروزیرآموزش و پرورش گفت: در سال تحصیلی ۹۹-۹۸، سند تحول بنیادین در ۱۰۰ هزار مدرسه کشور همگام با برنامه‌ریزی‌های کوتاه و بلندمدت اجرایی شد.

مددی گفت: اجرای سند تحول بنیادین زمان ‌براست و به صورت مرحله‌ای و تدریجی درسطح مدارس کشوراجرا می‌شود.

وی افزود: از آنجا که تحول نیازمند برنامه‌ریزی اساسی است بنابراین وزارت آموزش و پرورش با سیاست‌گذاری برنامه‌های کوتاه و بلند مدت در سال جاری تلاش می‌کند تا تمامی برنامه‌ها مطابق با سند تحول اجرایی شود.

رییس ستاد اجرای سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اجرای دقیق وکامل سند تحول بنیادین مطالبه مستمر رهبر معظم انقلاب و مبنای عمل دراین نهاد فرهنگی است به گونه ای که معظم له درتمامی دیدارهای خود با مسئولان وزارت آموزش و پرورش براین موضوع مهم تاکید دارند.