غلامرضا غفاری روز سه شنبه در نشست خبری مجازی با رسانه ها درباره برگزاری جشنواره بین المللی حرکت اظهار داشت: افتتاحیه جشنواره بین المللی حرکت ۱۹ مردادماه و اختتامیه آن ۲۱ مردادماه با برگزاری نمایشگاه به صورت مجازی در دانشگاه الزهرا (س) برگزار می شود.
وی افزود: این جشنواره دارای حوزه های رقابتی شامل انجمن برتر، مسابقه و فعالیت خلاقانه، نشریه، کارآقرینی، اختراع، کتاب و یک بخش ویژه است.
معاون فرهنگی وزیر علوم تعداد آثار راه یافته به این جشنواره را هزار و ۵۴۸ اثر از داخل کشور بیان و خاطرنشان کرد: در نهایت ۱۹۱ اثر به مرحله داوری غیرحضوری راه یافت؛ همچنین ۳۰ هزار دانشجو از ۱۲۷ کشور دنیا برای شرکت در این جشنواره ثبت نام و ۷۳۴ داور این آثار را قضاوت کردند که در نهایت ۱۶۵ اثر برگزیده نهایی شد.
غفاری یادآور شد: جشنواره بین المللی حرکت از دوره یازدهم به صورت بین المللی برگزار شد و امسال هم با وجود مشکلات متعدد، بخش بین المللی دوازدهمین جشنواره را حفظ کردیم.
وی درباره درصد گروه های تحصیلی که در این جشنواره شرکت کرده اند، تصریح کرد: مشارکت بر اساس گروه تحصیلی عبارتند شامل فنی مهندسی ۳۳ درصد، علوم انسانی ۲۷ درصد، علوم پایه ۱۵ درصد، کشاورزی ۱۷ درصد و هنر و معماری هشت درصد است.
برگزاری جشنواره رویش
معاون فرهنگی وزیر علوم همچنین درمورد برگزاری جشنواره رویش در دانشگاه شهید بهشتی گفت: این جشنواره ۲۴ تا ۲۷ مردادماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود؛ جشنواره رویش قرار بود اسفندماه ۹۸ در دانشگاه تبریز برگزار شود که به علت شیوع ویروس کرونا برگزاری این جشنواره با حضور دانشجویان در دانشگاه تبریز لغو شد.
غفاری برگزاری این جشنواره را اختصاص به کانون های دانشجویی دانست که از تنوع قابل توجهی در دانشگاه ها و مجموعه نظام آموزش عالی کشور برخوردار است.
وی تاکید کرد: جشنواره رویش هم قرار بود در دانشگاه گیلان برگزار شود که برگزاری آن بر عهده دانشگاه شهید بهشتی افتاد. در این جشنواره عمده دانشگاه ها حضور داشتند و پنج هزار و ۴۰۰ کانون فرهنگی، هنری، دینی و اجتماعی در این جشنواره شرکت کردند.
وی همجنین از ثبت ۱۶ هزار و ۴۰۰ فعالیت در سامانه الکترونیکی این جشنواره خبر داد.
معاون فرهنگی وزیر علوم در ادامه این نشست خبری، مهمترین اقدامات اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از سال 97 تاکنون در زمینه کانون های فرهنگی را تشریح کرد.
وی گفت: برگزاری جشنواره ملی رویش، به عنوان برون داد فعالیت های کانون های فرهنگی پس از 3 سال وقفه، اهتمام نسبت به فعالیت های کانون ها در عرصه دانشگاهی با ابلاغ برگزاری مرحله دانشگاهی در جشنواره ملی رویش، برگزاری نشست های سالانه دبیران شورای هماهنگی کانون های فرهنگی دانشگاه ها (دوره 10 و 11) پس از سه سال وقفه، اهتمام نسبت به برگزاری جشنواره های تخصصی ذیل کانون های فرهنگی مانند جشنواره فیلم کوتاه و عکس امید، جشنواره ملی هنرهای دیجیتال، جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، راه اندازی پویش های دانشجویی شامل پویش سیل مهربانی از طریق فراخوان عمومی به کانون های خیریه، هلال احمر، امداد و نجات و ... به منظور کمک به مناطق سیل زده در دو مرحله / پویش زندگی، دست یاریگر توست... به منظور کمک به مقابله با بیماری کرونا در چهار مرحله، ارتقای جایگاه کانون ها از طریق فعال سازی ماده 7 آئین نامه اجرایی(گروه مرکزی ناظر در برکانون ها/ گروه مرکزی ناظر بر کانون ها)، تدوین، تصویب و ابلاغ دستور العمل مجمع های تخصصی کانون های فرهنگی پس از 12 سال از جمله این اقدامات است.
غفاری درباره تغییرات عمده ای که در دستور العمل هشتمین جشنواره ملی رویش ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: گروه بندی دانشگاه ها به سه گروه الف، ب، ج بر اساس تعداد دانشجو با توجه به توقف سطح بندی دانشگاه ها به منظور رعایت عدالت و ایجاد انگیزه برای همه دانشگاه ها صورت گرفته است.
وی ادامه داد: این آمار به صورت رسمی از مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی دریافت و در صفحه نخست سامانه جشنواره نیز اعلام شد.
معاون وزیر علوم درباره این گروه بندی ها گفت: در گروه الف، دانشگاه های مادر و بالاتر از 10 هزار نفر، در گروه ب، دانشگاه های بالاتر از سه هزار نفر و در گروه بندی سوم، دانشگاه های زیر سه هزار نفر از جمله دانشجویان مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی حضور دارند.
غفاری درباره حضور شخصیتت های برجسته در فرایند داوری، اظهار داشت: به منظور ارزیابی، داوری و انتخاب برگزیدگان این دوره از جشنواره ملی رویش از بیش از 90 شخصیت برجسته دانشگاهی دعوت به عمل آمده است تا در فرآیند داوری آثار و فعالیت ها را انجام دهند.
وی ادامه داد: در این دوره با هدف بهره گیری از ظرفیت های داوری دانشگاه های کشور، در مکاتبه ای از آنان خواسته شد از میان استادان دانشگاهی، آنان که آمادگی همکاری در زمینه داوری جشنواره را دارند، معرفی نموده تا از آنان در این خصوص بهره لازم صورت پذیرد.
وی درباره روند برگزاری هشتمین جشنواره رویش، یاداور شد: روند برگزاری هشتمین جشنواره ملی رویش با بازخوانی نقاط ضعف و قدرت جشنواره های پیشین و در نهایت با ابلاغ دستورالعمل جشنواره هشتم در آبان ماه سال 1398 آغاز شد.
به گفته معاون فرهنگی وزیر علوم، بر اساس دستورالعمل، همه دانشگاه ها باید تا پیش از اعلام فراخوان جشنواره، نسبت به برگزاری جشنواره رویش دانشگاهی (مرحله دانشگاهی) اقدام می کردند؛ همچنین با توجه به شرایط پیش آمده ناشی از بیماری کرونا و عدم حضور فیزیکی دانشجویان بیش از 40 جشنواره رویش دانشگاهی چه به صورت بر خط و یا حضوری(پیش از شیوع کرونا) برگزار شده است.
غفاری با بیان این که جشنواره ملی رویش در 2 بخش برگزار می شود، افزود: بخش رقابتی شامل کانون های برگزیده، آثار برگزیده کانونی(فردی و گروهی)، ایده های برتر و بخش غیر رقابتی شامل معرفی چهره موفق کانونی، نمایشگاه دستاوردهای کانون ها، کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی می شود.
وی تاکید کرد: به منظور افزایش توانمندی های کانون های فرهنگی و کارشناسان دانشگاهی، چهار کارگاه آموزشی در موضوعات همچون مسوولیت اجتماعی مجموعه های دانشجویی، چرایی و چگونگی پرداختن به مقوله تئاتر در دانشگاه، خلاقیت و کارآفرینی، تجربه های موسیقیایی به صورت برنامه های جنبی برگزار می شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان این که در این جشنواره 87 دانشگاه شرکت کرده اند، افزود: بیش از 800 اثر فردی و 140 اثر گروه به دبیرخانه جشنواره ارسال شد.