به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بینالملل کانون، مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون با اعلام این خبر افزود: مرکز تئاتر کانون نزدیک به نیم قرن است فعالیت میکند و طی این زمان بیش از ۲۰۰ عنوان نمایش برای کودکان و نوجوانان روی صحنه برده است و بهعنوان تنها مرکز تخصصی این حوزه، نقش مهمی را در تربیت هنرمندان صاحبنام و ترویج و پیشرفت این هنر در جامعه برعهده داشته است.
امیر مشهدیعباس در ادامه توضیح داد: در سالهای گذشته تصویربرداری برخی از این آثار حرفهای صورت گرفته است و کانون قصد دارد در زمانی که به علت شیوع بیماری کرونا سالنهای مرکز تئاتر کانون تعطیل شده و کودکان و نوجوانان از دیدن تئاتر محروم هستند. فیلم این آثار خاطرهانگیز و با کیفیت را در پرتال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار هر روز یک تئاتر برای تماشای خانوادهها و مخاطبان قرار دهد.
بهگفتهی وی طی توافق با یکی از سایتهای تخصصی فروش آنلاین، طرح نمایشنما (اکران فیلم نمایشهای کودک در فضای مجازی) از روز ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ آغاز میشود و بر اساس آن بچهها و والدینشان میتوانند با خرید بلیت از گیشه فروش مجازی نمایشها، در بخش تئاتر سایت کانون پرورش فکری، با یکسوم قیمت اقدام کنند.
مشهدیعباس با بیان این که فیلم ۳۶ عنوان از نمایشهای کانون به عنوان آثار باکیفیت مرکز تولید تئاتر برای اکران انتخاب شده است، گفت: قرار است در این بخش پرتال هر هفته سه نمایش بارگذاری و در اختیار مخاطبان قرار بگیرد تا کودکان و نوجوانان در سراسر کشور و فارسیزبانان سراسر دنیا بتوانند بهراحتی از این فرصت استفاده کنند.
پیرمرد و ببر، تو مثل طوطی، خرس آرکانسا، راز گنجور، عقل صورتی، کلوچه دارچینی، کلوچههای خدا، کوزه عسل، ماهی، هدیه اسرارآمیز و... عنوان برخی از این تئاترهاست که مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون از نمایش فیلم آنها در پرتال کانون خبر داد.
او افزود: باید شرایطی فراهم کنیم تا هنرمندان در این دوران رکود تئاتر به خاطر وجود بیماری کرونا نشاط دوباره خود را بازیابند. هنرمندان تئاتر بهعنوان یکی از محجوبترین اقشار جامعه هنری در چند ماه گذشته بهدلیل تعطیلی نمایشها و دور ماندن از صحنه تئاتر با بحرانهای اقتصادی سختی دستوپنجه نرم میکنند و ازاینرو کانون برای حمایت از هنرمندان عزیز تئاتر کودک و نوجوان، بخشی از درآمد حاصله از فروش بلیت را به عوامل اجرایی این نمایشها اختصاص میدهد و با اجرای این طرح، هم تئاتر را به خانهها و جمع خانوادگی میبرد هم از گروههای نمایشی حمایت میکند.
مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون در پایان با اشاره به همکاری برخی شبکههای تلویزیونی برای تبلیغ این طرح یادآور شد: روابط عمومی گروههای نمایشی که آثارشان از سوی کانون در فضای مجازی بارگذاری میشود و در معرض دید مخاطبان قرار میگیرد، هم میتوانند برای اطلاعرسانی و تبلیغات گسترده برای جذب مخاطبان تلاش کنند.
یدو سومین فیلم سینمایی مشترک بنیاد فارابی و کانون پرورش فکری
حبیب ایلبیگی قائممقام و سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی از فیلم یدو تازهترین همکاری مشترک این بنیاد با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک اثر سینمایی مناسب نام برد که میتواند بر پرده سینماهای کشور یا در شبکههای پخش فیلمهایی ویدیویی با استقبال نوجوانان روبرو شود.
وی با اشاره به تجربه مهدی جعفری، کارگردان این فیلم در حوزه ساخت فیلمهای دفاع مقدس و دغدغههای او در این زمینه از جمله کارگردانی فیلم ۲۳ نفر گفت: داستان این فیلم درباره روزهای نخست جنگ تحمیلی و اتفاقهایی است که برای یک خانواده آبادانی و کودکان و نوجوانان این شهر در روزهای محاصره آبادان میافتد و به نظرم میتواند بخشی از تاریخ ما را و اتفاقهایی را که برای مردم ما افتاده برای نسلهای جدید که هیچ آشنایی با دوران دفاع مقدس ندارند، به تصویر بکشد انتظار داریم با توجه به تجربههای کارگردان در این زمینه، اتفاقهای خوبی در این حوزه بیفتد.
ایلبیگی افزود: هم ما در بنیاد سینمایی فارابی و هم مسئولان کانون از ساخت این فیلم استقبال و از آن حمایت کردیم و گروه سازنده هم با عزمی جدی و در سختترین روزهای تابستان و گرمای بالای هوای جنوب کشور بهویژه آبادان و البته شرایط شیوع بیماری کرونا که کار را بسیار سختتر میکرد مشغول ساخت این اثر با ویژگیهای خیلی مناسب هستند که نوید یک کار خیلی خوب را میدهد و امیدواریم بهزودی شاهد نمایش این فیلم روی پرده سینماها و در جشنوارهها باشیم.
قائممقام و سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی دربارهی همکاریهای این بنیاد و کانون نیز توضیح داد: در دورههای گذشته هم همیشه بین بنیاد و کانون تفاهمنامههایی برای همکاری مشترک وجود داشت ولی بهنظر من در دوره فعلی مدیریت کانون، ارتباط خوبی بین ما و کانون وجود دارد و شرایط این همکاری بیش از گذشته فراهم شد. فیلم یدو سومین تولید مشترک کانون و بنیاد که در دو سه سال گذشته است و این همافزایی بیتردید میتواند به تولید محتوای مناسب برای کودکان و نوجوانان خوب کشورمان که نیاز بسیار زیادی به دیدن محتواهای مناسب ایرانی دارند، منجر شود.
ایلبیگی تاکید کرد: بدون تردید در مورد فیلم یدو و هر کدام از فیلمهای دیگر، اگر میخواستیم بهتنهایی این آثار را تولید کنیم انگیزههایمان شاید اینقدر بالا نبود و این که به هرحال دو نهاد یا موسسه و سازمانی - که بخشی از کارشان حمایت از سینمای کودک و نوجوان هست - بتوانند در کنار هم این کار را انجام بدهند، بهنظرم میتواند الگوی خوبی باشد برای دیگر مراکزی که دارای مسئولیتهای اجتماعی در حوزه کودک و نوجوان هستند و همین جا از آنها دعوت میکنم به این حرکت بپیوندند.
وی با بیان اهمیت تولید فیلمهای مناسب برای کودکان و نوجوانان و نیاز این گروههای سنی به تماشای چنین آثاری در سینما یا تلویزیون یا در شبکههای اینترنتی نمایشدهنده فیلم، تصریح کرد: تعداد تولیدات سینمایی و نمایشی ما برای کودکان و نوجوانان در کشور بسیار اندک است و البته بخشی از آن به سهم کم سینمای کودک در اکران سینماها - تقریبا تا سال ۱۳۹۷ -بازمیگشت که زمانهای مناسبی برای اکران در اختیار فیلمهای کودک قرار نمیگرفت یا سینماهای نمایشدهنده بسیار کم بود. خوشبختانه سینمای کودک در دو سال ١٣٩٧ و ١٣٩٨ با همکاری شورای صنفی نمایش و معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و خانه سینما توانست در همه سرگروههای سینماها فیلمهایش را اکران کند و ما دست کم هفت فیلم را در دو سال گذشته در سینماهای کشورمان به نمایش گذاشتیم که این فیلمها با فروش قابل ملاحظهای هم روبرو شد.
او یادآورشد با دستاوردهای دو سال گذشته بسیار امیدوار بودیم در سال ١٣٩٩ هم این روند بتواند حتی به شکل مناسبتری ادامه پیدا کند و در گزینههای اکران نوروز و تابستان هم فیلمهای مناسبی پیشبینی کرده بودیم برای کودکان و نوجوانان روی پرده برود اما با مشکل تعطیلی سینماها به دلیل شیوع بیماری کرونا مواجه شدیم.
قائممقام و سرپرست معاونت فرهنگی، پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی ظرفیت شبکههای اینترنتی نمایشدهنده فیلم را ظرفیتی بالا عنوان کرد و گفت: این ظرفیت بهنظرم حتی میتواند از اکران سینما بیشتر باشد و اتفاقا بچههای ما در سراسر کشور نیاز بسیار زیادی به محتوای مناسب ایرانی دارند و میطلبد در این زمینه صدا و سیما، آموزش و پرورش، حوزه هنری، سازمان اوج و دیگر نهادهایی که در تولید محتواهای فرهنگی متناسب با نیاز جامعه فعالیت میکنند در ساخت فیلم برای بچهها همراهی کنند تا بتوانیم تعداد فیلمهای بیشتری را در این شکل همکاری مشترک، برای فرزندان کشورمان تولید بکنیم.
ایلبیگی در پایان از ادامه همکاریهای بنیاد سینمایی فارابی با کانون خبر داد و افزود: ما پیشنهادهایی برای ادامه همکاریهای مشترک به کانون ارایه دادهایم و تا جایی که میدانم برخی از این پروژهها در مرحله نگارش فیلمنامه است و همچنان علیرغم وجود مشکلاتی که در تامین بودجه وجود دارد امیدوار هستیم شرایط برای تولید فیلم فراهم شود و بتوانیم به دوران رونق بیشتر برگردیم و دستکم هر سال دو یا سهفیلم را با کانون تولید کنیم.
فیلم بلند سینمایی یدو به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه کنندگی محمدرضا مصباح، از تولیدات جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در راستای مشارکت راهبردی کانون و بنیاد سینمایی فارابی در حوزه سینمای کودک در مرحله فیلمبرداری قرار دارد. یدو فیلمی نوجوانانه با قصهای امیدبخش از دوران دفاع مقدس است که میتواند بخشی از تاریخ کشور و اتفاقهایی را که برای مردم ما افتاده به نسلهای جدید ارایه بدهد.
انیمیشن دهسالگی در کانون تولید میشود
انیمیشن ده سالگی به کارگردانی فاطمه جعفری از جمله تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که اینروزها در مرحله انیمیت قرار دارد.
کارگردان این پویانمایی، در مورد تکنیک مورد استفاده در ساخت اثر توضیح داد: این انیمیشن ۱۲ دقیقهای با تکنیک استاپموشن و به صورت عروسکی در امور سینمایی کانون پرورش فکری تولید میشود.
فاطمه جعفری در مورد فیلمنامه این اثر گفت: این انیمیشن بر اساس خاطرهای که از فردی خواندم، با همکاری مانی کاشیان نوشته شده است ولی در فضاسازی و کاراکترها تغییرهایی حاصل کردم. تاکیدمان بر این بود که داستان، فضاسازیها و کاراکترهای این اثر به خطه جغرافیایی خاصی تعلق نداشته باشد.
جعفری در باره موضوع این انیمیشن خاطرنشان کرد: این فیلم در باره یک مرگ است که باعث میشود زندگی پسربچه ۱۰ سالهای به قبل و بعد این اتفاق قسمت شود. تأثیری که این مرگ در زندگی پدر و پسر و نوع رابطه آنها با محیط اطراف میگذارد.
به گفته کارگردان، این انیمیشن سه تا کاراکتر دارد. پسر و پدر شکارچی که در میان جنگلی زندگی میکنند و کاراکتر سوم که یک مرغابی است.
او افزود: برای ساخت جنگل از درختهای طبیعی استفاده کردیم، بنابراین عروسکها را نسبت به سایر کارهای عروسکی بزرگتر یعنی ۳۰ و ۴۰ سانتیمتری ساختیم تا با هم هماهنگی داشته باشند. با این عروسکها میتوانم به ظرایف بپردازم و انیمیتهای بهتری از آنها بگیرم.
این کارگردان با بیان اینکه انیمیشن ده سالگی در نیمه راه یعنی در مرحله انیمیت قرار داد، اظهار امیدواری کرد که تا پایان آذر سال ۱۳۹۹ به پایان برسد و گفت: کار تدوین و موسیقی این انیمیشن که مخاطبان آن کودکان ۸ یا ۹ سال به بالا هستند، در حال انجام است.
مانی کاشیان و فاطمه جعفری فیلمنامهنویس، فاطمه جعفری انیمیت، مانی کاشیان فیلمبردار و طراح هنری این اثر کوتاه هستند و محمدرحیم بختیاری آرماتور انیمیشن ده سالگی را ساخته است.
دکورهای این انیمیشن بر عهده حمیدرضا برخورداری و ساخت عروسکها نیز بر عهده هلیا قرهگزلو بوده است. فاطمه جعفری پیش از این نیز انیمیشن حکایت کلاه غیب» را به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید کرده است.