به گزارش شبکه خبری دویچهوله، گوترش در سخنانی افزود: بیماری همهگیر کرونا نابرابریهای موجود در عرصه آموزش را بیشتر کرده و تهدیدی برای از بین رفتن پیشرفتهای حاصله در دهههای اخیر در حوزه آموزش به شمار میرود.
وی تاکید کرد: حداقل ۴۰ میلیون کودک در سراسر جهان فرصت یادگیری در سن حساس قبل از مدرسه را از دست دادهاند. همچنین با وجود پخش دروس از رادیو، تلویزیون، اینترنت و تلاشهای معلمان و مسئولان، هنوز بسیاری از دانشآموزان با موانع زیادی برای بهرهگیری از این راهها روبهرو هستند.
به گفته گوترش، بیشترین آسیب و ضربه را از این وضعیت، دانشآموزان معلول، اقلیتها، دانشآموزان جوامع محروم، آوارگان و پناهجویانی که در مناطق دورافتاده زندگی میکنند، میخوردند.
دبیرکل سازمان ملل همچنین با هشدار درباره ایجاد بزرگترین اختلال در سیستم آموزشی در تاریخ جهان، گفت: نزدیک به یک میلیارد و ششصد میلیون دانشآموز در سراسر جهان تحت تاثیر بیماری کرونا قرار گرفتهاند.
وی از دولتها خواست تا با آرامش به دنبال بازگشایی مدارس باشند و به توصیههای مسئولان بهداشتی در این زمینه توجه کنند.
دبیرکل سازمان همچنین کمپین جدیدی به نام «آینده ما را نجات دهید» با همکاری نهادهای سازمان ملل و نهادهای آموزشی از جمله یونسکو و یونیسف به راه انداخته است.
وی در این این باره گفت: ما در برهه حساسی درخصوص کودکان و جوانان دنیا قرار داریم و تصمیمهایی که دولتها و نهادهای مرتبط اتخاذ میکنند تاثیر بلندمدتی بر روی صدها میلیون جوان و نیز آینده توسعه کشورها دارد.
سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه هشدار داد با وجود امیدهای فراوان به تولید واکسن برای بیماری کووید – ۱۹، ممکن است هرگز راه حلی ساده و به ظاهر جادویی برای این مشکل پیچیده وجود نداشته باشد و مسیر عادی شدن اوضاع، مسیری طولانی باشد.
کووید۱۹ تاکنون بیش از ۱۸ میلیون و ۸۴ هزار نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. از این تعداد، بیش از ۶۸۹ هزار نفر بر اثر ابتلا به این بیماری فوت کرده و بیش از ۱۱ میلیون و ۳۷۴ هزار نفر بهبود یافته اند.