تهران- ایرنا- این روزها که همه‫گیری ویروس کرونا و افزایش آمار مبتلایان باعث رنج و نگرانی شده است، پرهیز از تجمعات از مهم‌ترین پیشگیری‌های این بیماری ناشناخته محسوب می‌شود تا با توجه به سرعت انتشار و سرایت این بیماری، کشور با آماجی از مبتلایان و درنتیجه ناتوانی سیستم درمانی و وقوع بحران مواجه نشود.

به باور کارشناسان درصورتی آمار مبتلایان و مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند و یک استان از وضعیت قرمز خارج می‌شود که مردم فاصله‌گذاری فیزیکی، ماسک زدن و موارد بهداشتی را رعایت کنند اما با این اوصاف هنوز ۱۷۰ شهرستان در کشور در وضعیت قرمز و ۱۰۱ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی این مصائب پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

وضعیت قرمز در ۱۷۰ شهر ایران

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی آورد: کرونا روز گذشته جان ۲۱۲ نفر دیگر را گرفت و شمار جان‌باختگان این ویروس همه‌گیر در کشور به ۱۷ هزار و ۶۱۷ نفر رسید. همزمان وزارت بهداشت از وضعیت قرمز در ۱۷۰ شهر و وضعیت هشدار در ۱۰۱ شهر دیگر کشور خبر داده است. سخنگوی وزارت بهداشت با اعلام این آمار تاکید کرد که هیچ نقطه‌ای از کشور عاری از کرونا نیست. در همین حال به‌دنبال انتشار خبری مبنی‌بر اعلام پروتکل‌های بهداشتی ماه محرم، وزارت بهداشت این خبر را تکذیب و اعلام کرد که هنوز هیچ پروتکل بهداشتی برای برگزاری مراسم محرم ابلاغ نشده است و هر گونه تصمیم‌گیری در این خصوص در ستاد ملی مقابله با کرونا نهایی خواهد شد. کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به مطالب منتشر شده در برخی رسانه‌ها درباره پروتکل بهداشتی برگزاری مراسم ماه محرم، با بیان اینکه مطالب منتشره مبتنی‌بر شنیده‌ها بوده و رسمیت ندارد، گفت: پروتکل مربوط به برگزاری مراسم ماه محرم با همفکری دستگاه‌ها و نهادهای متولی در حال تدوین بوده و پس از طرح در ستاد ملی کرونا، مصوب و جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.

خبرگزاری ایلنا در گفت و گو با حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران نوشت: کرونا موضوع خاصی است و غربالگری انجام گرفته تا همان زمانی که انجام می‌شود، مورد نظر است و بعد از آن نمی‌توان تایید کرد، چه اتفاقی می‌افتد. در نتیجه آنچه که مهم است رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. همه شهروندان و کارمندان شهرداری باید ورود و خروج از منزل را به حداقل برسانند و اگر هر کدام از همکاران ما مشکوک به علائمی هستند، باید سریعا مورد سنجش قرار گیرند که اگر مبتلا بودند، سریعا جداسازی صورت گیرد. زمانی که رهبر معظم انقلاب می‌گویند تابع پروتکل‌ها هستم، در نتیجه باید برنامه‌های عملیاتی سازمان‌های دولتی و حکومتی نیز در همین راستا باید باشد تا کنترل‌ها، مراقبت‌ها و رسیدگی بیشتر شود، چرا که کادر درمان خسته می‌شود، تخت های بیمارستانی در حال روبه رو شدن با بحران هستند و فرسودگی شغلی برای همکاران ما ایجاد می‌شود و جلوگیری از آن نیازمند همکاری همه مردم است.

کرونا و تجارت

روزنامه ابتکار در گزارشی می نویسد: بسته شدن مرزها و کاهش چشم‌گیر مبادلات تجاری به دلیل شیوع ویروس کرونا از جمله مشکلاتی است که کشور طی ماه‌های اخیر با آن مواجه بوده و چالش‌های زیادی را برای صادرکنندگان به وجود آورده است. با شیوع ویروس کرونا از کشور چین و همه‌گیر شدن کشورهای دیگر به این ویروس، فعالیت‌های اقتصادی کشورهای مختلف تحت‌الشعاع قرار گرفته و کاهش حجم مراودات تجاری را به دنبال داشته است. ایران نیز از این قاعده مستثنی نبود. از اواخر سال گذشته با توجه به شیوع کرونا بسیاری از مرزهای ایران بسته و به صورت غیر فعال بودند، البته به مرور زمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برخی از مرزها شروع به بازگشایی کردند اما مدتی نگذشت که برخی از آنها مجدد بسته شد. طبق بررسی-ها مرز میرجاوه، بازرگان، مرز باشماق، شیخ صله و هابور باز بوده، مرزهای چذابه، سومار بسته و مرزهای خسروی و باجگیران محدود است.

آخرالزمان کرونایی

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم محمد میلانی نوشت: بدون هیچ تعارفی تو گویی که همه ما مردمان این کره خاکی که سری و گوشی در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی و فیلم و ... جنبانده‌ایم، آماده وقوع و تحقق چنین شرایطی بوده‌ایم. شاید اگر دنیا امروز نشسته و خودش را به نوعی در قرنطینه‌های سفت و سخت یا نیمه حساس توامان با رعایت پروتکل‌های جهانی بهداشت قرار داده که بتواند بر بیماری کووید۱۹ غلبه کند در واقع پذیرش شکستی است که بشر مدرن از فعالیت‌های ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ خورده است. منتها عکس داستان ملتزم صبر و بردباری جهانی است که با قرنطینه، زدن ماسک و در نهایت ساخت واکسن بناست برای نوع بشر محقق شود. پس بی‌هیچ اکراه و شکی همه ما ولو در گوشه ذهن‌مان یا منتظر بروز چنین شرایطی بوده‌ایم یا در آن بخش از مخیله‌مان که هنوز از حیث تحقق واقعیت، اطلاق مقولات کانتی به سراغش نیامده تصور چنین آشفتگی آرامی را دست‌کم یک‌بار تصور کرده‌ایم. چرا؟ چون تا به امروز هر کدام از ما دست‌کم یا چند فیلم هالیوود نشان دیده‌ایم که بر مبنای فیلمنامه آنها بناست دنیا و نوع بشر مقهور عاملی شود که همان عامل در میان ما زندگی می‌کند یا داستان‌های قیامت‌گرایانه‌ای را بر اساس آنچه طرفداران چنین تفکرهایی بیان می‌کنند و از قضا در میان ما نیز زندگی می‌کنند به کرات شنیده‌ایم.

کرونا و کنکور

روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم سیده فاطمه ذوالقدر می آورد: برگزاری کنکور سراسری همانند بسیاری کشورها می بایست حذف شود و موارد دیگر مانند معدل و ارزشیابی درسی و ملحوظ داشتن سوابق تحصیلی دانش‫ آموزان – اگر نه در همه رشته ‫ها - اما در بسیاری موارد، می‫ توان معیار و ملاک قرار گیرد و در این چند ماه بهترین فرصت بود تا این تصمیم خداپسندانه اتخاذ شود. اما همچنان مافیای کنکور اجازه تصمیم گیری درست به مسئولان امر نمی‫ دهد. حال باید گفت اگر نتوانسته ‫اید یک بار برای همیشه تعیین تکلیف کنید، لااقل در این برهه حساس تصمیم سریع و قاطع بگیرید و اجازه ندهید، برگزاری کنکور به محل مناقشه تبدیل شود. تصور اینکه برگزاری این تجمع سراسری چه نتایج فاجعه باری می‫تواند داشته باشد، به چالشی میان مسئولان و حتی مردم و خانواده ‫های دانش ‫آموزان تبدیل شده است چرا که عده‫ای خواهان برگزاری به جهت تعیین تکلیف زودتر و رفع اضطراب از فرزندان هستند و برخی دیگر نگران سلامتی جسمانی ایشان. درنهایت باید گفت زودتر تصمیم ‫گیری کنید و در این خصوص به قطعیت، موضع خود را اعلام کنید اینکه دانش ‫آموزان و خانواده ‫های آنها امروز از دولت بشنوند، برگزار می‫شود و فردا از مجلس خبر تصویب دوفوریت عدم برگزاری منتشر شود، جز نگرانی، سردرگمی، اضطراب و استرس ارمغان دیگری همراه ندارد. بنابراین زودتر نتیجه قطعی باید اعلام شود و چنانچه تصمیم به برگزاری باشد باید با اجرای قوی و سختگیرانه پروتکل‫ های بهداشتی همراه باشد تا شاهد افزایش آمار مبتلایان و بروز معضلات و نگرانی ‫های بیشتر در میان فرزندان و آینده سازان کشور، خانواده‫ ها و جامعه نباشیم.

کرونا در گیلان

روزنامه آرمان ملی در گزارشی می آورد: روند ابتلا در کشور ما نیز که جایگاه ششم جهانی از نظر ابتلای روزانه به کرونا و تعداد فوتی‌ها را در اختیار دارد، همچنان در منحنی شیوع صعودی است و بعد از شکست بسیاری از طرح‌ها مردم امید به ساخت واکسن کرونا دارد، واکسنی که در کشور روسیه تقریبا مورد تایید قرار گرفته و قرار است بعد از چند آزمایش دیگر، مراحل نهایی ساخت آن طی شود. اما مدیر موسسه تحقیقات علمی وکتور روسیه خبر می‌دهد که در صورت تایید نهایی این واکسن، از ماه نوامبر (آبان- آذرماه) آغاز می‌شود و این واکسن ابتدا برای گروه پر خطر و سپس عموم مردم استفاده خواهد شد. در این شرایط سیما لاری سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت کرونا در استان گیلان که در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: استان گیلان در اسفندماه سال قبل شاهد خیز شدید بیماری در کلیه شهرستان‌هایش بود که از اوایل فروردین‌ماه سیر نزولی در موارد ابتلا و بستری این استان آغاز شد و این روند کاهشی تا خردادماه ادامه پیدا کرد. متاسفانه در تیرماه سال جاری مجددا شاهد افزایش موارد بیماری در اغلب شهرستان‌های استان گیلان هستیم. به‌طوری که اکنون پنح شهرستان استان گیلان در وضعیت قرمز و چهار شهرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند. همچنین شیب موارد بستری و ابتلا در شهرستان‌های ورودی و مسافر خیز استان گیلان مانند رشت، رودبار، آستارا، رودسر، لنگرود و لاهیجان دارای روند تندتری است.

شورای شهر و کرونا

خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: شورای شهر همزمان با اعلام رسمی اپیدمی کرونا در ایران (اسفند ۹۸) در روزهای بررسی لایحه بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران قرار داشت و در اولین اقدام طرحی را مبنی بر "الزام شهرداری تهران به انجام اقدامات لازم و فوری جهت افزایش تاب آوری شهر تهران برای پیش‌گیری وکاهش اثر آلودگی ناشی از ویروس کرونا" به تصویب رساند. بر اساس آن شهرداری تهران مکلف شد بر اساس بند ۱۵ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها مبنی بر جلوگیری از شیوع امراض ساریه انسانی و با توجه به اهمیت پیشگیری از شیوع بیماری‌های ویروسی و به منظور افزایش تاب‌آوری شهر تهران برای مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، در چارچوب وظایف مدیریت شهری و در کنار سایر دستگاه‌های دست‌اندرکار از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان پدآفند غیرعامل، نسبت به هماهنگی برنامه‌ریزی، ایجاد تمهیدات و انجام اقدامات لازم و فوری را برای کنترل و پیشگیری ویروس کرونا در سطح شهر تهران به انجام رساند. همچنین در بررسی ردیف‌ها ی بودجه سال ۹۹ شهرداری تهران، ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورا پیشنهاد اصلاحی در مورد بیماری‌های همه گیر و مسری ارائه داد و تاکید کرد: در تبصره ۱۲، بودجه که ردیف اعتبارات مربوط به وقوع حوادث پیش‌بینی نشده، اعم از سیل، طوفان، زلزله، آتش سوزی و موارد مشابه در شهر تهران است بیماری‌های همه گیر و مسری نیز اضافه شود که این پیشنهاد به تصویب رسید.

رسانه‌های اصولگرایان

وضعیت قرمز

روزنامه جوان در گزارشی آورد: آخرین اخبار از وضعیت ویروس تاجدار در کشور نشان می‌دهد سرتاسر پهنه ایرانمان در نبرد با ویروس تاجدار است. ۱۷۰ شهرستان در کشور در وضعیت قرمز و ۱۰۱ شهرستان در وضعیت هشدار قرار دارند. این در حالی است که به گفته سخنگوی وزارت بهداشت قرار نگرفتن استان یا شهرستانی در وضعیت قرمز یا هشدار، به منزله فقدان بیماری در آن منطقه نیست، بلکه اکنون تمامی مناطق کشور آلوده به ویروس هستند. با وجود شدت شیوع و آلودگی در تمام سطح کشور، اما برگزاری کنکور سراسری سرانجام نهایی و روز گذشته هم پروتکل بهداشتی کنکور ابلاغ شد. همچنین طبق اعلام رئیس مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروتکل‌های برگزاری مراسم ماه محرم هنوز نهایی نشده و احتمالاً تا فردا اعلام می‌شود. طی ۲۴ ساعت منتهی به روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد ماه ۲۱۲ نفر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند؛ و مجموع جان‌باختگان این بیماری تاکنون به ۱۷ هزار و ۶۱۷ نفر رسید.

بنگاه‌های خبرپراکن، شریک کرونا در آزار مردم

روزنامه صبح نو در گزارشی می نویسد: در روزهای گذشته بنگاه دروغ‌پراکنی بی‌بی‌سی، گزارشی مبنی بر اینکه آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در ایران سه برابر آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت است، پخش کرد. گزارشی که البته هیچ مستنداتی ارائه نکرده و خیالات خود را از زبان یک منبع آگاه در ایران مطرح کرده‌اند. در خلال این گزارشات نیز یکی از کارشناسان بی‌بی‌سی ادعا کرده که ایران از ابتدای بهمن‌ماه از شیوع کرونا در ایران مطلع بوده است و صرفاً به‌خاطر خدشه‌دار نشدن راهپیمایی ۲۲‌بهمن آن را اعلام نکرده است! حتماً تاکنون متوجه شده‌اید انتشار دروغ و شایعه در جامعه، تقطیع و تحریف سخنان و اقدامات، ناکارآمدسازی، پررنگ کردن نواقص و پنهان کردن نقاط مثبت همگی شیوه‌هایی هستند که مخالفان جمهوری اسلامی از آن‌ها برای اثرگذاری بر افکار عمومی بهره می‌گیرند. این تحریف‌ها و شایعات گاهی در بستر رویدادهای واقعی و گاهی در عالم خیال طراحان، بی‌آنکه در جهان واقعی اثر یا دلیلی بر وجود آن‌ها  داشته باشد، منتشر می‌شوند.

به کادر پزشکی رحم کنید

روزنامه وطن امروز در یادداشتی به قلم اسدالله خسروی خبرنگار نوشت: کادر درمان کشور خط‌شکن نبرد با کرونا شده و ۶ ماهی است که برای حفظ سلامت جامعه و جان هموطنان مبتلا به ویروس کرونا با این بیماری مهلک و هزار رنگ می‌جنگد، نبردی سخت و سهمگین که پرستاران و پزشکان با قبول این وظیفه سنگین با کمترین تجهیزات سپر بلا شده‌اند. آنها این روزها با تمام توان پای کار ایستاده‌اند و مشقت‌ها و سختی‌ها را به جان می‌خرند. در چنین شرایطی اما مقامات بهداشتی و درمانی کشور نگران نیروهای خدوم پرستاری و پزشکی‌اند، چرا که آنها خسته‌اند و جایگزین چندانی هم ندارند و از طرفی نیازمند افزایش انگیزه برای جلوگیری از فرسایش روحی و جسمی هستند. بالا بودن آمار ابتلای کادر درمانی به ویروس کرونا حکایت از این دارد که حافظان سلامت مردم در شرایط مساعدی قرار ندارند و با به خطر انداختن سلامتی خود، برای نجات جان بیماران کرونایی تلاش می‌کنند. خدمات بی‌منت و انسان‌دوستانه کادر پزشکی و پرستاری به بیماران کرونایی تا جایی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی از زحمات پزشکان و پرستاران در راه مبارزه با کرونا تشکر کردند.

اهالی رسانه به دریای کرونا زدند

خبرگزاری مهر در گزارشی آورد: هفته پایانی سال ۱۳۹۸ به سنت همه پایان سال‌های رسانه‌ها ایرانی نیمه تعطیل گذشت. اخبار کرونایی روز به روز ترسناک‌تر می‌شد. بعضی رسانه‌ها شروع به دورکاری کردند و برخی از رسانه‌ها نیز قید انتشار را زدند و همه چیز را به پایان تعطیلات موکول کردند. اما همه در شوک بودند و هنوز تکلیف ماجرای کرونا مشخص نبود و کسی حدس نمی‌زند که این آغازی برای تحولاتی بزرگ در جامعه رسانه‌هاست. در همین حال، بسیاری ازمردم در ایام نوروز سال ۱۳۹۹ به خاطر کرونا ترجیح دادند در خانه بمانند. به این ترتیب کم‌کم لزوم تولید محتوای آنلاین در رسانه‌ها بیشتر نمایان می‌شد. ولی رسانه‌ها هنوز آماده نبودند و رسانه‌های شخصی و فضای مجازی، نبض افکار عمومی را به دست گرفتند. گواه این ماجرا لایوهای اینستاگرامی افراد شاخص و حتی اهالی رسانه‌ای بود که با استقبال مخاطبان روبه رو شد. اما به مرور زمان رسانه‌ها متوجه شدند که تغییرات جامعه ایران بسیار عمیق‌تر از آنی است که با صبر کردن به پایان برسد. رسانه‌ها شروع کردند به تطبیق خودشان با شرایط و سختی‌های این مسیر تازه برای آنها مشخص شد. به دلیل ماهیت خاص کرونا در این شرایط اهمیت رسانه‌های رسمی بیشتر شد. دیگر چاره‌ای نبود. رسانه‌ها در روزهای سخت، به دریای کرونا زدند. سال سخت جامعه ایرانی با همراهی رسانه‌ها ادامه دارد.