شیراز- ایرنا- ارتقای زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی استان فارس از ابتدای دولت تدبیر و امید دستور کار قرار داشته و این استان در چهارراه ارتباطی شمال – جنوب و شرق – غرب کشور کانون اجرای طرح‌های مختلف بوده است.

از ابتدای دولت تدبیر و امید تا پایان سال ۹۸، هفت هزار و ۸۴۳ پروژه در بخش‌های مختلف استان فارس با اعتباری بیش از ۳۵۱ هزار و ۹۵۶ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.
همچنین سه هزار و ۳۷ پروژه نیمه تمام با اعتبار مبادله شده ۲۱ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۹۱ میلیون ریال در استان وجود دارد که آخرین تخصیص صورت گرفته به این پروژه‌ها هفت میلیون و ۷۷۸ هزار و ۵۷۹ میلیون ریال بوده است.
درصد پیشرفت فیزیکی پروژه‌های نیمه تمام استان به این صورت که یک هزار و ۱۱۸ پروژه تا ۱۰ درصد، یک هزار و ۳۶ پروژه بین ۱۰ تا ۳۰ درصد، ۴۳۱ پروژه بین ۳۰ تا ۵۰ درصد و ۴۵۲ پروژه بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
بنا بر اعلام مسوولان استان فارس، ۸۲ طرح بزرگ و شاخص عمرانی این استان با اعتباری افزون بر ۷۰ هزار میلیارد ریال در سال پایانی فعالیت دولت تدبیر و امید، آماده افتتاح و بهره برداری هستند که بخش مهمی از این طرح‌ها در حوزه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی است.  

زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی در حال احداث
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس‌جمهوری چهارشنبه ۱۵ مردادماه جاری در جلسه هیات دولت با اشاره به گزارش وزیر راه و شهرسازی از اقدامات دولت تدبیر و امید گفت:‌ علاوه بر آزادراه‌هایی که ساخته‌ایم تا پایان دولت ۵۱۸ کیلومتر آزادراه تحویل ملت ایران داده می‌شود.
رییس قوه مجریه اظهار داشت: ما امروز در شرایطی هستیم که وزیر راه اعلام می‌کندغیر از خطوط راه آهن همدان، کرمانشاه، ارومیه، رشت و... که افتتاح شده اند تا پایان این دولت ۱۴۰۰ کیلومتر راه آهن دیگر هم افتتاح می‌کنیم.

برخی از این طرح‌ها که رییس‌جمهوری نوید افتتاح آنها را داده است، در محدوده جغرافیایی استان فارس قرار دارند.
به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس،  راه و حمل و نقل اعم از ریلی و جاده ای را یکی از مهمترین حوزه های مورد توجه مجموعه دولت و مدیریت اجرایی استان فارس در هفت سال گذشته دانست و گفت: تحولات صورت گرفته در این بخش در دولت تدبیر و امید بی سابقه است.
محمود رضایی کوچی در گفت و گو با ایرنا، راه آهن شیراز- اقلید به طول ۲۷۰ کیلومتر، آزادراه شیراز- اصفهان به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر، بزرگراه لار، جهرم- بندرعباس ، مسیر شیراز-فیروزآباد ، بهسازی و ارتقای راه اصلی فسا – داراب و نیز اتصال بزرگراه شیراز- قائمیه از طریق تنگ ابوالحیات را از شاخص ترین طرح های قابل افتتاح حوزه حمل و نقل تا پایان سال جاری ذکر کرد.

راه‌آهن فارس به شرق و شمال شرق متصل می‌شود
خط کنونی راه‌آهن،  شیراز را به اصفهان و تهران متصل می‌کند و از این رو، اتصال مرکز استان فارس به سایر خطوط ریلی با هدف بهره‌گیری کامل از ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی در دستور کار مسئولان امر بوده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس در بخش دیگری از گفت و گو با ایرنا،  با بیان اینکه راه آهن شیراز – اقلید- یزد به طول ۲۷۰ کیلومتر تا پایان سال جاری بهره برداری خواهد شد، گفت: افتتاح این طرح ریلی، جنوب غرب کشور را به شرق و شمال شرق کشور متصل می‌کند.
رضایی یادآور شد: همچنین از اهداف راهبردی این طرح مهم زیرساختی ملی این است که ارتباط استان های فارس، بوشهر، کهگیلویه وبویراحمد را با استان های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، کرمان، هرمزگان و حتی سیستان و بلوچستان برقرار و حلقه مفقوده و در حقیقت شبکه ریلی کشور با این طرح تکمیل خواهد شد.
 وی با بیان اینکه طرح راه آهن شیراز – یزد قابلیت جا به جایی بیش از یک میلیون مسافر و حدود سه میلیون تن بار در سال را دارد، گفت: با بهره برداری از آن نیز بخش عمده ای از صادرات محصولات مواد خام در استان فارس از جمله سنگ آهن کارخانه فولاد و خاک نسوز از این طریق به سایر استان ها صادر خواهد شد.
 

بازدید رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیران راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از روند ساخت آزادراه شیراز - اصفهان / تیرماه ۹۹

مسیر شیراز – اصفهان ۱۳۵ کیلومتر کوتاه تر می‌شود
در سالیان گذشته، نبود حتی یک کیلومتر آزادراه در استان فارس از نقیصه‌های حمل‌ونقل در این استان بوده است اما امروز با پیگیری و اهتمام دولت تدبیر و امید، بنا بر اعلام استاندار فارس این طرح هم اینک افزون بر ۸۰ درصد پیشرفت دارد.
تیرماه امسال، محمدباقر نوبخت معاون رییس‌ جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح چهارشنبه از آزادراه شیراز – اصفهان بازدید کردند.
در این سفر و نیز سفر دو روزه مردادماه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، تصمیم‌های اثربخشی برای شتاب‌بخشی به احداث این آزادراه گرفته شد.
احداث آزاد راه شیراز - اصفهان  در مسیری به طول حدود ۲۲۰ کیلومتر  اوایل دهه ۹۰ آغاز شده و اکنون در حال ساخت است.
از جمله مزایای طرح آزاد راه شیراز - اصفهان  می‌توان به کاهش حدود ۱۳۵ کیلومتری این مسیر ، کاهش ۲ ساعته زمان سفر، کاهش مصرف سوخت به میزان ۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش سالانه ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه تصادفات جاده‌ای و کاهش استهلاک خودروهای عبوری اشاره کرد.
برای اجرای این پروژه تاکنون افزون بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای تکمیل آن بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است.
نوبخت معاون رییس‌ جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه تیرماه گذشته در جریان بازدید از پروژه آزادراه شیراز – اصفهان گفت: با توجه به مهیا بودن منابع مالی و اراده‌ای که در ۲ وزارتخانه راه و شهرسازی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح برای اتمام پروژه آزادراه شیراز – اصفهان وجود دارد، هیچ عذر و بهانه‌ای برای تاخیر در اتمام این طرح پذیرفتنی نیست.
عنایت الله رحیمی استاندار فارس پیش از این، آزادراه شیراز- اصفهان را یک پروژه یک پروژه سبز دانست و بیان کرد: این پروژه با توجه به کوتاه شدن مسافت و زمان سفر باعث می‌شود در مصرف مقدار قابل توجهی سوخت فسیلی صرفه‌جویی شود و علاوه بر آن ایمنی حمل نقل جاده‌ای نیز افزایش خواهد یافت.

تیرماه ۱۴۰۰، افق بهره‌برداری از آزادراه شیراز - اصفهان
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تشریح دستاوردهای سفرهای تیرماه گذشته و مردادماه جاری معاون رییس‌جمهوری به این استان گفت: با توجه به اینکه دولت تاکید دارد تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ آزادراه شیراز - اصفهان را به بهره‌برداری برساند در این سفر قرار بر این شد دولت ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه تامین منابع کند.
حسن نوروزی ادامه داد: تکمیل این پروژه حدود هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ۶۰۰ میلیارد تومان آن باید از سوی سازمان برنامه و بودجه و ۶۰۰ میلیارد تومان نیز توسط وزارت دفاع و نیروهای مسلح تامین شود.
وی اضافه کرد: این پروژه به صورت مشارکتی است که ۵۰ درصد منابع آن از سوی وزارت دفاع و ۵۰ درصد از سوی سازمان برنامه و بودجه به نیابت از دولت تامین می‌شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفت: ۵۰ درصد سهم دولت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان است که معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر خود تعهد کردند ۵۰۰ میلیارد تومان در نیمه اول سال جاری تامین کنند و در حال حاضر این تعهد تامین و تخصیص داده شده است.
امیر سرتیپ امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  هم در بازدید تیرماه گذشته خود از روند اجرای این آزادراه گفت: این وزارتخانه به عنوان شریک سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه آزادراه شیراز- اصفهان تا پایان شهریورماه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص می‌دهد.

بازدید معاون رییس‌جمهوری از روند احداث بزرگراه شیراز - قائمیه/ مرداد ۹۹


بزرگراهی برای پیوند استان‌های جنوبی
ساخت بزرگراه شیراز – قائمیه از مسیر تنگ ابوالحیات یکی دیگر از طرح های شاخص عمرانی حوزه راهسازی در استان فارس است.
با افتتاح این محور مسیر شیراز-  کوه چنار(قائمیه) حدود ۲۲ کیلومتر کاهش خواهد یافت و همچنین استان های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان را به استان فارس وسایر نقاط کشور متصل می کند.
رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر هفته گذشته خود به استان فارس از پروژه بزرگراه دشت ارژن – قائمیه بازدید کرد.
مراحل احداث ۲۳ کیلومتر از این پروژه که در محدوده تنگ ابوالحیات قرار دارد با توجه به صعب العبور بودن مسیر کار اجرایی بسیار سنگینی دارد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس در این باره گفت: برای تکمیل و بهره برداری از این پروژه در سال جاری حدود ۱۴۰ میلیارد تومان منابع نیاز است که در سفر مردادماه نوبخت معاون رییس‌جمهوری، سازمان برنامه و بودجه متعهد شد به شرط اینکه پیمانکار خللی در اجرای کار به وجود نیاورد و قرارگاه خاتم الانبیاء که پیمانکار این پروژه است بتواند با جدیت کار را دنبال کند؛ دولت منابع را تامین و پرداخت می‌کند که امیدوارم این پروژه نیز تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.