کرمانشاه- ایرنا- سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرمانشاه گفت: با حمایت مدیران استان مرحله نخست پروژه قطار شهری کرمانشاه تا پایان سال آینده افتتاح خواهد شد.

به گزارش ایرنا، امین سرتیپ نیا امروز (چهارشنبه ۱۵ مرداد) در نشستی خبری اظهارداشت: پروژه قطارشهری کرمانشاه اکنون در ۲ مرحله در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه کرمانشاه یکی از کلان شهرهای کشور است، گفت: پروژه بزرگ قطار شهری کرمانشاه برای آینده جمعیت شهر کرمانشاه طراحی شده است.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرمانشاه به مشکلات این پروژه در محدوده میراث فرهنگی شکارگاه خسروپرویز اشاره کرد و گفت: در این زمینه توافقاتی انجام شده و هم اکنون مشاور طرح در حال طراحی چهار مسیر برای اجرای این پروژه است.

سرتیپ نیا افزود: این چهار مسیر عبارتند از عبور مسیر قطار شهری به صورت روگذر و در ارتفاع، هم سطح، زیرزمینی و مسیر چهارم آن نیز اینطور تعریف شده که از محل قبل از شکارگاه پروژه تغییر مسیر داده به انتهای کارمندان رسیده و آنجا به شهرک ظفر متصل شود.

وی تصریح کرد: این مسیرها همگی در حال بررسی است و نهایتا باید با میراث فرهنگی در زمینه یکی از این مسیرها توافق صورت گیرد و پیگیر جلب موافقت میراث هستیم.

سرپرست سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری کرمانشاه به انتقادات مطرح شده نسبت به این پروژه نیز اشاره کرد و گفت: انتقاداتی که در رابطه با این پروژه مطرح می شود پشتوانه علمی ندارند.

پروژه قطار شهری کرمانشاه در سال ۹۳ با تغییر سیستم، از منوریل به قطار شهری تبدیل شد و همان زمان مقرر گردید ۶ کیلومتر از مجموع ۱۳ کیلومتر طول مسیر به صورت زیرزمینی اجرا شود.

مرحله اول این پروژه از میدان معلم واقع در سه راه مسکن آغاز و به طول ۸.۶ کیلومتر تا میدان آزادی ادامه پیدا می کند و مرحله دوم نیز به طول حدود ۴.۴ کیلومتر از میدان آزادی آغاز و تا میدان فردوسی ادامه خواهد داشت.

از مجموع ۱۳ کیلومتر طول مسیر، هفت کیلومتر ابتدایی آن به صورت روگذر (میدان معلم تا بالاتر از سه راه ۲۲ بهمن) و ۶ کیلومتر باقی مانده نیز (از سه راه ۲۲ بهمن تا میدان فردوسی) به صورت زیرگذر خواهد بود.

شهرستان کرمانشاه بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲ میلیون نفری استان را در خود جای داده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته، مرحله اول قطار شهری کرمانشاه در سال ۱۴۰۰ ظرفیت جا به جایی ۱۴ هزار مسافر در ساعت را خواهد داشت.

در سال ۱۴۱۰ و با بهره برداری از مرحله دوم پروژه قطار شهری، این پروژه ظرفیت جابه جایی ۱۶ هزار و ۲۰۰ مسافر در ساعت را دارا خواهد بود.