شهناز رمارم روز چهارشنبه در نشست شورای اسلامی شهرستان مشهد که به موضوع حمل ونقل بین شهری و روستایی و چالشهای آن اشاره داشت افزود:
از مجموع راههای روستایی شهرستان تنها ۴۵ درصد آسفالت شده است و بقیه خاکی است این در حالی است ایجاد راه دسترسی آسفالته برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار الزام قانونی دارد.
وی به جمعیت بالای روستایی و تردد زیاد بین مشهد و روستاهای اطراف آن اشاره کرد ادامه داد: شهرداری مشهد به وظایف قانونی خود در قبال روستاهای حریم مشهد عمل کند.
رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد همچنین شمار روستای بالای ۵۰ خانوار در شهرستان مشهد که فاقد جاده آسفالته هستند را قابل توجه دانست.
رمارم افزود: راهاندازی اتوبوس به شهر رضویه مصوبه الزام آور قانونی شورای همتای استانداری را دارد که طی آن اتوبوسرانی مشهد ملزم به ارائه خدمات موقت و مطلوب به شهر رضویه شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر از حدود ۱۵ دستگاه اتوبوسی که به این خط اختصاص یافته است حدود ۱۰ دستگاه معمولا خراب است و اصولا این خدمات به شکل مطلوب و در شان مردم منطقه ارائه نمی شود.
رییس شورای اسلامی شهرستان مشهد با اشاره به کمبود بودجه راهداری و وضعیت نامناسب راههای روستایی این شهرستان گفت: فرمانداری مشهد باید در جذب بودجه لازم برای راهداری توجه ویژهای کند چنانکه اعلام شد بودجه پارسال راهداری مشهد ۴۵ میلیارد ریال بوده است که امسال به ۲۵ میلیارد ریال کاهش یافته است.
رمارم اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد کار گروه تخصصی با حضور کارشناسان حوزه حمل و نقل جادهای تشکیل شود تا از تبصره های بودجه ای موجود برای اجرای طرح های راهداری و راه سازی بودجه قانونی برای شهرستان مشهد تامین و تخصیص یابد.
مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد هم در این جلسه در پاسخ به مطالبه شهروندان شهر رضویه مبنی بر تقویت خطوط اتوبوسرانی بین مشهد و رضویه گفت: ارائه خدمات اتوبوسرانی خارج از این شهر در شرح وظایف قانونی این نهاد نیست و ارائه خدمات کنونی نیز با تایید شورای هماهنگی ترافیک استان (همتا) انجام شده است.
سعید حسینقلی زاده مقدم در خصوص راه اندازی خطوط بی. آر. تی نیز گفت: راه اندازی این نوع خطوط در جاده های برون شهری ممکن نیست چرا که ساختار فنی لازم از جمله ایزوله شدن مسیر بی. آر. تی در محور مشهد به رضویه مقدور نیست لذا امکان بهره برداری از این خطوط نیست.
رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان مشهد نیز گفت: مشکل عمده در این شهرستان کاهش بودجه راهداری نسبت به سالهای گذشته است.
جواد پورعلی افزود: سال گذشته بودجه این اداره ۴۵ میلیارد ریال بوده است که تنها ۱۰ میلیارد ریال آن تخصیص یافته است این در حالی است که امسال بودجه جذب شده ادارات راهداری سایر شهرستانهای استان از مشهد بیشتر بوده است.
وی ادامه داد: این شهرستان هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی بینشهری و ۸۵۰ کیلومتر راه روستایی دارد.
پورعلی مجموع طول راهها در خراسان رضوی را نیز ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر شامل ۶ هزار و ۴۲۲ کیلومتر جاده بینشهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر راه روستایی عنوان کرد.
شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومترمربع مساحت شامل سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه، سه شهر مشهد، ملک آباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستاست.
کلانشهر مشهد با ۳۵۰ کیلومترمربع مساحت در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.