تهران- ایرنا- سخنگوی گمرک گفت: برای حل مشکل ترخیص کالاها به ویژه کالاهای فسادپذیر با وجود مشکلات سرویس استعلام ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونین گمرک ایران طی بخشنامه ای خواستار کنترل اطلاعات بر اساس کد رهگیری بانک در گمرکات اجرایی شدند.

به گزارش روز چهارشنبه گمرک،«سید روح الله لطیفی» تصریح کرد: براساس بررسی های صورت گرفته برای حل مشکل ترخیص کالاها به ویژه کالاهای فسادپذیر در این دوره زمانی که سرویس استعلام ثبت سفارش وزارت صنعت دچار مشکلاتی شده و ارسال اطلاعات بوسیله سرویس مربوطه انجام می شود، معاونین فنی و گمرکی و برنامه ریزی و بین الملل گمرک ایران در بخشنامه ای خواستار کنترل اطلاعات بر اساس کدرهگیری بانک درگمرکات اجرایی شدند.
وی افزود: براساس وقفه و قطعی سرویس استعلام ثبت سفارش وزارت صنعت، از هشتم مرداد امسال و ارسال نشدن اطلاعات بوسیله سرویس مزبور مشکلات جدی در فرآیند تشریفات گمرکی و ترخیص کالاهای اساسی و فسادپذیر در کشور پدید آمد.
لطیفی اضافه کرد: ضروری است با توجه به اینکه ترخیص قطعی تمام کالاهای تجاری از گمرک به غیر از موارد استثناء قانونی، در تمامی رویه های بانکی، واردات در مقابل صادرات و بدون انتقال ارز منوط به اخذ و ارائه کد رهگیری بانک است، تمام گمرکات اجرائی ضمن توجه به تعهد سیستمی، از صاحبان کالا و اظهار کنندگان در ارتباط با وجود و صحت اطلاعات ثبت سفارش، مکلف هستند با استفاده از کد رهگیری بانک، نسبت به فراخوانی اطلاعات اعلامیۀ تأمین ارز اقدام کنند.

به گفته وی، اطمینان از رعایت سقف ثبت سفارش از نظرتعداد، وزن و ارزش کالا و نیز ارائه مجوزهای قانونی، اقدام لازم در ارتباط با انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا صورت پذیرد .
سخنگوی گمرک افزود: بدیهی است پیرامون اظهارنامه های مسیر سبز مطابق بخشنامه ۱۳ مرداد ماه جاری کنترل توسط کارشناسان درب خروج انجام می گیرد.
لطیفی گفت: براساس بخشنامه گمرک ایران تاکید شده با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع، ضمن تأکید مجدد بر دقت کامل و مضاعف در بررسی های مورد سفارش، بدیهی است مسوولیت حسن انجام اجرای این بخشنامه برعهده بالاترین مقام مسئول گمرکات اجرائی است.