تهران-ایرنا- پس از سعدالحریری نخست وزیر پیشین لبنان و رئیس جریان المستقبل که خواستار مشارکت کشورهای دیگر در تحقیقات انفجار عصر سه شنبه بیروت شده بود، حالا «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان و دیگر مخالف دولت حسان دیاب نیز گفته که به تحقیقات دولتی اعتماد ندارد و خواستار تشکیل کمیته تحقیق بین المللی است.

سعد حریری که سال های طولانی ریاست کابینه لبنان را در اختیار داشته و به اعتقاد بسیاری از لبنانی ها وی و شخصیت هایی مانند جنبلاط بخشی از عامل اصلی بحران اقتصادی و فسادی هستند که این روزها دامن لبنان را گرفته و سبب شد در ماه های گذشته هزاران لبنانی به خیابان ها بیایند، به همراه سایر رهبران جریان 14 مارس، این روزها نقش اپوزیسیون دولت حسان دیاب را به عهده گرفته اند و با دولت نوپای دیاب در ستیز هستند تا شاید سهم خود را از فساد و بحران اقتصادی فعلی پنهان کنند.

براساس اظهارات مقام های رسمی لبنان ،‌ محموله نیترات آمونیوم منفجره شده در انبارهای بندر بیروت ، زمانی در این بندر دپو شد که دولت 14 مارس بر سر کار بود و برخی منابع معتقدند که اداره این بندر نیز همواره در اختیار مدیران این جریان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری العهد، جنبلاط گفته که با انجام تحقیقات همه چیز روشن می شود و این حزب خواستار تشکیل کمیته تحقیق بین المللی درباره حادثه انفجار مهیب عصر سه شنبه بندر بیروت است.

جنبلاط گفت:ما خواستار کمیته تحقیق بین المللی هستیم چرا که اعتمادی به این دولت نیست که بتواند حقیقت را مشخص کند.

این درحالی است که محمد فهمی وزیر کشور لبنان در واکنش به درخواست بین المللی کردن حادثه بندر بیروت گفت، نیاز به مشارکت تیم بین المللی در تحقیقات مربوط به انفجار بیروت نداریم و محققان ما به اندازه کافی شایستگی و قابلیت این کار را دارند.

عصر سه‌شنبه در پی وقوع آتش‌سوزی گسترده‌ در یکی از انبارهای مواد آتش‌زا در بندر بیروت، انفجار مهیبی رخ داد که در اثر آن، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

شورای عالی دفاع لبنان نیز به ریاست «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور پس از این حادثه تشکیل و سه روز عزای عمومی و تعطیلی ادارات در این کشور را اعلام کرد.