رضوان حکیم زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این زمینه توضیح داد: با توجه به بررسی های انجام شده تعدادی از دانش آموزان در سال تحصیلی گذشته این امکان را نداشتند که با اتصال به شبکه شاد از خدمات آموزشی در فضای مجازی بهره مند شوند.
وی افزود: در جلسه شورای ارتقای شاخص های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته با محوریت موضوع کاهش شکاف برخورداری از فضای مجازی، این موضوع مطرح شد که با هر تبلت می توان برای دانش آموزان یک مدرسه ساخت. در این جلسه نماینده بانک ها، شرکت های پتروشیمی، شرکت های بازرگانی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان و سازمان برنامه و بودجه نیز حضور داشتند و پیشنهاداتی مطرح شد که امیدواریم نتیجه بخش باشد.
به گفته معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش، تهیه تبلت برای دانش آموزان یک امر ملی است که با صرف هزینه های کمتر از ساخت یک مدرسه می تواند امکان تحصیل دانش آموزان را ایجاد کند. امیدواریم این پویش ملی تهیه تبلت سراسری شده و مشارکت جدی دستگاه ها و شرکت های تجاری حاصل شود.
حکیم زاده گفت: چهار میلیون و ۷۱۸ هزار دانش آموز به شبکه شاد وصل نشده اند که از این تعداد حدود ۵۰۰ هزار نفر از میان دانش آموزان اتباع هستند که به دلیل نداشتن ابزار هوشمند ارتباطی مانند تبلت و گوشی تلفن همراه از اتصال به شبکه شاد و بهره مندی از محتوای آموزشی در شبکه محروم هستند. امیدواریم سازمان های بین المللی و کنوانسیون های مربوط به پناهندگان، وظایف خود را در قبال دانش آموزان اتباع به درستی ایفا کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش درباره شرایط آموزشی دانش آموزان تبعه ایران گفت: تا جایی که به آموزش و پرورش مربوط می شود، بحث ثبت نام و در اختیار قراردادن فرصت های آموزشی از طریق فضای حضوری برای این عزیزان فراهم شده است اما دانش آموزان در شرایط فعلی نیازمند بسترهای فناوری و امکانات و تجهیزاتی هستند که در اختیار آموزش و پرورش نیست.
حکیم زاده عنوان کرد: همچنین تعدادی از دانش آموزان به دلیل عدم دسترسی به زیرساخت های اینترنتی امکان دسترسی به شبکه شاد را نداشتند.
وی یادآور شد: آموزش و پرورش در سال های گذشته این فرصت را داشت که بازماندگان از تحصیل را شناسایی کند و به مدرسه بازگرداند. در بسیاری از موارد ایجاد مدرسه به هزینه و امکانات بسیاری نیاز داشت اما در شرایط فعلی شیوع کرونا علاوه بر تهدید به یک فرصت هم تبدیل شده است که با هزینه های بسیار کمتر، دانش آموزی از تحصیل محروم نشود و آینده اش تضمین شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اگر فرصت تحصیل این دانش آموزان فراهم نشود، این نگرانی وجود دارد که بر تعداد بازماندگان از تحصیل افزوده شود و کودکان محروم بسیاری فرصت دسترسی از آموزش را از دست دهند.
کمبود امکانات دانشآموزان در مناطق محروم
حکیم زاده همچنین درباره دانش آموزان کلاس اولی که در سال تحصیلی جدید با کمبود امکانات رو به رو هستند، گفت: در هر سال در مناطق محروم تعداد اندکی دانش آموز کلاس اولی وارد مدارس می شوند، دانش آموزان کلاس اولی به کلاس دوم منتقل می شوند و به همین ترتیب در مقاطع بالاتر. در واقع دانش آموزان در همان محیط مشابه همکلاسی های خود قرار می گیرند و کمبود امکانات را حس می کنند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش گفت: اینطور نیست که در یک منطقه محروم اگر دانش آموزان کلاس اولی سال قبل به امکاناتی دسترسی نداشتند، دانش آموزان جدید این امکان را داشته باشند. در واقع هر چقدر به محرومیت مناطق افزوده شده، میزان دسترسی به امکانات هم کم شده است.