آرمان یارعلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طول این واریانت در حال ساخت ۵۲ کیلومتر و در قالب ۶ قطعه به پیمانکاران واگذار شده و اکنون با هزینه کرد ۳۸۱ میلیارد تومان از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
وی اضافه کرد: اتمام این طرح به جز تقاطع غیر همسطح گاران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد که طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان ۸۰ میلیارد تومان آن از منابع دفتر رهبر معظم انقلاب، ۲۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات توازن منطقهای و ۳۰ میلیار تومان نیز از محل اعتبارات استانی برای آن تامین شده است.
مدیر طرح احداث جاده جدید سنندج - مریوان یادآور شد: با بهرهبرداری از آن مسیر ۱۵۲ کیلومتری محور قدیمی این محور حدود ۲۵ کیلومتر کمتر خواهد شد و با توجه توجه ویژه دفتر رهبر معظم انقلاب پیبینی افتتاح این طرح تاپایان سال مالی ۹۹ حتمی است.
آرمان یارعلی با بیان اینکه هم اکنون مدت زمان طی شده در محور قدیمی ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه است و پس از افتتاح به نصف کاهش پیدا میکند، افزود: با توجه به قرار گیری مرز رسمی باشماق در انتهای خودروهای ترانزیتی بخش عمدهای از کاربران این جاده را شکل میدهند.
وی تاکید کرد: باریک و قدیمی بودن جاده، پتانسیل گردشگری شهر مریوان و سروآباد و همچنین قرار گیری در منطقه کوهستانی باعث شده محور قدیمی از پرترافیکترین مسیرهای استان باشد که بهره برداری از جاده جدید میتوان در کنار کاهش بار ترافیکی مسیر بخش عمدهای از تصادفات جادهای را نیز کاهش دهد.
هم اکنون پیمانکاران این طرح ۲۵ میلیارد تومان از راه و شهرسازی طلب دارند و انتظار میرود مسوولان با تامین بخشی از این مطالبات مانع از توقف عملیات در این محور شوند.
محور جدید سنندج - مریوان از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان در سال ۱۳۸۸ به طول ۵۳ کیلومتر به عنوان یک طرح در قالب راههای اصلی استان است که در این دولت توجه ویژهای به آن شد بطوریکه از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ حدود ۱۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در هفت سال خدمت دولت تدبیر و امید این پیشرفت با افزایش ۶۳ درصدی اکنون به ۷۵ درصد رسیده است.