بندرعباس- ایرنا- نزدیک به ۶ماه است که استان هرمزگان همچون دیگر نقاط کشورمان در جنگی سخت و نابرابر با ویروسی مرگبار به نام کرونا به سر می برد و آسیب های فراوانی در نتیجه این جنگ بر این منطقه وارد آمده است.

هرچند تجمع در برخی مراسم های شادی وعزا کاهش یافته ودامادو نوعروسان  وصاحبان عزا در هرمزگان پذیرفته اند که به جای دعوت از اقوام وخویشان برای چینین مراسمی ، هزینه آن را صرف امور خیریه از قبیل کمک های مومنانه به افراد نیازمند کنند ولی هنوز عده ای نسبت به این بیماری بی تفاوت هستند ودر تجمع ها و رفت وآمد توجهی به پروتکل های بهداشتی از قبیل ماسک زدن  و فاصله اجتماعی نمی کنند.

از سویی از دست دادن نیروهای بهداشت و درمان، سرپرست خانوار، کودک، جوان ، مسوول، که هر کدام در بطن خود آسیب های اجتماعی و روحی بسیاری برای جامعه به دنبال دارد و از سویی دیگر رکود اقتصادی که در نتیجه تداوم آن می تواند امنیت و آرامش جامعه را درگیر کند، از اثرات شوم جنگ با ویروس کشنده کرونا در هرمزگان است که البته این آسیب ها مختص این استان نبوده و تمام مناطق درگیر با کووید ۱۹ با این آسیب ها دست به گریبان هستند.

هرمزگان که در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور در وضعیت آرام و سفید قرار داشت، در نتیجه بی توجهی عده ای از مردم به یکی از کانون های کرونا در کشور تبدیل شد که البته با گذشت زمان و تلاش بسیار نیروهای بهداشت و درمان این وضعیت کنترل شده و به مرحله هشدار رسید.

اما پس از رسیدن به مرحله هشدار، باز هم عده ای غول کرونا و مرگبار بودن آن را فراموش کردند و باز هم هرمزگان را به مرحله قرمز از نظر ابتلا رساندند که این وضعیت نیز باز با تلاش مدافعان سلامت و اعمال شدیدتر محدویت های کرونایی، کنترل و در حال حاضر به مرز هشدار رسیده و البته تا رسیدن به این مرحله چهار نفر از مدافعان سلامت این استان شهید شدند.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تا روز ۱۸ مردادماه ۵۲۹ فوتی قطعی ناشی از ابتلا به کرونا در این استان ثبت شده که این آمار بسیار تلخ و ناراحت کننده است.

آنچه این روزها به دغدغه بسیاری از مردم تبدیل شده، بازگشت دوباره هرمزگان به وضعیت قرمز و افزایش شمار مبتلایان است که با توجه به سابقه برخی ها در این استان در بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی، چندان این نگرانی پربیراه نیست و متاسفانه در این میان برخی از رسانه ها با زدن تیترهایی با امیدهای کاذب در خصوص کنترل کرونا ، این روند بی توجهی را شدت می بخشند.

در حالی که مردم باید بدانند وضعیت هشدار در هرمزگان همچون راه رفتن بر روی لبه تیغ است که با کوچکترین اشتباه می تواند زخمی عمیق و بزرگ برای این استان به ارمغان آورد.

کیش ، قشم، بندرلنگه در وضعیت قرمز

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه هم اکنون این استان از نظر ابتلا به کرونا در وضعیت هشدار قرار دارد، گفت: خوشبختانه با رعایت بیشتر پروتکلهای بهداشتی از سوی مردم از وضعیت قرمز عبور و به مرحله هشدار رسیدیم.

دکتر حسین فرشیدی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: البته این وضعیت در صورت بی توجهی دوباره برخی ها به پروتکلهای بهداشتی تداوم نخواهد داشت و مجدد شاهد شیوع بالای کرونا در استان خواهیم بود.

وی افزود: در پنج ماه و نیم گذشته بیش از ۱۰ هزار بیمار کرونایی در استان هرمزگان بستری شدند که ۹۰ درصد با بهبود شرایطشان مرخص شدند.

وی تصریح کرد: هم اکنون در استان هرمزگان تنها وضعیت شهرستان های کیش، قشم و بندرلنگه قرمز است، شهرستان‌های بندرعباس، میناب، پارسیان، جاسک و رودان در وضعیت نارنجی، شهرستان‌های بستک، حاجی آباد و بندرخمیر در وضعیت زرد وشهرستان‌های سیریک، بشاگرد و بوموسی در وضعیت سفید شیوع کرونا قرار دارند.

 کاهش ۲۹ درصدی بیماران کرونایی در هرمزگان

این مقام مسوول با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر پروتکلهای بهداشتی توسط مردم، کارکنان، اصناف و دیگر بخش ها، گفت: در مدت ۱۴ روز گذشته شمار پذیرش بیماران کرونایی در استان ۲۹ درصد نسبت به زمان مشابه در هفته های قبل کاهش داشته است.

فرشیدی ادامه داد: کاهش این بیماران نوید خوبی برای استان هرمزگان در خصوص کنترل کرونا است که البته باز هم تاکید می کنیم تنها در صورت رعایت پروتکلهای بهداشتی این وضعیت به ثبات می رسد.

وی ادامه داد: هفته گذشته ۱۰ تخت آی سی یو جدید به ظرفیت تخت‌های بندرعباس در بیمارستان شهید محمدی اضافه شد و در شهرستان‌ها نیز مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هشدار داد: اگر مردم در زندگی روزمره خود نسبت به رعایت موارد پیشگیرانه از جمله رعایت بهداشت فردی و اجتماعی ،فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از تجمع اجتناب نکنند قطعا در آینده جامعه دچار فاجعه انسانی ناشی از سرایت فزاینده این ویروس خواهد شد.

استفاده از ماسک در هرمزگان بیش از ۹۰ است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص رعایت شیوه های نامه بهداشتی در استان گفت: خوشبختانه با اطلاع رسانی های بسیار و نظارت های بالا، رعایت این شیوه ها نامه در استان به نسبت ماه های قبل بهتر شده و هم اکنون استفاده از ماسک در هرمزگان به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

دکتر محمود حسین پور ادامه داد: براساس بررسی های به عمل آمده حدود ۷۵ درصد مردم حفظ فاصله فیزیکی و برگزار نکردن مراسم‌ها را رعایت کرده اند که این شاخص نیز باید برای رسیدن به وضعیت ثبات در کنترل کرونا، بهبود یابد.

وی تاکید کرد: اگر مردم مجبور به حضور در جاهای شلوغ هستند باید با جدیت تمام شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت و هر لحظه ویروس کرونا را نزدیک خود احساس کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ابراز داشت: همه ما باید یاد بگیریم که با ویروس کرونا زندگی کنیم، زیرا که این ویروس تا کشف یک درمان و واکسن قطعی برای مقابله با آن، همچنان میهمان ما است.

احتمال ابتلا به کرونا در پمپ های بنزین بالاست

حسین پور در بخش دیگری از صحبتهای خود پمپ های بنزین را از مکان هایی عنوان کرد که احتمال ابتلا به کرونا در آنجا بالا است.

وی تصریح کرد: از نیروهای مشغول در پمپ بنزین‌ها می‌خواهیم که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و مراقب باشند که رانندگان نکات بهداشتی را در سوختگیری رعایت کنند .

این مقام مسوول هشدار داد:در صورتی که شیوه نامه های بهداشتی در این مکان ها رعایت نشود به پمپ بنزین های متخلف هشدار داده می‌شود و در صورت لزوم تعطیل خواهند شد.

مراجعه دیگرهنگام بیماران مشکوک به کرونا، کنترل بیماری را سخت می کند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص آخرین وضعیت بیماران کرونایی بستری در مراکز درمانی استان، گفت: در حال حاضر ۲۸۴ نفر مبتلا به کووید ۱۹ بستری هستند که از این شمار ۷۶ نفر در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر هستند.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: حال ۲۹ نفر از شمار افراد بستری در بخش مراقبت های ویژه، وخیم است که متاسفانه یکی از دلایل این وخیم بودن، مراجعه دیگر هنگام به مراکز درمانی می باشد.

وی از مردم خواست در صورت ابتلا به کرونا در همان روزهای نخست جهت ویزیت، مشاوره و دریافت درمان اولیه و انجام اقدامات لازم تشخیصی به مراکز خدمات جامع سلامت و بیمارستانها مراجعه کنند، زیرا در صورت مراجعه دیرهنگام فرصت درمان موثرتر را از دست می دهند و با درگیری وسیع تر ریه، درمان و بهبودی سخت‌تر خواهد شد.

علایم ابتلا به کرونا

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

متخصص بیماری های عفونی مجتمع آموزشی درمانی پیامبر اعظم (ص) بندرعباس و معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در خصوص علایم ابتلا به کرونا گفت: همانگونه که بارها گفته شده، تب، گلودرد، سرفه، تنگی نفس، اختلالات بویایی و چشایی، کوفتگی بدن و سردرد از جمله مهمترین علایم ابتلا به کرونا است.

دکتر مهدی حسنی آزاد تصریح کرد: اما براساس تحقیقات جدید ، در برخی بیماران مبتلا علامتی از تب نبوده و مشکلات پوستی ظاهر شده و حتی در برخی از بیماران ، شاهد همزمانی کرونا با بیماری ویروسی زونا هستیم.

وی با بیان اینکه این ویروس جدید و هنوز رفتار و علایم آن به طور کامل شناخته نشده، افزود: در برخی از بیماران مبتلا ، کرونا خود را با اختلالات گوارشی، اسهال و حتی گاهی بیماری های چشمی نشان داده است.

این متخصص بیماری های عفونی با اشاره به اینکه این بیماری ممکن است دستگاه سیستم اعصاب مرکزی را درگیر کند، ادامه داد: تعدادی از بیماران کرونایی دچار سکته های مغزی و قلبی می شوند که نتایج تحقیقات مشخص کرده این بیماری ها هم می توانند بر اثر ابتلا به کرونا بروز کرده باشند.

وی با تاکید بر رعایت هر چه بیشتر شیوه نامه های بهداشتی به ویژه زدن ماسک ، گفت: افراد بدون علامت یا دارای علایم خفیف در مراحل اولیه ابتلا به کرونا می‌توانند در انتشار این ویروس نقش داشته باشند به همین دلیل استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی بویژه مکان‌های سربسته که امکان حفظ فاصله فیزیکی مشکل است، در کاهش انتقال کرونا موثر است.

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر پرهیز افراد از استفاده مجدد از ماسک های یکبار مصرف، بیان داشت: افراد باید قبل از استفاده از ماسک دستهای خود ضدعفونی کرده و ماسک را به گونه ای روی صورت قرار دهند که کامل دهان و بینی آنها را پوشش داده و مماس با پوست صورت باشد و ماسک مرطوب را باید حتما با ماسک جدید جایگزین کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۲۴ هزار و ۶۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۳۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۸ هزار و ۲۶۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور بیان کرد: از دیروز تا امروز ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که  یک هزار و ۴۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب، ‌ مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۴ هزار و ۶۹۲ نفر رسید.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۲ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۲۶۴ نفر رسید.

لاری گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۸۲ هزار و ۱۲۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۱۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وی اظهار کرد: تاکنون دو میلیون و ۶۶۱ هزار و ۹۶۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

معاون وزیر بهداشت افزود: استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: تعداد ۱۲ هزار و ۲۴۱ مورد نظارت بر پروتکل‌های بهداشتی توسط همکاران ما در این استان انجام شده که ۴۵۲ واحد صنفی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل و ۲۶۴ واحد به مراجع قضایی استان معرفی شدند.

با کرونا شوخی نکنیم

تا به اینجای قضیه بر همگان ثابت شده که کووید ۱۹ با کسی شوخی ندارد و فقیر و غنی ، پیر و جوان و مسوول و غیرمسوول نمی شناسد و کوچکترین اشتباه را به بدترین شکل ممکن پاسخ می دهد و چنان کام آدمی را تلخ می کند که تا پایان عمرش این تلخکامی را فراموش نکند.

اما این غول میکروسکوپی را می توان با رعایت شیوه های نامه بهداشتی به ویژه زدن ماسک، شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون، پرهیز از حضور در تجمع ها، مراجعه به موقع به مراکز درمانی شکست داد که البته این موارد باید از سوی همه افراد جامعه مورد توجه قرار گیرد زیرا که زنجیره سلامت همچون یک دومینو است و با اشتباه یک نفر ممکن است بسیاری آسیب ببینند.

پس فراموش نکنیم و همواره به یکدیگر یادآوری کنیم که با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی بخصوص نزدن ماسک، غول کرونا در آسمان هرمزگان دوباره به پرواز خواهد درآمد و شاید این بار پروازش قدرتمندتر و مخرب تر باشد و خدای ناکرده هر کدام از ما و عزیزانمان را هدف قرار دهد، پس کرونا را کاملا جدی بگیریم و نسبت به حفظ نعمت سلامت خود و دیگر افراد جامعه احساس مسوولیت داشته باشیم.