تهران- ایرنا- معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران از ارائه خدمات و زیرساخت‌های لازم آموزش‌های الکترونیکی به مدارس خبر داد و گفت: تاکنون برای برخی مدارس زیرساخت‌ ارائه شده است تا آموزش بر بستر نرم افزار دیجیتال ارائه شود.

به گزارش روز یکشنبه سازمان جهاددانشگاهی تهران، سیدعزیز آشنا اظهار داشت: از زمستان سال پیش تاکنون بیش از ۵۰ هزار آزمون آنلاین برای سازمان‌ها برگزار شد و هم‌چنان در حال برگزاری است. بخشی از دوره‌های آموزشی به الکترونیکی تبدیل شد و میزان استقبال شرکت‌کنندگان از آموزش مجازی بیش از حضوری بود از آن جمله دوره‌های آموزشی سازمان نظام مهندسی است. مهندسان به علت درگیری‌های کاری و ضرورت حضور در کارگاه‌ها و ... استفاده از آموزش الکترونیکی را ترجیح دادند.

وی با تأکید مجدد بر اینکه معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران همکاری با برخی سازمان‌ها را گسترش داد و با استفاده از سامانه ارتباط آنلاین برقرار شد و آزمون‌های آنلاین توسعه یافت، گفت: در ایام کرونایی و برای حدود ۲ ماه آموزش نظام مهندسی بر پایه وب و موبایل آغاز شد و بیش از ۲ هزار نفر در این دوره‌ها آموزش دیدند. سامانه آموزش الکترونیکی که تنها با هدف آموزش الکترونیکی طراحی شده است سامانه اختصاصی آموزشی IMOOC.IR را دارد که تاکنون حدود ۶ نفر شرکت کرده‌اند و از خدمات آموزش الکترونیکی آن بهره‌مند شده‌اند.

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران ادامه داد: در خصوص سامانه‌های مدیریت آموزش مجازی هم با مناطق آزاد کشور هماهنگ شدیم تا در کل مناطق آزاد از این شیوه آموزش استفاده شود. از این‌رو در این خصوص تفاهم‌نامه‌ای هم با شورای‌عالی مناطق آزاد به امضا رسیده است.

مدیریت استعداد با آزمون های روانشناختی

آشنا با بیان اینکه فعالیت‌های دیگری تحت‌عنوان مدیریت استعداد در حال انجام است، گفت: در آن پرونده نرم شخصیت بر گرفته از آزمون‌های روانشناختی برای فرد تشکیل می‌شود و بیش از ۵۰ صفحه گزارش برای وی تهیه و در نهایت برنامه توسعه فردی و آموزش فرد در آینده بر اساس آزمون‌های روانشناختی برای وی نوشته می‌شود.

وی با بیان این‌که آزمون‌های تدوین مدل شایستگی از دیگر آزمون‌هاست، تصریح کرد: این آزمون برای مشاغل مختلف مدل شایستگی تدوین می‌کند و آموزش‌ها بر پایه مدل شایستگی و شایستگی شغل و مشاغل ارائه و در این آزمون‌ها از ابزارهای الکترونیک و .... استفاده می‌شود.

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران افزود: با توجه به تجارب‌ در حوزه زیر ساخت الکترونیکی می‌کوشیم زیر ساخت و نرم‌افزارها را به خارج از کشور ارائه دهیم. در این راستا برای برخی کشورها، شرکت‌ها و اشخاص در این‌باره گزارشی ارسال شده است و در حال رایزنی هستیم تا این سرویس به خارج از کشور هم ارائه شود که می‌تواند در حوزه آموزش ارزآوری داشته باشد.

آشنا یادآور شد: بسیاری از آموزش‌های کاربردی به ایجاد شغل یا محصول منجر می‌شود. از این‌رو تلاش بر این است در سال جهش تولید آموزش‌های منجر به تولید و شغل را افزایش دهیم. هم‌چنین افزایش کیفیت آموزش از دیگر اهداف برنامه‌های آموزشی این معاونت است.

وی تصریح کرد: از دیگر فعالیت‌های معاونت آموزشی همکاری با سایر واحدها در حوزه آموزش برای شکل گرفتن همکاری بین واحدی در فضای آموزشی الکترونیکی و دیجیتالی است. 

چالش های آموزش آنلاین

معاون آموزشی سازمان جهاددانشگاهی تهران با بیان اینکه در یک سال گذشته معاونت آموزشی سازمان جهاد دانشگاهی تهران به ویژه در بخش آموزش آزاد به صورت مقطعی با مشکلات و تلاطم‌هایی مواجه شد، ادامه داد: به علت یک سری اعتراضات با قطعی مقطعی اینترنت روبرو شدیم که تأثیر مستقیمی بر ثبت‌نام دوره‌های آموزشی گذاشت. سپس با شیوع کروناویروس به نوعی کسب و کار و فعالیت‌های آموزشی دستخوش تغییراتی شدند.

آشنا گفت: گزارش اتاق بازرگانی ایران حاکی از آن است که از ابتدای تحریم بخشی از کسب و کارها آسیب دیده‌اند که آموزش از آن جمله است. چون با کوچک‌تر شدن سبد خرید خانوار بخش آموزش دستخوش مشکل شد. سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ وضعیت کلی کسب و کار در کل کشور بهتر شد، اما در حوزه خدمات آموزشی مشکلات هم‌چنان ماندگار بود.

وی با بیان این‌که با اپیدمی کرونا به مشکلات آموزشی دامن زده شد، افزود: هم‌اکنون ۳ نوع کلاس(هیبریدی) برگزار می‌شود. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همراه با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از دستکش و ماده ضدعفونی‌کننده کلاس‌های حضوری، برخی کلاس‌ها به صورت آنلاین و برخی به صورت محتوای آفلاین برگزار می‌شود. به عبارتی نرم‌افزار و زیرساخت‌های لازم برای ارائه آن‌ها فراهم شده است تا دانشجو با اختیار خود کلاس حضوری، آنلاین یا شیوه آفلاین را انتخاب کند.