تهران- ایرنا- یکی از چالش‌های مشترک جوامع در دوران کرونا تداوم فرآیند یاددهی – یادگیری است؛ از این رو در کشورهای دنیا سعی شده تا با مدیریت بحران که پیشگیری و مقابله با آن تاکنون به نتیجه مناسبی برای همه افراد منجر نشده است، سناریوهای ممکن برای بازگشایی مدارس و تداوم فرآیند آموزش برنامه‌ریزی و اجرا شود.

وزارت آموزش و پرورش در زمان شیوع ویروس کرونا با کمترین زمان و مدیریت به‌هنگام، توانست با همکاری صدا و سیما و کوشش تمام وقت متخصصان فنی و همچنین راه‌اندازی شبکه آموزشی دانش‌آموزان «شاد» در فضای مجازی، خلأهای فرآیند تعلیم و تربیت پس از تعطیلی مراکز آموزشی را تا حدودی مرتفع  کند.

تلاش بر این است که در سال تحصیلی جدید برقراری کلاس‌ها با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و چینش خاص نیمکت‌ها همراه باشد، همچنین تهویه صحیح فضاهای آموزشی و برنامه مناسبی برای پاکسازی و ضدعفونی دوره‌ای این فضاها مورد توجه قرار گیرد.

سال تحصیلی گذشته با مقبولیت مطلوب و مشارکت دانش‌آموزان و معلمان به پایان رسید، نباید از این موضوع غفلت کرد که هنوز راه حل تثبیت شده‌ای برای درمان کرونا وجود ندارد و سال تحصیلی آینده بر خلاف سال‌های گذشته، بازگشایی عادی ندارد.

آموزش و پرورش باید با سناریویی ترکیبی از آموزش‌ها به استقبال سال تحصیلی جدید برود، بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا احتمال ورود موج جدید ویروس کرونا و همزمانی آن با ویروس آنفلوآنزا در کشور ممکن است شروع سال تحصیلی جدید را با مشکلاتی فراتر از پیش مواجه کند. از این رو مدارس نتوانند پذیرای تمام دانش آموزان باشند.

لازم است برای سال تحصیلی جدید یک برنامه مشخص برای دانش‌آموزان در مناطق مختلف کشور مبتنی بر یافته‌های آماری و میزان شیوع ویروس کرونا تدوین شود که نیازهای آموزشی، اجتماعی و منطقه‌ای دانش آموزان را مورد متوجه قرار دهد.

مقابله با چنین شرایطی غیرمعمول، مستلزم تغییرات برنامه‌ریزی شده است، از این رو منظور آموزش و پرورش با درک شرایط خانواده‌ها و شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین اقدامات دولت و وزارت بهداشت در این خصوص با توجه به ضرورت حاکمیتی بودن آموزش، ترکیبی از آموزش‌های تلویزیونی، سامانه «شاد» و بسته‌های آموزشی را بنا به شرایط به دانش‌آموزان ارائه می کند.

این سناریو باید دربرگیرنده راهکارهایی برای مقابله با نابرابری‌های آموزشی ناشی از شرایط آموزش در زمان شیوع کرونا و تعطیلی مدارس باشد و پیامدهای ناگوار آن کمترین آسیب را به دانش‌آموزان مناطق محروم وارد کند.

آموزش و پرورش حداقل با سه سناریو به استقبال بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید می رود؛ بر اساس تصمیم‌های اتخاذ شده، برقراری کلاس و آموزش در مناطق قرمز صرفاً به‌ صورت مجازی و از طریق شبکه «شاد» و آموزش‌های تلویزیونی، در مناطق زرد به‌ صورت ترکیبی و تلفیقی از شیوه آموزش مجازی و حضوری و با تصمیم‌گیری شورای مدرسه و در مناطق سفید به‌ صورت حضوری است.

ممکن است بنا به ضرورت نیاز باشد تا تعداد دانش آموزان حاضر در کلاس‌ها کاهش یابد، در این زمینه باید برحسب نیاز دانش آموزان به موارد آموزشی، علمی و اجتماعی از شیوه آموزشی مناسب بهره برد. درصدی از دانش آموزان کشور برحسب موقعیت‌های جغرافیایی در مناطقی هستند که امکان دسترسی به آموزش‌های تلویزیونی و شبکه‌های مجازی را ندارند و لازم است انتظارات ما از یادگیری دانش آموزان و نحوه ارزیابی آنها مورد بازبینی قرار گیرد.

وزارت ‌آموزش و پرورش برای آموزش دانش آموزان مناطق حاشیه‌ای شهرهای بزرگ و محروم، روستاهای مناطق صعب‌العبور و بدون امکانات فنی اینترنت و عشایری تهیه بسته‌های آموزشی، بهره مندی از ظرفیت راهبران آموزشی و نوعی از آموزش بر مبنای شایستگی را پیش بینی کرده است که علاوه بر مقابله با پیامدهای تعطیلی مدارس، کاهش تفاوت‌های آموزشی ناشی از جایگاه اقتصادی و اجتماعی در بین دانش آموزان را نیز شامل می شود.

در زمان بحرانی شیوع ویروس کرونا لازم است تا بخش‌های مختلف دولت شرایط را برای بهره‌مندی از امکاناتی مانند اینترنت، تهیه گوشی‌های هوشمند و همچنین بهبود وضعیت بهداشت جسمی و روانی دانش آموزان ارتقا دهند تا موجب افزایش حداکثری ظرفیت یادگیری در دانش آموزان و تمرکز معلمان بر آموزش شود.

مشارکت و همراهی خانواده‌ها در امر آموزش دانش آموزان تاثیرگذار است. با توجه به آنکه بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا این بیماری ادامه دار است و فصل پاییز شرایط سخت تری در پیش است، بنابراین والدین می‌توانند با مشارکت خود نظام‌ آموزشی را در ارائه آموزش‌های با کیفیت و ثمربخش یاری دهند.
امیرعباس میرزاخانی/معاون رسانه روابط ‌عمومی وزارت آموزش و پرورش