تهران-ایرنا- سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان این که بر اساس برآوردها، اگر همین روند ادامه یابد برای سال ۱۴۰۴، تقریبا ۶۳۰ هزار معلم کم خواهیم داشت، خواستار احیای ظرفیت دانشگاه فرهنگیان شد.

«احمد حسین‌فلاحی» در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در جلسه عصر امروز کمیسیون آموزش مجلس اظهارداشت: وزیر آموزش و پرورش در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری حضور پیدا کرد و به سئوالات نمایندگان پاسخ داد که اغلب نمایندگان از پاسخ‌های وی قانع شدند.

نماینده همدان و فامنین، تبدیل وضعیت‌ نیروهای قراردادی و به‌کارگیری نیروهای پیش‌دبستانی و نهضتی در کنار رتبه‌بندی معلمان را از موضوعات مطرح شده در نشست امروز کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری عنوان کرد.

ریشه مشکلات آموزش‌وپرورش بودجه‌ای است

حسین‌فلاحی درباره ریشه مشکلات آموزش و پرورش در موضوعات بالا گفت: تقریبا مشکل اصلی به تامین بودجه برمی‌گردد و الان بودجه استخدام ۲۴ هزار نفری که قول استخدام آنها قبلا داده شده بود، تامین شده اما استخدام بقیه نیروها باید در بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شود.

وی به نقل از وزیر آموزش‌وپرورش گفت: اگر مجلس بتواند در بودجه سال ۱۴۰۰، منابع مالی مورد نیاز را تامین کند، ‌می‌توان مشکل کمبود معلم را حل کرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به مشکلات معلمان برای اعمال مدرک دوم آنها اشاره کرد و افزود: بحث اعمال مدرک دوم معلمان قبلا از سوی شورای نگهبان به خاطر تامین نشدن منابع مالی رد شده بود که امیدواریم این‌بار مشکل حل شود و شورای نگهبان آن را تایید کند.

حسین‌فلاحی با بیان اینکه استخدام‌های جدید آموزش پرورش شامل نهضتی‌ها، پیش دبستانی‌ها و حق‌التدریسی‌ها و غیردولتی‌ها می شود، تصریح کرد: آموزش‌وپرورش نزدیک ۲۰۰ هزار نیرو کم دارد که با کمک گرفتن از بازنشسته‌ها، اضافه کاری معلمان موظف، حق التدریسی‌ها و خرید خدمت این کمبودها جبران می شود که البته این موضوع کیفیت آموزش را تحت تاثیر قرار داده است.

وی خواستار حل ریشه‌ای مشکل کمبود معلم در آموزش‌وپرورش شد و گفت: این مشکل با راه‌حل‌های مقطعی حل نمی‌شود و باید در بودجه‌های سالانه مجلس مورد توجه قرار گیرد.

ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید احیا شود

نماینده مردم همدان و فامنین افزود: عمده مشکل این است که ظرفیت دانشگاه فرهنگیان کاهش یافته و از ۲۵ هزار نفر به سه هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است. در واقع ظلمی که به دانشگاه فرهنگیان شده باعث کمبود معلم شده است.

 وی با بیان اینکه روش کنونی به‌کارگیری معلم به شدت کیفیت آموزش را پایین می‌آورد، ‌تصریح کرد: بر اساس برآوردها، اگر همین روند ادامه یابد برای سال ۱۴۰۴، تقریبا ۶۳۰ هزار معلم کم خواهیم داشت و لازم است از هم‌اکنون با برگرداندن ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به شرایط گذشته و حتی افزایش آن مانع از پایین آمدن کیفیت آموزش شویم.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس به تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: توسعه دانشگاه فرهنگیان مورد اهتمام مجلس است.

سه میلیون دانش‌آموزش از آموزش‌های آنلاین بی‌بهره‌اند

حسین‌فلاحی موضوع  طرح سند تحول بنیادین آموزش‌و پرورش را از دیگر سئوالات نمایندگان از حاجی‌میرزایی عنوان کرد و گفت: متاسفانه برخی افراد در نظام آموزشی به این سند توجه جدی ندارند و حتی گزارشاتی درباره تخلف از این سند هم وجود دارد اما وزیر آموزش‌وپرورش اعلام کرد که سند ابلاغ شده و اجرای آن مورد تاکید است.

وی درباره شروع سال تحصیلی جدید در شرایط شیوع کرونا نیز گفت: در جلسات گذشته کمیسیون آموزش، بحث شروع سال تحصیلی را بررسی شد. مقرر شده فعالیت مدارس ۱۵ شهریور با سه شیوه حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری آغاز شود که کلاس‌های حضوری در مناطق کم‌جمعیت مثل روستاها خواهد بود.

این نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: در بحث زیرساخت و امکانات آموزشی و دسترسی همه دانش‌آموزان به لپ‌تاپ و گوشی هوشمند هنوز مشکل وجود دارد و حدود سه میلیون دانش آموز به خاطر نداشتن گوشی هوشمند بهره‌ای از آموزش‌های آنلاین نمی‌برند.