خلیل رنجبر روز سهشنبه در گفت وکو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فرآیند ثبتنام دانشآموزان با نیازهای ویژه از اول مرداد در دورههای مختلف تحصیلی آغاز و تا ۳۱ شهریور ادامه دارد.
وی افزود: پیش بینی میشود بیش از یک هزار و ۴۰۰ دانشآموز با نیاز ویژه در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ در مدارس و مراکز با نیازهای ویژه استان ثبت نام کنند.
رییس آموزش وپرورش استثنایی کردستان یادآور شد: آینده خوب برای دانشآموزان با نیازهای ویژه با برنامهریزی و پیشبینی نیازهای آنها شروع میشود که چنین برنامهای مستلزم توجه به سطح متفاوت نیازها و توانایی آنان در امر آموزش است.
وی تاکید کرد: نیروهای متخصص در مدارس و مراکز با نیازهای ویژه استان با بهرهگیری از شیوهها و راهبردهای نوین آموزشی در مسیر فراهم کردن نیازهای ویژه آموزشی دانشآموزان و ارائه خدمات آموزشی، توانبخشی و حمایتی به آنان فعالیت دارند.
رنجبر با بیان اینکه تعلیم وتربیت دانش آموزان با نیازهای ویژه سخت، پیچیده و تخصصی است، گفت: با عادی سازی و همزیستی در کنار همسالان، فرهنگ سازی و تغییر نگرش، آموزش خانواده و آگاه سازی جامعه میتوان زمینه بهرهوری و استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای افراد با نیازهای ویژه را در جامعه فراهم کرد.
وی اضافه کرد: در میان گروههای هفتگانه دانشآموزان با نیازهای ویژه، دانشآموزان دارای نیاز ویژه ذهنی و اختلال رفتاری هیجانی به ترتیب بیشترین و کمترین جمعیت دانش آموزی آموزش و پرورش استثنایی در استان را دارند.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان با بیان اینکه تربیت معلمان کارآمد و با انگیزه، ارتقای جایگاه آموزشی معلمان و بهسازی شایستگیهای حرفهای از اهداف عالی نظام تعلیم و تربیت در جامعه است، افزود: تنوع نیازها در دانشآموزان با نیازهای ویژه این ضرورت را ایجاب میکند تا ارتقا و به روز آوری تخصص و مهارت معلمان این حوزه بیشتر از سایرین مدنظر باشد.
در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ هشت هزار دانشآموز با نیازهای ویژه (استثنایی) در مدارس عادی و مراکز آموزشی ویژه استان مشغول به تحصیل بودند.