تهران-ایرنا- رییس کارگروه آموزش عالی در دوران کرونا ورود جدی حوزه علوم انسانی به مسایل کووید ۱۹ در جامعه را نیاز امروز دانست و گفت: برای تداوم آموزش مجازی نباید دچار افراط و تفریط شویم، با ورود حوزه علوم انسانی به این بخش نشاط در دانشگاه‌ها ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر امروز - سه شنبه - در همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ که به صورت مجازی و به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی برگزار شد، اظهار داشت: طرح ارتقای پنج دانشگاه و پنج پژوهشگاه به تراز بین المللی چند سالی است که در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.

وی ادامه داد: طبق این طرح بسیاری از دانشگاه ها اعم از علم وصنعت، امیرکبیر، خواجه نصیر، تهران، شهید بهشتی، تبریز، اصفهان، صنعتی شریف و ... در رتبه بندی های بین المللی مثل شانگهای و تایمز جزو ۲۰۰ دانشگاه برتر بوده اند که به همین دلیل این طرح  به نام ۵-۲۰۰ مشهور شد.

شریعتی نیاسر تصریح کرد: همچنین دانشگاه الزهرا، پژوهشگاه های ژنتیک، زلزله، علوم انسانی و هوا فضا در این طرح برای رقابت و رسیدن به تراز بین المللی حضور پیدا کردند. در این راستا کمیته راهبری فراملی جهت رسیدن به تراز بین المللی این مراکز ایجاد شد.

رییس کارگروه آموزش عالی در دوران کرونا عنوان کرد: در زمان کرونا تقریبا تمام معادلات جوامع بشری بر هم خورد و بسیاری از حوزه های اقتصادی، اجتماعی، آموزشی و فرهنگی تحت تاثیر قرار گرفتند اما کرونا فرصت هایی را برای متولیان آماده سازی کرد که نیاز است برنامه ریزی صحیح و واقع بینانه برای کنترل شرایط داشته باشیم.

شریعتی نیاسر اضافه کرد: در ۶ ماه گذشته برنامه هایی در زمینه آموزش در دانشگاه ها ارایه شد که می توانیم طبق آن بازنگری لازم را در قوانین انجام دهیم، نیازمند مطالعات بیشتر هستیم و به همین دلیل کارگروه مطالعات آموزش عالی در عصر کرونا و پسا کرونا با تایید معاونت آموزشی وزارت علوم ایجاد شد.

وی با بیان این که در ۶ ماه گذشته اطلاعاتی در زمینه آموزش در دوران کرونا کسب شد که باید به سرعت به روز رسانی شود، اظهار داشت: این کارگروه تلاش می کند تا تغییرات زود هنگام دنیا را در زمینه آموزش مجازی رصد و تجربیات جدیدی به این حوزه آموزشی وارد کنند، همچنین ۱۷ محور بررسی در کارگروه بررسی شد.

معاون پیشین آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: به دلیل این که سرعت تحولات بسیار بالا است ما نیز باید تلاش کنیم نتایج عملی و کاربردی مطالعات را  در زمینه آموزش مجازی در دوران کرونا و پسا کرونا بالا ببریم.

شریعتی نیاسر به ۱۷ محور مورد مطالعه آموزش مجازی در در دوران کرونا و پساکرونا اشاره کرد و اظهار داشت: محورهایی همچون رویکرد جدید کشورها در نحوه آموزش، تاثیر سوء کرونا بر آموزش، اثرات روحی و روانی تداوم آموزش مجازی بر دانشجو و استاد، آسیب شناسی آموزش مجازی، بررسی برنامه های ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان، اقدامات نوآوری آموزش مجازی، بررسی کمی و کیفی مقالات معتبر، جهت گیری های جدید آموزش، روش های جدید در توسعه آموزش مجازی و توجه به شاخص های دانشگاه های معتبر از محورهای مهم مورد مطالعه و بررسی کارگروه است.

وی ادامه داد: اقدامات دانشگاه های معتبر کشور، نحوه حمایت های دولت ها، بررسی امکان و تسهیل جا به جایی اساتید و دانشحویان، پیشنهادات نخبگان و متخصصان حوزه، تاب آوری نظام آموزش عالی در زمان بحران کرونا سایر محورهای مهم مورد بررسی این کارگروه هستند.

نیاز به برنامه ریزی دقیق تر برای دانشجویان تازه ورود داریم

رییس کارگروه آموزش عالی در دوران کرونا با بیان این که نیاز است بررسی کنیم که در نظام آموزشی چگونه باید مدیریت آموزشی را باز تعریف کرد، اظهار داشت: همچنین ساماندهی آموزش عالی و شناسایی مراکز ماموریت گرا و ارایه برخی ماموریت ها به دانشگاه های غیر دولتی نیز حائز اهمیت است.

شریعتی نیاسر عنوان کرد: نیاز است اقدامات عملی و نوآوری ها و چالش ها در زمینه آموزش الکترونیکی اطلاع رسانی گسترده شود و صاحب نظران نظرات خود را اعلام کنند. همچنین باید برای ارتباط گیری با دانشجویان جدیدالورود نیاز به برنامه ریزی دقیق تر داریم تا با نحوه آموزش اشنا شوند.

وی همچنین اظهار داشت: باید تمامی حوزه ها به کرونا ورود پیدا کنند و دولت ها در شرایط بحران آموزش عالی را حمایت کنند و زیر ساخت های لازم تقویت شود.

ارایه ۲۰۰ مقاله به همایش آموزش مجازی در بحران کرونا

همچنین فرهاد یزدان دوست رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی در این همایش گفت: با وجود شرایط بحرانی نیم سال تحصیلی مترادف با سال های گذشته با وجود کرونا در حال گذراندن است.

وی ادامه داد: در اسفند گذشته با حضور بیش از پیش دانشجویان و اساتید آموزش به خوبی اتفاق افتاد که در سطح قیاس جهانی بسیار مطلوب است.

رییس دانشگاه خواجه نصیر طوسی تصریح کرد: نوع اطلاع رسانی، تصمیم سازی ها و تعامل با ستاد مقابله با کرونا گویای این است که در آموزش عالی با هیچ تعطیلی رو به رو نبودیم و کیفیت نیز کم نشد و بیش از پیش از توان اساتید استفاده شد، همچنین در دوران گذار مشکلاتی وجود داشت و هم اکنون دانشگاه ها در تابستان فضای زیرساختی را آماده سازی کرده اند.

یزدان دوست اضافه کرد: پس از کرونا ما نمی توانیم به آموزش الکترونیکی بی توجهی کنیم و قطعا آموزش الکترونیک جزوی از آموزش خواهد بود و جایگاه این نوع آموزش ویژه است. همچنین توجه به نوآوری ها در زمینه آموزش مجازی نیاز است.

در ادامه ناصر مزینی دبیر علمی همایش گفت: ۲۰۰ اثر بسیار ارزشمند به دبیرخانه این همایش ارسال شد که در فرآیند داوری قرار گرفت و ۷۸ اثر پذیرفته شد و سایر مقالات در کنفرانس انجمن یادگیری در بهمن ماه ارائه می شود.

وی تصریح کرد: در این مقالات به تحربیات، ابتکارات، خلاقیت ها در آموزش مجازی که موجب افزایش کیفیت و اثر بخشی شده توجه ویژه ای شده است.

همایش ملی تبادل تجربیات دانشگاه ها و مراکز آموزشی در اجرای آموزش الکترونیکی در بحران کووید ۱۹ با مشارکت معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، انجمن علمی یادگیری الکترونیکی و به میزبانی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی از ۲۱ تا ۲۳ مردادماه ۱۳۹۹ به صورت مجازی برگزار می شود.

افتتاحیه این همایش با حضور خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، مجتبی شریعتی نیاسر رییس کارگروه آموزش عالی در دوران کرونا، فرهاد یزدان دوست رییس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، ناصر مزینی دبیر علمی همایش و علی اکبر صفوی رییس انجمن یادگیری الکترونیکی ایران برگزار شد.