به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران «شکرالله بنار» روز چهارشنبه بیان کرد: امسال قرار است ۱۵ مجتمع تجاری برای تامین مالی خط ۱۰ مترو به میزان چهار هزار میلیارد تومان، خرید اتوبوس و پرداخت بخشی از بدهیهای شهرداری به بانکها فروخته شود.
وی با بیان اینکه این مجمتعهای تجاری در همه مناطق ۲۲ گانه تهران وجود دارد و طیف گستردهای را در بر میگیرد، گفت: پروژههای آتیه، نوروز، صدف، مولوی، خلیج فارس، مسافر، بازار قطعات خودرو، مژده، گرات، زند، پارکینگ رامکوه، پارکینگ سام سنتر و پارکینگ لیدوما از جمله این مجتمعهاست.
به گفته «بنار» شهرداری تهران از این پروژهها بهرهبرداری نمیکند بلکه آنها را میفروشد؛ پیش از این هم شورای اسلامی شهر تهران تصویب کرد که شهرداری میتواند پروژههای تکمیل نشده را به قیمت تمام شده ارزیابی کند و شرکا تعهدات خود را برای تکمیل پروژه انجام دهند زیرا نوع قرارداد این پروژهها مشارکتی است و شریک ملزم به تکمیل پروژه است.
وی ادامه داد: بنابراین شهرداری پروژهها را تکمیل نشده اما به قیمت تمام شده به فروش میرساند.
مدیرعامل سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی شهرداری تهران با اشاره به سرمایهگذاریهای جدید این سازمان در چند پروژه هم توضیح داد: امسال شهرداری تهران برنامه هفت هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری برای ساخت دو هتل در منطقه ۲ و یک بیمارستان در مجموعه نمایشگاهی بینالمللی «شهر آفتاب» آن هم به ارزش نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان را در دستور کار دارد.
«بنار» ادامه داد: سرمایهگذاری بزرگ در بخش ساماندهی حمل و بار هم قرار است امسال انجام شود و در واقع شهرداری صرفا زیرساختها را ارایه میکند.
اجرای قانون درآمد پایدار شهرداریها و دهیاریها نیز بخشی از مشکلات مالی شهرداریها را در آینده مرتفع خواهد کرد؛ قانونی که لایحه دوفوریتی آن در جلسه چهاردهم اردیبهشت ۱۳۹۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود و با وجود اصلاح به عمل آمده، در جلسه ۲۴ اردیبهشت امسال شورای نگهبان همچنان مغایر اصل ۱۰۰ قانون اساسی شناخته شد.