به گزارش ایرنا، وزیر آموزش انگلیس میگوید که تعلیم دانشآموزان یک اولویت ملی است و دولت تمام قوای خود را بهکار بسته تا دانشآموزان در شرایط ایمن به مدارس بازگردند.
«گاوین ویلیامسون» که پیش از این وزیر دفاع انگلیس بود، اینک در کسوت عالیترین مقام آموزشی این کشور مدعیست که شواهد کمی درباره انتقال ویروس کرونا در مدارس وجود دارد.
بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز پیش از او در یادداشتی برای یک نشریه انگلیسی، خواستار بازگشایی مدارس از ماه سپتامبر (شهریور)، مانند سالهای قبل شده بود، با این تفاوت که دانشآموزان و آموزگاران دست کم هفتهای یکبار آزمایش کرونا بدهند. وی هشدار داد که ادامه تعطیلی مدارس به لحاظ اجتماعی تحملپذیر و از نظر اقتصادی پایدار نیست و بهلحاظ اخلاقی غیرقابل دفاع است. جانسون معتقد است که بسته نگهداشتن مدارس باید به عنوان آخرین راه حل در شرایط قرنطینه کامل مد نظر قرار گیرد.
اما محققان معتقدند که حتی اگر کودکان به کرونا مبتلا نشوند میتوانند در زنجیر انتقال این ویروس ایفای نقش کنند. پروفسور نیل فرگوسن مشاور علمی پیشین دولت هشدار داده که بازگشایی مدارس مقطع متوسطه و مراکز آموزش عالی در این کشور میتواند به تشدید موج دوم کرونا و افزایش شاخص ابتلا به کرونا منجر شود.
همچنین دکتر ایزابلا اکرل، رئیس گروه تحقیقاتی ویروسهای نوظهور از دانشگاه ژنو در اظهار نظری، بازگشایی مدارس را به این امید که کودکان نقشی در گسترش همهگیری کرونا نخواهند داشت، «خوش خیالی» دانسته و گفته که این معضل فراتر از حد محاسبه سیاستمداران است.
با این حال دولت انگلیس دستورالعملهایی را در خصوص بازگشایی مدارس ابلاغ کرده و امیدوار است به این ترتیب از گسترش کرونا جلوگیری کند. این دستورالعملها عبارتند از:
- کسب اطمینان از اینکه دانشآموزان بیمار در خانه میمانند
- در دسترسی قرار دادن ژلهای ضدعفونی کننده و گندزدایی منظم مدارس
- رعایت فاصلهگذاری اجتماعی
- تعامل فعالانه با سامانه دولتی آزمایش و ردیابی بیماران
دولت امیدوار است که از طریق بازگشایی مدارس طرح بدنام و شکست خورده آزمایش و ردیابی بیماران کرونایی را هم اجرا کند. این طرح در دوره قرنطینه معرفی شد اما به دلیل ملاحظات امنیتی مردم، با استقبال افکار عمومی روبرو نشد.
انگلیس آخرین کشور اروپایی بود که مدارس خود را از ۲۳ مارس (۴ فروردین) تعطیل اعلام کرد. تا ۱۶ ماه مارس(۲۶ اسفند) همه کشورهای اروپایی غیر از سوئد و آیسلند مدارس خود را تعطیل کردند.
مقامات دولت انگلیس ۱۲ خرداد ماه گذشته مدارس را برای برخی مقاطع تحصیلی کلیدی بازگشایی کردند. با این حال این تصمیم با استقبال چندانی مواجه نشد و نیمی از دانشآموزان در کلاسهای درس حاضر نشدند.
پژوهشهای بنیاد ملی تحقیقات آموزشی از یک هزار و ۲۰۰ مدرسه در انگلیس نشان داد که ۴۶ درصد خانوادهها مانع بازگشت فرزندانشان به مدارس شدند. در واقع آنها نگران سلامتی فرزندان و احتمال ابتلای آنها به کرونا بودند.
براساس یافتههای بنیاد ملی تحقیقات آموزشی انگلیس، ۷۹درصد خانوادهها اعلام کردهاند تا زمانی که آمار ابتلا به کرونا به صورت پایدار افت نکند از بازگشت فرزندانشان به مدارس خودداری خواهند کرد. ۵۸ درصد هم گفتهاند به اطلاعات بیشتری درباره تصمیم دولت برای بازگشایی مدارس نیاز دارند.
در همین حال آمارهای رسمی نشان میدهد که شاخص شیوع کرونا (نرخ شیوع یا بازتولید) در پایتخت، شمال و جنوب غرب انگلیس بالاتر از عدد یک در نوسان بوده و این بدان معناست که تعداد مبتلایان به کرونا دوباره رو به افزایش است.
این نرخ در سطح ملی، میان ۰.۸ تا ۰.۹ در نوسان بوده اما پیش از کاهش سطح قرنطینه، شاخص شیوع بین ۰.۹ تا ۰.۵ گزارش شده بود.
این شاخص بیانگر آن است که یک فرد مبتلا به کرونا، این بیماری را به چه تعداد فرد دیگر منتقل میکند.
پژوهشگران دانشگاه یوسیال و مدرسه علوم پزشکی و گرمسیری لندن هشدار دادهاند که اگر دولت درباره رفع محدودیتهای قرنطینه سهلانگاری کند، آمار ابتلا به کرونا تا پایان امسال دو برابر دوره قبل خواهد شد. دانشمندان معتقدند که موج دوم کرونا مرگبارتر و سهمگینتر از قبل خواهد بود.
سازمان ملل متحد میگوید که بیش از یکصد کشور دیگر هنوز تاریخ مشخصی را برای بازگشایی مدارس اعلام نکرده اند. آنتونیو گوترش هم هشدار داده که ادامه این وضعیت میتواند به بروز فاجعه در یک نسل منجر شود.
دولت انگلیس مصمم است که از ماه آینده میلادی مدارس را بازگشایی کند تا به این ترتیب خانوادهها را از بند بچهداری آزاد و بازار کار را رونق بخشد. اما باید منتظر ماند و دید که در زورآزمایی سیاست های بهداشتی دولت و کرونای افسارگسیخه کدامیک بر دیگری غلبه خواهد کرد.