تهران- ایرنا- «پیروز حناچی» شهردار تهران معتقد است که ارتباط نزدیک بین نهاد شهرداری با دولت با وجود برخی اختلاف‌ نظرها به نفع مردم است.

وی روز چهارشنبه در یک گفت‌وگویی تلویزیونی تصریح کرد: در شرایط سختی شهر را اداره می‌کنیم و باید بگویم که کرونا و تحریم‌ها روی شهرداری تهران نیز اثر گذاشته است؛ هرچند که سعی کردیم همه پروژه‌های عمرانی که در دوره‌های قبل شروع شده بود را با وجود همه مشکلات به پایان برسانیم.
حناچی خاطر نشان کرد: سعی کردیم به مشکلات شهر تهران دامن نزدیم و طرح‌ها را با اولویت پیش بردیم و از سوی دیگر توسعه حمل‌ونقل عمومی بزرگ‌ترین کاری است که در این دوره انجام دادیم.

دعوت نشدنم به هیات دولت به خاطر موضوع ملک جماران نیست

شهردار تهران درباره علت شرکت نکردنش در جلسات هیأت دولت، گفت: از قبل سنت حسنه‌ای در دولت وجود داشت تا برای همکاری‌های بیشتر، شهردار تهران نیز به جلسات دعوت می‌شد اما مدتی است دعوتنامه‌ای برای من ارسال نمی‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام به دلیل ملک جماران بوده، تصریح کرد: خیر. اختلاف از این جنس بین دستگاه‌های مختلف زیاد است؛ جالب است بدانید خیلی از وزارتخانه‌های بزرگ دولت از سال‌ها قبل در ساخت‌وسازهای ساختمان‌هایشان رای کمیسیون ماده ۱۰۰ دارند و این امکان وجود ندارد که شهرداری بخواهد در مورد همه این ساختمان‌ها رای کمیسیون ماده ۱۰۰ را اجرا کند؛ با این حال تاکید می‌کنم که ارتباط نزدیک بین شهرداری و دولت به نفع مردم خواهد بود.

من جسور نیستم

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که منتقدان می‌گویند شهردار فعلی جسارت مدیران قبلی را ندارد، تصریح کرد: جسارت اگر به معنای زیرپا گذاشتن قانون باشد من جسور نیستم زیرا تلاش می‌کنم در چارچوب قانون کار کنیم.

وی ادامه داد: اگر از قانون عدول کنیم شاید همان موقع مشکلات حل شود اما بدون‌شک بعدا با مشکل روبرو می‌شویم.

«حناچی» درباره حل نشدن معضل آلودگی هوا نیز گفت: طی شهریور سال ۱۳۹۸ از مردم تهران نظرسنجی شد و آنان حل آلودگی هوا و کاهش ترافیک را به عنوان ۲ مطالبه خود مطرح کردند؛ هرچند که این ۲ مساله مشکل همه کلانشهرهاست.

وی ادامه داد: از ۲ دهه قبل طرحی به نام کاهش و کنترل آلودگی هوا در تهران اجرایی شده که موضوعاتی همچون معاینه فنی، اصلاح سوخت، اصلاح خودرو را در بر می‌گرفته است؛ اگر به نمودار ۲ دهه نگاه کنید می‌بینید که روند آلایندگی کاهشی بود اما با گذر زمان و افزایش جمعیت، آلاینده‌ها افزایش پیدا کرد.

به گفته «حناچی» سالانه ۷۰۰ هزار خودرو در کشور شماره‌گذاری می‌شود که ۴۰ درصد آن مربوط به تهران است و همه این خودروها نیز نو و پاک نیست و در دراز مدت نیز بر حجم آلایندگی‌شان اضافه می‌شود.

وی تاکید کرد: باید منابع اصلی آلایندگی در تهران را کنترل کنیم و از سوی دیگر با معاینه فنی از درصد آلایندگی خودروها کاسته می‌شود و در این راه ما امسال تلاش کردیم اتوبوس برقی و موتور برقی را وارد ناوگان کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: با همکاری معاونت علمی ریاست‌جمهوری طرحی را تحت عنوان حمل و نقل پیشرفته با محوریت سوخت الکتریکی پیش می‌بریم که در چند روز گذشته هم از قطعات قطار ملی رونمایی کردیم؛ سعی می‌شود تا پایان سال یک رام قطار ملی در کشور تولید شود که در حال حاضر این قطار پیشرفت ۴۷ درصدی دارد.

«حناچی» بزرگترین اتفاق شهری را توسعه حمل‌ونقل عمومی عنوان کرد و گفت: وقتی مدیریت شهری تغییر می‌کند، اداره شهر نمی‌ایستد و کارها بر اساس اولویت ادامه می‌یابد.

وی ادامه داد: طرح جامع حمل و نقل در شهر وجود دارد، هر شهردار که می‌آید آن را ادامه می‌دهد و در دوره جدید مدیریت شهری خط ۶ و ۷ متروی تهران تکمیل شد و خط ۱۰ به زودی کلنگ خواهد خورد و از سوی دیگر منطقه ۲۲ که من آن را «سیاه چاله» تهران می‌نامم، به حمل و نقل ریلی وصل خواهد شد.

نمی‌خواهیم به مشکلات شهر اضافه کنیم

وی با اشاره به اینکه در مدیریت شهری اقدامات مهمی در حال اجراست که دیده نمی‌شود، افزود: شاید از خود بپرسید که چرا در سال ۱۳۹۸ در تهران سیل نیامد؛ در حالی که در ۱۲ فروردین آن سال آب تا زیر عرشه‌های پل کرج آمد؛ علت آن آمادگی قبلی و لایروبی مداوم مسیل‌ها و جوی‌هاست؛ این اقدام مهمی بود که هرچند ممکن است کسی آن را نبیند.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند اجرا نشدن پروژه‌های بزرگ نشان از عملکرد ضعیف مدیریت شهری است، گفت: اگر پروژه عمده‌ای را شروع نکردیم برای این بود که مشکلی به مشکلات شهر هم اضافه نکنیم بلکه تلاش شد شهر در ریل درست خود قرار گیرد.  

وی افزود: تلاش ما این است که روی ریل طرح تفصیلی شهرداری حرکت کنیم، به تراکم فروشی دامن نزدیم زیرا افزایش و توسعه کالبدی شهر را به عنوان یک محور در دستور کار خود قرار ندادیم.

حناچی اضافه کرد: در مدیریت شهری کنونی تلاش شد دو لایحه به تصویب برسد که همه کارهایش انجام شد ولی ابلاغ نشد؛ نخست لایحه مالیات بر ارزش افزوده و دومی لایحه درآمد پایدار که به همه کلانشهرها ربط دارد؛ باید معلوم شود که شهرداری‌ها با چه هزینه‌ای و از کجا باید تامین مالی شود چراکه اگر این این اتفاق نیافتد آنان خودشان تصمیم می‌گیرند از کجا کسب درآمد کنند.

بهره برداری از ۱۲ ایستگاه جدید مترو

شهردار تهران درباره افزوده نشدن تونل جدید مترو، گفت: توسعه شبکه مترو تهران و حفاری و تونلینگ آن چند سال طول می‌کشد تا آماده ریل‌گذاری شود؛ ۵۰ درصد مترو سیویل و ۵۰ درصد متحرک و ثابت است که این را نمی‌توان با متر سنجید ولی به طور قطع توسعه و اتصال کامل خط ۶ و ۷ در این دوره انجام شد؛ معنی آن این است که حرم حضرت عبدالعظیم را به سولقان وصل کردیم و تا آخر امسال ۱۲ ایستگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: گرچه دولت از بودجه عمرانی کمکی نکرد ولی از محل قانون بودجه و اوراق مشارکت برای این کار اجازه داده شد؛ در اوراق مشارکت ۵۰ درصد را ما تامین می‌کنیم و بازپرداخت بقیه توسط دولت است.

به گفته «حناچی»، خوشبختانه اوراق سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ را زنده کردیم و به زودی در تهران تعداد زیادی اتوبوس خواهیم داشت و سرعت تکمیل خطوط مترو زودتر انجام می‌شود.

شهردار تهران در مورد اتوبوس‌های شهری نیز گفت: فکر می‌کنم از سال ۱۳۹۳ به بعد اتوبوس جدیدی به تهران اضافه نشده و امسال با ایران خودرو دیزل برای ساخت ۱۲۰ اتوبوس و ۱۲۰ مینی‌بوس قرارداد امضا شد.

طرح ۹۹۹ برای ساختمان‌های ناایمن

«حناچی» در پاسخ به این سوال که در حادثه پلاسکو شما معاون وزیر مسکن بودید و طی مقاله‌ای بر روشن شدن وضعیت ساختمان‌های ناایمن تهران و معرفی آنها تاکید کرده بودید آیا در شهرداری این کار را کردید؟، گفت: بعد از حادثه پلاسکو گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد یکهزار ساختمان بلند در تهران در معرض خطر هستند و این در قالب طرحی در آتش‌نشانی با عنوان طرح «۹۹۹» اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: در این طرح ساختمان‌ها شناسایی شده و به مالکان آن خطرهای احتمالی اعلام می‌شود؛ پلاسکو یک ساختمان اداری بود که در آن به صورت انبوه لباس تولید می‌شد و حتی پله‌های اضطراری آن هم انبار شده بود.

شهردار تهران با اشاره به حادثه ساختمان سینا اطهر نیز گفت: این ساختمان هم یک ساختمان مسکونی بود که به دلیل خلاء قانونی به یک کلینیک پر رفت و آمد تبدیل شده بود؛ حتی به دلیل ترس از افزایش قیمت در بخشی از این ساختمان، تعداد زیادی کپسول اکسیژن دپو شده بود و آن انفجار، نتیجه منفجر شدن ۲ کپسول بود که با تلاش همکاران از اشتعال مابقی کپسول‌ها جلوگیری شد.

به گفته حناچی آتش‌نشانی به آنها چهار اخطار داده بود اما طبق قانون، شهردار اجازه پلمب ندارد.

شهردار تهران گفت: بعد از حادثه پلاسکو تجهیزات آتش‌نشانی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت؛ در آن زمان سازمان آتش‌نشانی تنها ۲ نردبان بلند داشت الان این تعداد به ۲۲ نردبان رسیده و سایر تجهیزات هم بروز رسانی شده است.

وی ادامه داد: شماری از ساختمان‌های تهران قدیمی است اما سعی شده تا سیستم‌های اطفای حریق در برخی ساختمان‌ها نصب شود و حتی سامانه مجازی طراحی شده که در ساختمان‌های نصب این سامانه در دستور کار است و به زودی افتتاح می‌شود به طوریکه با استفاده از این سامانه بدون نیاز به تماس تلفنی، آتش‌نشانی متوجه حادثه می‌شود.

شهردار تهران افزود: بعد از زلزله رودبار و منجیل مقررات ملی ایمنی ساختمان به طور کامل در شهرها اجباری شد؛ در واقع ساختمان‌هایی که قبل از سال ۱۳۶۸ ساخته شده‌ است مقررات ملی در آن رعایت نشده که تعداد زیادی از ساختمان‌ها را شامل می‌شود.

حناچی یادآور شد: رفتن سراغ ساختمان‌هایی که در معرض آسیب است، پروژه عظیمی به شمار می‌رود که فقط شهرداری نمی‌تواند از پس آن برآید و همه باید کمک کنند.

رابطه خوب شهرداری و شورای شهر

وی درباره رابطه‌اش با شورای شهر تهران گفت: رابطه خیلی خوب است ما ۲۲ عضو هستیم، نظرهای مختلفی وجود دارد اما رابطه بسیار خوبی داریم و معمولا با تعامل مشکلات را حل می‌کنیم.

حناچی در پاسخ به این سوال که آیا حاضر هستید با دوربین به میان مردم برویم و مشکلات را از آنان بپرسیم، گفت: من همین الان هم سیستمم روی مردم باز است و پیام‌های مستقیم را دریافت می‌کنم.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: حل مشکل کلانشهری مثل تهران که یک ابرشهر است و از قزوین تا آن سوی فیروزکوه تحت تاثیر آن است از یک نفر و یک سازمان بر نمی‌آید و همه باید کمک کنند؛ از شهروندان گرفته تا مسئولان.