تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳

بوشهر-ایرنا- مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری بوشهر گفت: شمار سازمان‌های مردم نهاد بوشهر (سمن) از ۱۶ انجمن در سال ۹۲ هم اکنون به ۴۰۰ سمن افزایش یافته‌است.

محمد مظفری روز چهارشنبه در پیامی به مناسبت روز تشکل‌ها و مشارکت اجتماعی بیان کرد: در سال‌های اخیر و با نگاه مثبت دولت تدبیر و امید زمینه مناسبی برای فعالیت سمن‌ها و رشد کمی وکیفی آنها در استان بوشهر فراهم شده است.

وی اظهار داشت: امروزه فعالیت سازمان‌های غیر دولتی به عنوان یکی از مولفه‌های مهم توسعه در هر جامعه‌ای محسوب می‌شود و از این رو می‌توان بر این نکته تاکید کرد که توسعه هر جامعه وابسته به مشارکت شهروندان در قالب نهادهای مردمی سازمان یافته است‌.

مظفری ادامه داد: مطالبه‌گری و نظارت بر فعالیت‌های دولت و دیگر ارکان حکومت از مهمترین دغدغه‌ها و اهداف سازمان‌های مردم نهادی است که به عنوان حلقه رابط مردم و دولت به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی وفرهنگی استانداری بوشهر یادآورشد: اگرچه در شکل و فرم نوین، سمن‌ها از غرب به سراسر دنیا معرفی شده‌است، اما با نگاهی به تاریخ اجتماعی ایران، حضور پررنگ مهمترین و مدرنترین تشکل‌های مردمی را می‌توان در قالب هیات‌های مذهبی، مساجد و تشکل‌های مردمی دیگر معرفی کرد.

وی تاکید کرد: نام‌گذاری یک روز مشخص(۲۲مرداد) به عنوان روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی، دلیلی بر اهمیت غیر قابل انکار تشکل‌هایی است که با فعالیت در حوزه های اجتماعی، آموزشی و آگاهی بخشی، خیرخواهانه، درمانی، زیست محیطی، فرهنگی، هنری واقتصادی نقشی مهم در توسعه جامعه ایفا می‌کنند.

مظفری عنوان کرد: یکی از مهمترین صحنه‎های حضور سازمان‌های مردم نهاد در سال‌های اخیر مشارکت پررنگ‌، همه جانبه، فعالانه و خیرخواهانه آنها در کنار مردم و کادر درمان در عرصه مقابله با شیوع کرونا است که نتایج موفقیت آمیزی را در پی داشته است.

سازمان های مردم نهاد، گروه‌های غیر دولتی، غیر سیاسی، و غیر انتفاعی با هدف فعالیت‌های عام‌المنفعه هستند که اعضای این تشکل‌ها، داوطلبانه برای رشد و توسعه جامعه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی،  مذهبی، بهداشتی، و خیریه،برنامه ریزی و فعالیت می‌کنند.