جبارعلی ذاکری رییس دانشگاه علم وصنعت ایران در این مراسم گفت: دانشگاه علم و صنعت ایران اولین دانشگاهی است که برنامه راهبردی تدوین کرده و اکنون در حال تنظیم پنجمین برنامه راهبردی خود بویژه در حوزههای فناوری عصبی، ماهواره، کامپوزیت و حمل و نقل است.
وی افزود: در دانشگاه علم و صنعت ایران، در دو سال گذشته حوزه حمل و نقل، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و به جهت داشتن دانشکدههای مهندسی عمران و راه آهن، گروههای آموزشی راه و ترابری و حمل و نقل، کارگروه لجستیک، مهندسی سواحل و بنادر، سازههای دریایی برآنیم تا این برنامه ها را همسو و هدفمند سازیم که گام اول، در پردیس حمل و نقل (از جمله هوایی و ریلی) برداشته شده است.
رییس دانشگاه علم وصنعت ایران خاطرنشان کرد: این دانشگاه جایگاه خوبی در سطح دانشگاه های دنیا دارد. در حوزه حمل و نقل در رتبه ۱۵۰-۱۰۰ جهان هستیم و در تلاشیم تا در سالهای آینده این رتبه را ارتقاء دهیم. ما مرکز تحقیقات ایمنی را شکل دادیم، مطالعات خوبی را در حوزه حمل و نقل در دست اقدام داریم و با توجه به اینکه همکاران دانشگاهی ما، ارتباط خوبی با مدیران حمل و نقل داشتند و برخی اساتید از مدیران اجرایی هستند، تعاملات خوبی در این حوزه صورت گرفته است.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دانشگاه علم و صنعت، ذاکری ابراز امیدواری کرد که هم افزایی خوبی بین معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و دانشگاه علم و صنعت ایران شکل گیرد و گفت: پیشنهاد میشود هر ۳ تا ۴ ماه، نشستی مشترک برگزار شود تا به شکل مطلوب، این تعهدات عملیاتی شوند.
وی تاکید کرد: سعی ما در دانشگاه این است که هر تفاهم نامه و قراردادی که منعقد می شود، حتماً اجرایی شود و دانشگاه علم و صنعت ایران، طی دو سال گذشته، رتبه اول را در اجرای تفاهم نامهها از سوی وزارت علوم، تحقیقات ووفناوری داشته است.
افشین شریعت رییس مرکز تحقیقات ایمنی کاربردی دانشگاه علم وصنعت ایران هم یکی از محورهای فعالیت دانشگاه را حمل و نقل عنوان کرد و گفت: با تجربه ای که داریم، دانشگاه مرکزی است که در حوزه حمل و نقل، تفاهم نامه هایی با سازمان های راهداری داشته و در تصمیم گیریها، کمک های فکری هم به وزارتخانه و هم مجلس و دیگر نهادهای تصمیمگیر ارائه داده است. همچنین برای اولین بار، کل شبکه راه های کشور را ساختهایم و در طرح جامع کشور حضور فعال داشتیم و این پتانسیل را داریم که هر سناریویی که مد نظر باشد را ارزیابی کنیم.
وی افزود: در دانشگاه علم و صنعت ایران روی تکنولوژیهای خاص، کارهای ویژه ای مانند ارزیابی داده های موبایل و همچنین ارزیابی و پیش بینی وضعیت ترافیک را انجام دادیم. در مدیریت بحران، ایمنی نیز پتانسیل خوبی موجود داریم و آماده ایم در زمان های مختلف، پاسخگو باشیم و نیازها را برآورده سازیم. این را هم متعهد می شویم که بعد از انجام کار، در کنار کارفرما باشیم.
سرعت در جادهها نیاز به راهحل دانشگاهی دارد
در ادامه این نشست، شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران را یک قطب علمی کاربردی در کشور، دانست و افزود: باید نگاه ما به سیستم، مانند ساعت باشد که اگر بخشی از آن کار نکرد، باید شناسایی و اصلاح شود.
وی ادامه داد:حمل و نقل از نظر من یعنی زندگی و هر جا تحرک باشد، زندگی وجود دارد.
شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، ضمن تاکید بر لزوم توسعه حمل و نقل عمومی، تصریح کرد: در حوزه ایمنی در کشور، در چند موضوع باید فکر کنیم. مثلاً در شهر تهران، احساس می شود خیابان ها فقط برای دارندگان خودرو طراحی شده و در آن، عابر پیاده و راحتی مردم دیده نشده است. در پروژه های جامع و توسعه ای نیز کمتر راحتی مردم مورد توجه بوده است.
وی گفت: در بخش تصادفات، متخصصانی که ترکیب تجربه و علم را داشته باشند، کم داریم. خروجی ترافیک، نشانگر بی نظمی تمام کارهایی است که انجام شده و لازم است با وجود کمک مردم، در بخش های مربوطه، جدی تر برنامه ریزی و اقدام گردد.
معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی گفت: یکی از مباحثی که اخیراً مشکل داریم، بحث سرعت در جاده هاست که در این زمینه متخصصانی در دولت و دانشگاه باید تربیت شوند. بخش های بیمه و صندوق های سرمایه گذاری هم می توانند از نظر مالی کمک کنند. همچنین این وزارت خانه میزبان اساتید دانشگاهی است.
تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه علم و صنعت ایران و وزارت راه و شهرسازی، توسط جبارعلی ذاکری و شهرام آدم نژاد، امضا و تبادل شد.
موضوع این تفاهم نامه، گسترش همکاریهای آموزشی، پژوهشی و فناوری مابین معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات و آزمایشگاه ترافیک دانشگاه به منظور جلب مشارکت بیشتر اساتید، محققان و دانشجویان، گسترش همکاری های خاص از جمله بهره گیری از ظرفیتهای نخبگان علمی، استفاده بهینه از ظرفیتهای آموزشی، پژوهشی، فناوری و ایجاد ارتباط و هماهنگی فی مابین از طریق برگزاری دورههای آموزشی و همایشهای تخصصی مشترک، تشکیل کارگروههای آموزشی تخصصی مشترک، انجام پروژههای مشترک تحقیقاتی در حوزه تخصصی مورد نیاز است.