سید جواد حسینی روز چهارشنبه در نشست با مدیران حوزه آموزش و پرورش استان البرز اظهارداشت: نخستین مرکز رفاهی- آموزشی در یاسوج راه اندازی شده است تا مدیران مدارس که راهبر آموزشی هستند زیر پوشش برنامه های آموزشی ، مهارتی و تبادل تجربه ای قرار گیرند.
وی بیان داشت: دراین مراکز برای مدیران مدارس کارگاه های آموزشی به مدت یک هفته برگزار میشود.
معاون وزیر با اشاره به اینکه شبکه شاد در واقع یک ابزار و بسترمناسب برای فعالیت آموزشی و تربیتی در دوران کرونا و مکمل است، خاطرنشان کرد: کانال مخصوص مدارس استثنایی در شبکه شاد با ۸۲۱ کانال راه اندازی شده است تا ۲۷۰۰ محتوای آموزشی پس از ارزیابی و داشتن قابلیت در آن بارگذاری شود.
وی تصریح کرد: نهضت توان افزایی برای تامین تجهیزات آموزشی و توانبخشی دانش آموزان در آموزش و پرورش استثنایی فعال شده است، اضافه کرد: ۷ استودیو تولید محتوا نیز دراستان ها از جمله استان البرز ایجاد شده است.
وی اضافه کرد: در سالجاری ۶ مرکز جامع توانبخشی نیز در مراکز استان ها که البرز می تواند یکی از این مراکز را راه اندازی کند، مورد بهره برداری قرار میگیرد.
حسینی یادآورشد: ۸۳ درصد از برنامه های بسته حوزه آموزش و پرورش استثنایی پندآورانه است زیرا از ۲۵ بسته تحولی وزارتخانه ۳ بسته آن مربوط به حوزه آموزش و پرورش استثنایی است.
این مسوول از مدرسه بعنوان مظهرکانون تحول یاد کرد که کلید راهبری آن مدیران هستند، گفت: باید بسته های تحولی آموزشی در کف مدارس را جدی گرفت.
وی ادامه داد: در اوج محدودیت های مالی هفته گذشته ۲۰ میلیارد ریال برای تجهیز کارگاه های فنی حرفه ای دانش آموزان با نیازهای ویژه اختصاص داده شد.
وی به انعقاد تفاهم نامه توسعه سند جامع فنی حرفه ای پرداخت که قرار است این سازمان تجهیز کارگاه ها، آموزش دانش آموزان و معلمان ودرپیوست آنان به بازار و اشتغال آموزش و پرورش استثنایی را کمک کنند.
حسینی عنوان کرد: مراکز ویژه مشکلات یادگیری یک ساختار اساسی در حوزه آموزش و پرورش همانند برنامه سنجش نوآموزان و طرح فراگیر عمومی دارند که با حداقل هزینه خدمات ارائه می دهند که توسعه کمی آن از۷۵۱ مرکز به بیش از ۱۰۰۰ مرکز برسد و از نظر کیفی نیز به سقف استاندارد نیروی اسانی و تجهیزات رسیده باشد.
وی به نقش مراکز مشاوره پیوند اشاره کرد و افزود: تا کنون ۳۰ مرکز مشاوره پیوند در استان ها فعال شده که استان البرز نیاز به ۴ مرکز مشاوره پیوند دیگر نیاز دارد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه سرانه فضای آموزشی استثنایی ۲.۸ مترمربع برای هر دانش آموزمی باشد درحالی که سرانه استاندارد ۱۰ مترمربع است لذا با کمبود ۲۱۰ مدرسه برای دانش آموزان با نیازهای ویژه دراستان ها روبرو هستیم.
وی گفت: با دعوت از خیرین طرح خشت گذاری ویژه مدارس استثنایی را اجرایی کردیم که تا پایان سال ۹۹ بیش از ۱۰۰ مدرسه عملیات ساخت و سازآن توسط خیرین آغاز می شود که ۶ فضای آموزشی آن به استان البرزاختصاص یافته که با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان ساخته می شود که تامین زمینه آن برعهده استان است.
حسینی بیان داشت: دانش آموزان استثنایی برای رسیدن به استاندارد تجهیزاتی به ۱۰۵ قلم تجهیزات در بخش های مختلف از جمله آموزشی، توانبخشی، پرورشی و ورزشی که درسطح کشور ۸۰ هزار قلم می شود که نیازبه اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان نیاز دارند که با مشارکت بخش خصوصی درحال پیگیری است.
وی به ارسال بخشنامه مستقل شدن آموزش و پرورش استثنایی کشور اشاره کرد وافزود: نمایندگی ذیحسابی و صدورابلاغ برای کارکنان درآموزش و پرورش استثنایی از مزایای این بخشنامه است.
در این سفریکروزه معاون وزیر و رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی به استان البرز استودیو مجازی و مرکز مشاوره پیوند را افتتاح و از پایگاه سنجش و پروژه نظرآباد بازدید کرد.