آستارا - ایرنا - علمای آستارا به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا و به خطر افتادن جان مردم، بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آئین‌های عزاداری ماه محرم از سوی هیات امناِء مساجد، هیات‌های مذهبی و عزاداران حسینی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا امام جمعه آستارا روز پنجشنبه در نشست توجیهی رهروان حسینی در مصلای این شهرستان گفت: خطر شیوع بیماری کرونا جدی است و باید در اجرای برنامه های ماه محرم، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و ضدعفونی مکان ها بسیار جدی گرفته شود.

حجت الاسلام کاظم حافظ نیا افزود: تقید مقام معظم رهبری به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا حجت را بر همگان تمام کرده است و اصول بهداشتی مورد تاکید در ماه محرم به متولیان ابلاغ شده و تخطی از پروتکل های بهداشتی از هیچ کس قابل قبول نیبست.

وی ادامه داد: عشق به امام حسین (ع) توام با معرفت دینی و الهی است و مردم به آئین های ماه محرم دلبستگی و علاقه دارند و با نظارت مستمر و دقیق مسئولان هیات های عزاداری و مساجد بر زمان، مکان و شرایط سوگواری ها، از به خطر افتادن جان عزاداران حسینی جلوگیری خواهیم کرد.

سرپرست اداره تبلیغات اسلامی آستارا نیز در این نشست گفت: دوگانگی برگزاری آئین های محرم با خطر شیوع کرونا، با رعایت کامل موازین بهداشتی قابل رفع است و امت اسلامی در ماه محرم امسال، هماهنگی اصول بهداشت با برنامه های عزاداری را به شکل مناسبی به نمایش خواهند گذاشت.

حجت الاسلام محمد مهدی حبیبی افزود: امروز کوچکترین اتفاق در نقطه ای از دنیا به واسطه فناوری های رسانه ای در همه جهان منعکس می شود و باید با حفظ اصول بهداشتی، عشق و علاقه عمیق خود به خاندان عصمت و طهارت (ع) را برای دنیا نشان دهیم.

او ادامه داد: گردانندگان هیات های مذهبی و عزاداری در محرم امسال وظیفه مهمی بر عهده دارند و زمان برنامه ها حداکثر یک و نیم ساعت خواهد بود و آئین های سینه زنی و زنجیرزنی در محوطه باز مساجد برگزار خواهد شد.

شعرخوانی و مداحی از بخش های دیگر این نشست بود.

بیماری کرونا که بیش از ۲۰۰ کشور جهان را درگیر خود کرده، محدودیت هایی در همه بخش های جامعه از جمله در آئین های مردمی ایجاد کرده است و مسئولان برای مقابله با شیوع ویروس آن، بر رعایت بهداشت تاکید می کنند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و بیش از ۱۰۰ مسجد و هیات مذهبی در آن فعال است.