بیرجند - ایرنا - معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: امسال ۳۶ قرارداد جدید با سرمایه‌گذاری ۶۵۰ میلیارد ریال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان منعقد شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۸ درصد رشد داشته است.

به گزارش ایرنا مجتبی عابدینی روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسب ۲۱ مرداد روز ملی حمایت از صنایع کوچک افزود: تا پایان سال گذشته ۶۷۰ طرح صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مستقر شده‌اند که از این تعداد ۳۴۵ واحد با اشتغالزایی پنج هزار و ۳۰۰ نفر به بهره‌برداری رسیده است.

وی بیان کرد: در سه سال اخیر ۳۵ واحد تولیدی و صنعتی استان که به دلایل متعدد غیرفعال یا راکد شده بودند، مجدد راه‌اندازی شدند و امسال نیز ۲۰ واحد دیگر به چرخه تولید بازخواهد گشت.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی استان خراسان جنوبی اظهار داشت: صنایع کوچک و متوسط به دلیل ماهیت خود یکسری مشکلات دارند لذا نیازمند حمایت ویژه دولت هستند.

وی گفت: ایجاد دسترسی این واحدها برای فروش محصولات در بازارهای صادراتی، اخذ تسهیلات، دسترسی به اطلاعات در زمینه‌های فناوری و ارتباط با واحدهای بزرگ، محدود بودن تجربه و توانمندی‌های مدیران واحدهای کوچک و متوسط و فراهم نبودن زمینه برای اخذ آموزش به نیروهای کار این واحدها از جمله مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عابدینی افزود: بر این اساس یکسری برنامه‌ها تدوین شده و در دستور کار قرار گرفته است تا با اجرایی کردن آنها به توسعه این حوزه کمک کرد و از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی مرکز خدمات فناوری اطلاعات و کسب و کار در شهرک صنعتی با فعالیت ۶ مشاور اشاره کرد.

وی با اشاره به آموزش نیروی کار واحدهای کوچک و متوسط در استان خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون برای ۶ هزار و ۷۰۰ نفر و امسال نیز ۱۳ دوره آموزشی برای ۴۵۰ نفر از شاغلان واحدهای صنعتی برگزار شده است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی گفت: در راستای افزایش تجربه و توانمندی‌های واحدهای صنعتی ۴۲ تور صنعتی برای ۹۰۰ نفر از مدیران برگزار شد همچنین زمینه حضور ۴۰ نفر از مدیران در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی فراهم شده است.

وی افزود: با استفاده از ظرفیت صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تاکنون ۲۴ ضمانت‌نامه به مبلغ ۱۹۰ میلیارد ریال برای صنایع کوچک استان صادر شده است که پارسال با صدور پنج ضمانت به مبلغ ۴۷ میلیارد ریال استان دارای بیشترین آمار در کشور بود.

عابدینی گفت: در ادامه برنامه‌های توسعه صادراتی استان، ایجاد کنسرسیوم صادراتی خشکبار استان با همکاری اتاق بازرگانی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: یکی دیگر از برنامه‌ها، بیمه صنایع کوچک است که در این زمینه بسته‌ای تهیه شده و رایزنی‌های لازم صورت گرفته است و با بیمه ایران تفاهم شد تا واحدهای صنایع کوچک از این فرصت بهره‌مند شوند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری رویدادهای استارتاپی در استان بیان کرد: سال ۹۷ یک رویداد برگزار شد و سال گذشته نیز پیش بینی شد اما به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و رویداد اصلی با عنوان صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات استرتژیک استان از جمله عناب، زعفران، انار و زرشک امسال برنامه‌ریزی شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۲ سرمایه‌گذار خارجی برای چدن کویر خاوران با سرمایه‌گذاران چینی‌ و شرکت پارس بتن خوسف با سرمایه‌گذارانی از افغانستان جذب شده است.

عابدینی عنوان کرد: واحدهای صنعتی با توجه به مشکلات تامین مالی که با بانک‌ها دارند، می‌توانند با ارائه صورت‌های مالی حسابرسی شده و درخواست از ظرفیت فرابورس استفاده کنند.

وی گفت: تاکنون ۲ واحد عایق‌های رطوبتی و فراوری سنگ‌های تزیینی به فرابورس معرفی شده و در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه ۱۰ خوشه کسب و کار در استان شناسایی شده است افزود: این خوشه‌ها در زمینه زرشک و عناب، طیور، منسوجات دستی، فرش دستباف، دام سبک، کانی‌ بتنی و گچی و محصولات پلاستیکی است که بر حسب اولویت‌بندی‌ها امسال در حال اجرای پروژه‌های توسعه خوشه زرشک و عناب است.

۱۳ پروژه زیرساختی در شهرک‌های صنعتی در دست اقدام است

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی هم گفت: در حال حاضر در حوزه زیرساختی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان ۱۳ پروژه با اعتبار ۱۳۳ میلیارد ریال در دست اقدام است و شروع عملیات پنج پروژه با اعتبار ۷۳ میلیارد ریال نیز در دست انجام است.

مهدی تقوی افزود: ۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان داریم که ۱۸ شهرک در حال واگذاری زمین است.

وی با بیان اینکه صد درصد واحدهایی به بهره‌برداری رسیده و مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی از آب بهره‌مند هستند بیان کرد: همچنین ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی با ۱۴۵ مگاوات تامین برق شده است.

وی اظهار داشت: صد درصد واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان از برق برخوردار هستند و هفت کیلومتر شبکه برق در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در حال اجرا است همچنین عملیات اجرایی ۵.۵ کیلومتر خط برق برای ۲ طرح صنعتی در شهرستان نهبندان با اعتبار ۲۴ میلیارد ریال به زودی آغاز می‌شود.

معاون فنی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی عنوان کرد: درخصوص تامین زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی اعتبار ما محدود است اما متناسب با برنامه زمان‌بندی طرح، تا زمانی که واحد به بهره‌برداری برسد، مشکل زیرساختی حل می‌شود.

وی افزود: همچنین ۹۴ درصد واحدهای به بهره‌برداری رسیده از گاز بهره‌مند هستند و عملیات اجرایی گازرسانی به ۲ شهرک و ناحیه صنعتی از جمله شهید رحمانی خوسف و بشرویه  به اتمام رسیده که هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: عملیات اجرایی پروژه گاز شهرک صنعتی سنگ سربیشه نیز در دست اجرا است و پیش بینی می‌شود تا پایان امسال به شبکه متصل شود همچنین چهار شهرک در دست مطالعه و تهیه اسناد مناقصه است.

تقوی افزود: ۸۶ درصد واحدهای صنعتی که به بهره‌برداری رسیده امکان استفاده از شبکه مخابرات مقدور است.

وی بیان کرد: ۲ شهرک صنعتی بیرجند و قاین دارای شبکه و تصفیه خانه هستند و در بیرجند با توجه به مشکلاتی که در شهر وجود دارد، طرح برگردان پساب نیز در حال بررسی است.

وی گفت: در مجموع ۵۷ درصد واحدهای به بهره برداری رسیده استان از شبکه فاضلاب و تصفیه خانه برخوردار هستند.