به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی، سید جواد حسینی در حاشیه بازدید از دو پایگاه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی شهر مشهد اظهار داشت: ۴۴۲ هزار از نوآموزان معادل با ۴۱.۵ درصد نیز تاکنون مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفتهاند.
وی گفت: تاکنون ۳۵ هزار نفر از نوآموزان یعنی حدود ۸ درصد به پایگاههای تخصصی هوش ارجاع شدهاند که از این تعداد تاکنون ۱۸ هزار نوآموز مورد سنجش تخصصی هوش قرار گرفته اند.
معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: از این میزان سنجش در پایگاه های تخصصی هوش ۷ هزار نوآموز عادی ، ۱۰ هزار دیرآموز و ۷۲۸ نوآموز استثنایی تشخیص داده شده اند و ۷۵ نوآموز نیز به بهزیستی معرفی شده اند.
حسینی با اشاره به آمار سنجش استان خراسان رضوی اظهار داشت: در استان خراسان رضوی تاکنون ۷۰ هزار نوآموز معادل ۵۷ درصد نوبتگیری کردهاند و ۳۵ هزار نفر معادل با ۲۹ درصد نیز ارزیابی شده اند.
وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت قرمز شهر مشهد و دیر شروع شدن فعالیت پایگاههای سنجش این شهر آمار استان خراسان رضوی از میانگین کشوری پایین است که نیاز به فعالیت ویژه و گسترده در زمان باقیمانده دارد.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه سنجش در تمامی پایگاهها با تدابیر کامل بهداشتی انجام میشود اظهار داشت: دو شیفته شدن پایگاهها و فعالیت این پایگاهها در روزهای جمعه میتواند به تسریع روند سنجش کمک کند.
حسینی افزود: ۲۰۰ پایگاه به پایگاههای سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان در سال جاری اضافه شده است. پیشبینی اتاق انتظار برای والدین، افزایش زمان سنجش از ۱۵ به ۳۰ دقیقه، افزایش ساعت کار پایگاهها از ۴ به ۵ ساعت، پرداخت الکترونیکی وجه سنجش، امکان دوشیفته شدن پایگاهها، الزام کادر سنجش به استفاده از ماسک و دستکش و ضدعفونی مداوم پایگاه از اقداماتی است که امسال در طرح سنجش انجام شده است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه سنجش از سال ۷۳ با پوشش ۱.۵ درصدی شروع شده است، اظهار داشت: میزان پوشش در سال گذشته به ۹۷ درصد رسید و در سال جاری پوشش ۹۹ درصدی هدفگذاری شده است.
حسینی با بیان اینکه بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی یکی از بستههای تدوینی آموزش و پرورش استثنایی است، تاکید کرد: یکی از راههای مداخلات بهنگام طلایی کاهش سن سنجش نوآموزان است و برای شناسایی به موقع و مداخلات بهنگام باید سنجش را به بدو تولد رساند.
وی گفت: راه اندازی یک پایگاه سنجش در استان های کشور یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام آموزش و پرورش استثنایی است. برای رسیدن به استاندارد در برنامه سنجش، پایگاه جامع آزمونهای استاندارد سنجش در آموزش و پرورش استثنایی راهاندازی شده است.