تهران - ایرنا -دیوید هیل معاون وزیر خارجه آمریکا که به بیروت سفر کرده است می‌گوید کشورش از مردم لبنان و دولتی که نماینده آنها باشد حمایت می‌کند ،‌ این در حالی است که نمایندگان کنونی پارلمان لبنان که دولت با اراده آنها تشکیل شده منتخب همه مردم این کشور هستند ولی بخش مهمی از آنها را آمریکا تحریم کرده است.

دیوید هیل که به دنبال انفجار اخیر بیروت برای بازدید از لبنان و دیدار و گفت و گو با مقام های این کشور به بیروت سفر کرده است گفته ماموران پلیس فدرال آمریکا در تحقیقات مرتبط به این  انفجار مشارکت می‌کنند و واشنگتن از مردم لبنان و دولت منتخب آنها حمایت خواهد کرد.

گرچه هنوز از اهداف واقعی سفر هیل به لبنان گزارشی منتشر نشده و تنها به مشارکت دولت آمریکا در تحقیقات مربوط به انفجار بیروت و مشارکت در بازسازی بندر این شهر و همچنین حمایت از تشکیل دولت واقعی نام برده شده اما  ژست حمایت از " مردم و دولت " از سوی آمریکا هیچگاه مصداق واقعی نداشته و تنها شامل مردم و دولتی بوده که با منافع این کشور سازگار باشد. 

نمونه بارز این موضوع آخرین انتخابات سراسری فلسطین بود که حماس در آن به پیروزی رسید اما به دلیل مواجهه و مبارزه این جنبش با رژیم صهیونیستی و منافع آمریکا در منطقه ،‌ واشنگتن هیچگاه این پیروزی را به رسمیت نشناخت و مردم و دولت منتخب فلسطین را مورد حمایت قرار نداد.
تحریم و تحت فشار گذاشتن مردم ونزوئلا و دولت منتخب آن نمونه دیگری از سیاست های دوگانه و البته مشخصا در راستای منافع آمریکا است که ادعای حمایت از مردم و دولت منتخب آن دارد.

گذشته از جمهوری اسلامی ایران که همواره به دلیل مخالفت با نظام سلطه آمریکا مورد خشم سران کاخ سفید بوده ،‌این بار نمایش حمایت از " مردم و دولت " از سوی آمریکا در لبنان اجرا می شود.

آمریکا ماهها است که حزب الله را در لیست گروههای تروریستی قرار داده و برخی از اعضای منتسب به آن را نیز تحریم کرده است.علاوه بر این سفیر و نمایندگان دولت آمریکا در امور لبنان همواره محدودیت ها و تحریم های اعمال شده برای دیگر کشورهای از جمله سوریه موسوم به " سزار" را نیز بگونه ای طراحی و اجرا کرده اند که عملا حزب الله را نشانه گرفته است.

ادعای حمایت از دموکراسی و دولت و مردم از سوی آمریکا در خصوص لبنان در شرایطی مطرح می شود که در آخرین انتخابات پارلمانی لبنان بیش از نیمی از ۱۲۸ نماینده منتخب به حزب الله و متحدان حامی مقاومت اختصاص داشت و این موضوع حکایت از جایگاه محکم حزب الله و حامیان مقاومت در میان مردم این کشور دارد همان مردمی که آمریکا سنگ حمایت از آنها را بر سینه می زند.

دولت آمریکا همچنین به دلیل خوی مبارزه طلبی مقاومت علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی هیچگاه تمایلی به دیدار با نمایندگان جناح مقاومت در پارلمان و دولت لبنان از خود نشان نداده است.

مقام های واشنگتن همچنین با توجه به بدهی سنگین دولت لبنان به صندوق بین المللی پول و نهادی مالی خارجی همواره به عنوان مانعی در برابر استمهال این بدهی ها و دریافت وام های جدید عمل کرده و اعطای وام های جدید را به انجام اقداماتی در لبنان کرده است که به اعتقاد اکثر کارشناسان اقتصادی عملی شدن آنها موجی از اعتراض ها و تظاهرات مردمی ، بیکاری ها و کاهش دسترسی مردم به خدمات اجتماعی را به دنبال خواهد داشت .

لبنانی ها همچنین نگران آن هستند که در نتیجه پرداخت نشدن بدهی های خارجی ،‌ ذخایر طلا ،‌شرکت ها و دارایی های خارجی لبنان که بخشی از آنها در آمریکا است توقیف و به نفع طلبکاران آمریکایی مصادره شود که در نتیجه آن دولت لبنان قادر نخواهد بود با هیچ کشوری داد و ستد اعتباری انجام دهد.

در همین پیوند سفارت آمریکا در بیروت نیز در اکثر ناآرامی های اخیر لبنان به جای کمک به دولت این کشور در حل مشکلات و بحران ها ،‌ اعلام کرده که از تظاهرات حمایت می کند و جفری فلتمن سفیر سابق آمریکا در لبنان (۲۰۰۴-۲۰۰۸) در کنگره این کشور هم علیه حزب الله که نماینده بخش مهمی از مردم لبنان است سخن گفته است ، ‌اظهاراتی که باعث تجمع بسیاری از مردم لبنان در مقابل سفارت آمریکا در بیروت و اعتراض به مداخله های آن کشور در امور داخلی کشورشان شد.

اکنون نیز دولت آمریکا اعلام کرده که به شرطی از دولت جدید لبنان حمایت خواهد کرد که نمایندگان حزب الله و جبران باسیل (داماد میشل عون و از رهبران جریان آزاد ملی) در آن حضور نداشته باشند. به عبارتی دیگر حمایت آمریکا از مردم و دولت لبنان شامل آن بخش خواهد بود که در راستای منافع واشنگتن و طبعا رژیم صهیونیستی باشد .