ارومیه- ایرنا- سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: طی بررسی های انجام شده موردی از ابتلای دام‌های استان به بیماری "تب سه‌روزه" دامی تاکنون مشاهده نشده‌است.

سید امید خلیل‌زاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: تب سه روزه دامی یک بیماری عفونی ویروسی مختص گاو و گوساله و غیرقابل انتقال به انسان است و عامل مسبب این بیماری  بندپایان و حشرات ناقل بوده و فصلی است.

وی مهم ترین علائم ابتلای دام ها به این بیماری را تب و لرزش، بی اشتهایی، افزایش ترشحات بینی و بزاق، کاهش ناگهانی تولید شیر و افت وزن دام، لنگش و سفت شدن مفاصل و عضلات و زمین گیر شدن دام ها برشمرد و اضافه کرد: حمل و نقل دام های آلوده از یک منطقه به مناطق دیگر موجب شیوع بیماری می‌شود و باید از آن اجتناب شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی ادامه داد: ضدعفونی و سمپاشی جایگاه نگهداری دام ها، نابودی محل تجمع حشرات مثل آب های سطحی اطراف دامداری ها و واکسیناسیون جمعیت دامی هدف و اطلاع رسانی فوری موارد مشکوک بیماری به ادارات دامپزشکی می تواند از بروز خسارات احتمالی جلوگیری کند.

خلیل زاده با تاکید بر لزوم اخذ مجوز بهداشتی حمل محموله‌های دامی از دامپزشکی گفت: هرگونه نقل و انتقال دام زنده، فرآورده های خام دامی، نهاده های دامی، خوراک دام، دارو و مواد بیولوژیک مطابق سنوات قبل نیازمند اخذ مجوز بهداشتی حمل از ادارات دامپزشکی است.

آذربایجان غربی دارای ۹ میلیون واحد دام و طیور است.