تهران- ایرنا- مدیرکل گمرک عراق از وجود حجم زیادی از مواد منفجره در کانتینرهای موجود در بندر ام القصر که بدون رعایت اصول ایمنی و استانداردهای بین المللی انبار شده است ابراز نگرانی کرد.

خالد صلاح الدین امروز (یکشنبه ) در گفت وگو با روزنامه عراقی الصباح گفت که ​ ۶ هزار و ۴۳۱ کانتینر دربندر ام القصر وجود دارد که  ۵۱۳ عدد آن حاوی مواد منفجره خطرناک و سمّی است. علاوه بر این  تعداد ۲۰ عدد از کانتینرهای حاوی مواد قابل اشتعال نیز در بخش شمالی بندر وجود دارد که متعلق به ۲ وزارتخانه نفت و نیرو است.

وی  خطاب به  وارد کنندگان مواد شیمیایی چه در بخش دولتی و چه خصوصی گفت: لازم است تا در اسرع وقت نسبت به تخلیه این کانتینرها برای جلوگیری از حوادث احتمالی که در شرایطی مغایر با  اصول ایمنی، بهداشتی و استانداردهای بین المللی نگهداری می شود، اقدام کنند.

از طرف دیگر «ایمن علی» مدیر کل بخش جنوبی بندرام القصر نیز گفت:  مرکز گمرک با هماهنگی اداره کل بندر ام القصر آماده است تا برای حفظ امنیت، شرایط مذکور را از نظر مجوز واردکنندگان به اسم اشخاص یا شرکتها بررسی کرده و نیز با تسریع در انجام  کارهای گمرکی، این مواد را به مخازن شرکتهای وابسته به وزارتخانه های نفت و نیرو منتقل کند.

تمام بنادر عراق در حوزه اداری استانداری بصره واقع شده است و تنها بندر دریایی مشرف به خلیج فارس ، با ساحلی به طول ۵۸ کیلومتر در جنوب واقع شده که از آبهای اروند رود  در شرق تا رودخانه ام القصر در غرب امتداد دارد.