سنندج - ایرنا - رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با بیان اینکه این استان روی ریل توسعه قرار گرفته است، گفت: سال ۹۹ سال اثرگذاری در توسعه استان است که با بهره‌برداری از طرح‌های مهم زیربنایی، وارد سطح بالاتری از توسعه یافتگی ‌شود.

بهرام نصراللهی زاده روز سه‌شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت تدبیر و امید در ادامه تلاش سال‌های گذشته خود در زمینه تامین زیرساخت‌های اصلی و نیازهای توسعه استان، در سال جاری با شتاب بیشتری برای اجرای طرح‌ها و تامین منابع مالی آنها همت گذاشته است.

وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی خاص استان به غیر از اعتبارات مشترک با دیگر استان‌ها و نیز طرح‌های ملی، در سال جاری ۲ هزار میلیارد تومان است، افزود: این میزان اعتبار در مقایسه با سال گذشته ۳۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با تاکید بر اینکه بهره‌برداری از طرح‌های زیربنایی، استان را وارد سطح بالاتری از توسعه یافتگی خواهد کرد، یادآور شد: مهمترین طرح اجرایی در بخش زیربنایی راه آهن سنندج - همدان - تهران است که این طرح به نحوه کم سابقه‌ای در ۲ سال اخیر تامین اعتبار شده و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان به آن اختصاص یافته است.

نصراللهی زاده با بیان اینکه اتصال سنندج به عنوان مرکز استان به شبکه ریلی کشور و فراملی، کردستان را وارد عرصه امیدبخشی می‌کند که پیامد آن توسعه است، اضافه کرد: بهره برداری از دومین فرودگاه استان از دیگر طرح‌هایی است که باعث می‌شود کردستان در میان معدود استان‌های دارای ۲ فرودگاه قرار گیرد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان یکی از راه‌های اصلی و مهم استان را محور ترانزیتی سنندج - مریوان اعلام کرد و گفت: برای اجرای این طرح مهم اعتبارات خوبی اختصاص یافته تا امسال به بهره‌برداری برسد و زیر بار ترافیک رود.

نصراللهی‌زاده به اجرای کریدور بزرگراهی شمال غرب - جنوب هم اشاره و تاکید کرد: این کریدور مرز بازرگان را به بندر امام خمینی (ره) و دریای عمان متصل می‌کند که ۲۲۰ کیلومتر آن در محدوده استان کردستان قرار دارد و بخش بزرگی از آن تاکنون زیر بار ترافیک رفته است.

وی یکی دیگر از اقدامات بزرگ دولت در کردستان را تکمیل سدهای بزرگ به منظور تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت استان برشمرد و افزود: علاوه بر این تصفیه خانه‌های شبکه فاضلاب هم در شهرهای مختلف استان ایجاد شده و به بهره‌برداری رسیده است.

نصراللهی زاده با بیان اینکه تامین آب برای فعالیت‌های بخش کشاورزی از اقدامات عمده دولت در کردستان است، اضافه کرد:این طرح تحول مهمی در بخش کشاورزی ایجاد می‌کند چرا که عملکرد و درآمد یک هکتار اراضی آبی در مقایسه با اراضی دیم در بخش زراعت بیش از ۱۰ درصد و در بخش باغداری تا بیش از ۵۰ برابر ارزش افزوده با خود به همراه دارد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان به تامین آب برای طرح های بزرگ صنعتی در استان هم اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر برای اجرای طرح‌های بزرگ پتروشیمی و زنجیره فولاد و دیگر طرح های خوبی که در دستور کار قرار دارد از لحاظ تامین آب صنعتی مشکلی نداریم.

وی به موفقیت های دولت در بخش بهداشت و درمان کردستان هم اشاره کرد و اظهار داشت: در برخی از شاخص‌ها از متوسط کشوری هم بالاتر رفته‌ایم که ایجاد زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان، احداث بیمارستان‌های جدید، افزایش سرانه تخت بیمارستانی و احداث مراکز و خانه های بهداشت از آن جمله است.

نصراللهی‌زاده تاکید کرد: در بخش گازرسانی هم کردستان از استان‌های پیشتاز کشور است و در حال حاضر ۹۴ درصد جمعیت روستایی و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری استان از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.

وی به قرار گیری کردستان روی ریل توسعه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شتاب خوبی را در توسعه استان شاهد هستیم و طرح‌های اثرگذار در زندگی مردم به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید تا مردم از مزایای آنها بهره‌مند شوند.