تهران - ایرنا - مهاجم نیوزیلندی متهم به کشتار مسلمانان در دو مسجد شهر "کرایست چرچ" نیوزیلند در جلسه دادگاه اعتراف کرد که قصد داشته است مساجد بیشتری را در این کشور آتش بزند و مسلمان بیشتری را بکشد.

به گزارش ایرنا، روزنامه "نیوزیلند هرالد" روز دوشنبه در گزارشی از دادگاه عامل کشتار دو مسجد در این کشور نوشت که مهاجم با شروع نخستین دادگاه رسیدگی به اتهامات خود اعتراف کرد که قصد داشته است علاوه بر مسجد نور، مساجد بیشتری را آتش بزند و جان مسلمانان بیشتری را در این کشور بگیرد.

براساس این گزارش، "برانتون تارانت" عامل کشتار سال گذشته دو مسجد در نیوزیلند امروز در نخستین جلسه دادگاه خود در حضور برخی بازماندگان و خانواده های قربانیان کشتار این مساجد در شهر کرایست چرچ  گفت که با دقت برای تیراندازی‌ها برنامه‌ریزی کرده بود تا بیشترین تلفات را برجای بگذارد و بعد از تیراندازی نیز مسجدها را به آتش بکشد.

این متهم ۲۹ ساله استرالیایی که با دستبند و لباس مخصوص زندان وارد صحن دادگاه شد، بسیار خونسرد به نظر می‌رسید و در نخستین دیدار خود با بازماندگان قربانیان اعتراف کرد که پیش از بازداشت، قصد داشته به مسجد سومی نیز یورش برده و افراد حاضر در آنجا را نیز به رگبار ببندد.

به گفته دادستان، عامل حمله در مقابل برخی اعضای خانواده‌های ۵۱ قربانی نمازگزار در دو مسجد که بارها در جریان محاکمه گریه می‌کردند همچنان بر احساسات نژاد پرستانه تاکید می کرد.

وی گفت که تارانت به کشتن ۵۱ نفر، اقدام به قتل ۴۰ نفر و نیز ارتکاب حمله تروریستی متهم شده و احتمال می‌رود به حبس ابد بدون امکان بخشودگی محکوم شود. در این صورت، این سنگین‌ترین محکومیت صادر شده در نیوزیلند از زمان لغو حکم اعدام در سال ۱۹۶۱ تاکنون خواهد بود.

براساس این گزارش قرار است محاکمه این فرد در طول چهار روز برگزار شده و پس از آن حکم او صادر شود.

برنتون تارانت که فردی با تمایلات نژادپرستانه و باورمند به برتری سفیدها معرفی شده، بعد از ظهر ۱۵ مارس ۲۰۱۹ (۲۴ اسفند ۱۳۹۷) با تفنگ نیمه خودکار به دو مسجد در شهر کرایست‌چرچ نیوزیلند رفت و نمازگزاران حاضر در این مکان‌ها را به رگبار بست.

بر اثر این تیراندازی حداقل ۵۱ نفر جان خود را از دست دادند. تارانت با دوربینی که روی کلاه خود نصب کرده بود، تصاویر کشتار را به صورت زنده در شبکه‌های اجتماعی پخش کرد.