محمداسلامی در یک گفت و گوی تلویزیونی افزود: بیش از دو برابر این مقدار آزادراه در دست مطالعه یا اجرا قرار دارد که در برنامه پنج ساله دیگر این میزان آزاد راه به حداقل ۶ هزار کیلومتر افزایش پیدا میکند لذا به طور متوسط سالانه حدود ۸۰۰ کیلومتر به بزرگراههای کشور افزوده شده است و این روند نسبت به بودجه کشور مطلوب است.
اسلامی ادامه داد: به لطف خدا و با اهتمامی که صورت گرفته این ۸۰۰ کیلومتر به صورت سالانه در سالهای گذشته ساخته شده و حدود پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر از اول دولت یازدهم تاکنون بزرگراه افتتاح شده است و بیش از ۹۰۰ کیلومتر تا پایان دولت افتتاح خواهد شد. اگر شرایط مالی و بودجه اجازه میداد این امکان فراهم بود تا بیشتر از این مقدار آماده شود.
وی گفت: سند مادری طراحی شده که سند لجستیک کشور است و حمل و نقل را از مبدا تا مقصد برای بار و مسافر هم به لحاظ زیرساختها و هم به لحاظ سیستمها و سامانهها و وسایل حمل و نقل تنظیم کرده است تا در قالب یک برنامه بتوان اهداف کمی را محقق کرد.
اسلامی افزود: سهم ما در ترانزیت باید افزایش پیدا کند. سهم شبکه ریلی در حمل و نقل در وضع موجود که کمتر از ۱۰ درصد بوده باید به بالای ۳۰ درصد افزایش پیدا کند و باید کریدورهای حمل و نقلی خودمان را برای روان سازی و ایمن سازی ترافیک اجرایی کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ملاک عمل ما طرح جامع مسکن است، گفت: در وزارت راه و شهرسازی همواره بر اساس طرح جامع مسکن اقدام کردیم.
وی با بیان اینکه طرح جامع مسکن، جامعه هدف ما دو بخش دارد، گفت: یک بخش دهک های یک و دو است که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند.
اسلامی خاطر نشان کرد: منابع تامین مسکن برای این دهک ها به صورت بلاعوض یا وام کم بهره در بودجه پیش بینی شده و مجری آن سازمان های حمایتی و بنیاد مسکن بوده اند، که به صورت پیوسته ادامه داشته است.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی در ایرلاینها و فرودگاهها گفت: مصوبات ستاد ملی کرونا لازم الاجراست و رعایتنکردن پروتکلهای بهداشتی توسط ایرلاینها جرم محسوب میشود و در صورت ارائه گزارش به واحد شکایات سازمان هواپیمایی با این تخلف برخورد میشود.
وی افزود: در هفته جاری برای ایرلاینهایی که پروتکلهای بهداشتی را رعایت نکنند مجازاتهایی در نظر گرفته شده و همه ایرلاینها مکلف به رعایت آن هستند. به هیج وجه ضوابط قابل چانه زنی و یا تخفیف نیست. در ایران، ستاد ملی کرونا در خصوص ایرلاینها و رعایت پروتکلهای بهداشتی تصمیم میگیرد و مصوبات ستاد ملی کرونا، لازم الاجراست.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که با توجه به قراردادهایی که با شرکت های هواپیماساز ایرباس و بویینگ لغو شده است آیا تامین ناوگان تنها با استفاده از خرید هواپیماهای سوخو انجام میشود یا خیر؟ گفت: ایرلاینهای ما با راهها و فرمولهایی که آشنایی دارند، خریدار هواپیما هستند و تجربه تامین هواپیمای مدنظر خود را دارند.
وی با بیان اینکه ما امروز در شرایطی هستیم که بحران و یا کمبود هواپیما نداریم، اضافه کرد: قصد داریم تعداد پروازها را در یکسری از شهرها و یکسری از مقاصد بینالمللی افزایش بدهیم که در این خصوص برنامه ریزی شده است و با صندوق توسعه ملی هماهنگی کردیم که بتوانیم تسهیلات در اختیا شرکتهای هواپیمایی قرار دهیم و شرکتهای هواپیمایی بتوانند از روشهایی که خودشان میدانند و میتوانند هواپیمای موردنیاز را خریداری کنند.
عضو کابینه دولت دوازدهم در خصوص اینکه ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی در ایام کرونا چه میزان متحمل ضرر شده اند، گفت: ضرری که رسما اعلام شده ۷۰۰ میلیون دلار در پنج ماه ابتدای سال بوده است.
وی ادامه داد: ۲۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات کرونا را برای بخش حملو نقل به ایرلاینها و شرکتهای ریلی اختصاص دادیم. هم اکنون عملکرد ۲۳۰۰ میلیارد تومان کمتر از ۳۰ درصد است. همه ایرلاینها نتوانستند این وام را دریافت کنند و در حال تشریفات بانکی هستند تا بتوانند تضامین خود را به بانک ارایه دهند و تسهیلات را دریافت کنند.
اسلامی تاکید کرد: برای ما مهم است که ایرلاینها تعدیل نیرو انجام ندهند و بتوانند پشتیبانی فنی از ناوگان انجام دهند. به دنبال آن بودیم که بتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان آنها مبالغی در اختیار آنها قرار بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای احداث خط آهن چابهار- زاهدان، گفت: هم اکنون ساخت راهآهن چابهار ادامه دارد که طول این خط ریلی ۶۷۰ کیلومتر است که بزرگترین پروژه ریلی کشور به شمار میرود و این پروژه از مسیرهای سخت و طاقت فرسایی عبور میکند و در نهایت به شبکه ریلی کشور متصل میشود. تعدادی خطوط ریلی تکمیلی که از زاهدان به بیرجند است نیز در حال تکمیل است. سال آینده این خط آهن را به بهره برداری می رسانیم.
اسلامی عضویت ایران در اتحادیه راهآهنهای عضو کشورهای CIS را مهم برشمرد و گفت: هم اکنون جمهوری اسلامی ایران با تلاشهایی که انجام داده عضو اتحادیه راهآهنهای کشورهای CIS شده است. عضویت ایران در آن اتحادیه کمک میکند تا بتوان با وحدت رویه، سهم بار ایران را در یک معاهده بازرگانی مشترک در ترانزیت ارتقا داد.