تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰

بوشهر- ایرنا- پس از بحث و کش و قوس‌های فراوان بر سر برگزاری کنکور امسال در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا بالاخره زمان موعود فرا رسید و با تمهیدهای بهداشتی انجام شده در حوزه‌های برگزاری کنکور استان بوشهر داوطلبان می‌توانند در شرایط و فضاهای ایمن وبی خطر اندوخته‌های علمی خود را در رقابتی نفس‌گیر برای تصدی صندلی‌های دانشگاه‌ها ارائه کنند.

در حالی که بیش از هشت ماه است که ویروس کرونا با ظهور از ووهان چین و شیوع در دیگر نقاط دنیا سلامت و همه جنبه‌های زندگی جامعه جهانی را تحت‌ تاثیر قرارداده‌است و بسیاری از رویدادهای بزرگ تجمعی در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی، آموزشی، ورزشی و آیین‌های دینی و مذهبی و غیره را یا تعطیل کرده و یا از فضای واقعی به دنیای مجازی کشانده‌است اما نتوانست بزرگترین ماراتن و رقابت علمی در ایران را با حدود نیم قرن سابقه متوقف کند یا شیوه برگزاری آن را تغییر دهد.

اگرچه در این ارتباط در ۶ ماه اخیر که ویروس کرونا وارد ایران شد و براساس آمارهای رسمی حدود ۴۰۰ هزار نفر را در کشور مبتلا کرده و جان بیش از ۱۹ هزار نفر را گرفته‌است، بحث‌ها و نشست‌های زیادی در باره برگزاری کنکور سراسری مطرح و تشکیل شد اما در نهایت نتیجه همه آنها به انجام این رقابت علمی در شرایط و فضایی بطور کامل ایمن و افزایش زمان برگزاری تحت نظارت کارشناسان بهداشتی منجر شد.

کنکور برای بیشتر دانش‌آموز ایرانی که سال‌ها برای آن تلاش و برنامه‌ریزی می‌کند، مهمترین رویداد زندگی آنها به شمار می‌رود که با استرس و اضطراب بسیار بالایی همراه است اما آنچه امسال این نگرانی‌ ها را در داوطلبان و والدین آنها مضاعف کرده شیوع ویروس کرونا است. 

اما مسئولان اجرایی و بهداشتی درمانی کشور و استان‌ بوشهر اطمینان دارند که با توجه به اینکه همه تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم و دستورالعمل‌های بهداشتی برای برگزاری بدون مشکل کنکور سراسری در کشور و این استان فراهم و اجرا شده‌است، جای هیچ نگرانی در زمینه وجود ندارد و این مارتن علمی به سلامت و درشرایطی ایمن برگزار خواهد شد.

تزریق آرامش مهمترین وظیفه والدین به فرزندان کنکوری

کارشناس مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: در سال‌های گذشته داوطلبان تنها با استرس کنکور و نتیجه پس از آن روبرو بودند اما امسال با توجه به کرونا و حاشیه‌های مختلفی که از بحث کنکور پیش آمده نگرانی آنها دوچندان شده‌است.

خسرو محمود زاده اضافه کرد: افزون بر این برخورد و نگرانی والدین داوطلبان به حدی است که با وجود آمادگی خیلی خوب فرزندانشان اما به دلیل ترس از ابتلا به کرونا رغبتی به حضور آنان در جلسه کنکور ندارند.

وی بیان کرد: ذات اضطراب مبهم و ناشناخته بودن آن است که در مساله کنکور همواره این مساله وجود داشته و دارد اما امسال در کنار آن ترس از کرونا به عنوان یک مساله شناخته شده و فراتر از اضطراب تبدیل شده‌است.

محمود زاده گفت: ترس از کرونا باعث شده نگرانی داوطلبان بیشتر شود و برخی شایعه‌ها درزمینه ابتلای شماری از داوطلبان کارشناسی ارشد و دکترا نیز به این مساله دامن زده‌است.

وی یادآور شد: بیشتر داوطلیان در این مدت در منزل قرنطینه و کمتر مجبور به استفاده از ماسک بوده‌اند و اکنون استفاده از ماسک برای آنها به عنوان یک مساله مهم و تاثیرگذار در سرعت عمل و تمرکز آنها تبدیل شده به نحوی که برخی از آنها با وجود آمادگی و مطالعه خوب اما به دلیل استفاده ۳ تا ۴ ساعت از ماسک آنها را برای شرکت در آزمون مردد کرده‌است.

محمود زاده اضافه کرد: در کنار همه مشکلاتی که ممکن است کرونا برای جامعه به وجود آورده اما در بحث کنکور یک فرصت و مزایایی نیز داشته است که یک مورد از آن تجمع نکردن در پشت درهای حوزه‌های امتحانی است.

وی بیان کرد: تجمع‌های قبل از آغاز جلسه آزمون از سوی داوطلبان و صحبت کردن در خصوص فرایند کنکور امنیت روانی لازم را از داوطلبان می‌گرفت و حتی اعتماد به نفس برخی از داوطلبان را تحت تاثیر  قرار می‌داد اما کرونا باعث شده که این کار صورت نگیرد و دیگر داوطلبان فرصتی ندارند که خود را با همدیگر مقایسه کنند و این بسیار مهم است.

این کارشناس روانشناسی بالینی افزود: همه شرایط لازم برای برگزاری کنکور برگزار شد و خانواده‌ها اطمینان خاطر راشته باشند و نگرانی خود را با عملکرد و حساسیت خود به فرزندانشان منتقل نکنند.

محمود زاده از خانواده‌ها خواست با اطمینان و آرامش فرزندان خود را برای آزمون آماده کنند زیرا  آرامش آنها باعث ایجاد اطمینان خاطر و قوت قلب فرزندانشان می‌شود و انتقال هر نگرانی به آنها حتی اگر از آمادگی بالایی نیز برخوردار باشند می‌تواند تاثیر منفی در عملکرد آنها داشته باشد.

وی تاکید کرد: آرامش والدین از نگرانی داوطلبان و قضاوت‌هایی که ممکن است بعد از کنکور پیش آید، می‌کاهد.

این کارشناس روانشناسی بالینی افزود: والدین دانش آموزان باید بدانند هر کاری برای فرزندانشان انجام داده‌اند تنها برای این بوده که آنها انسان‌های موفقی باشند و نتیجه کنکور هرچه باشد از زیبایی کار و ارزش آنها کسر نمی‌شود.

حوزه‌های برگزاری کنکور در استان بوشهر ایمن و بهداشتی است 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با همت مسئولان و دست اندرکاران آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها  همه نکات و الزام‌های بهداشتی درحوزه‌های امتحانی کنکور رعایت شده و خانواده‌ها نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

دکتر سعید کشمیری اضافه کرد: براساس بازدیدهای صورت گرفته از حوزه‌های امتحانی فاصله صندلی‌ها، تهویه لازم در سالن‌ها، خنک کننده‌ها، برداشتن آب سردکن‌ها، کپسول‌های آتش نشانی، نظافت، بهداشت، پک‌های پذیرایی، گند زدایی سالن‌ها و اتاق‌ها از سوی ناظران بهداشت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی بیان کرد: براساس دستورالعمل‌ها فاصله بین صندلی‌ها نباید کمتر از یک متر و ۸۰ سانتی متر باشد، تجمع نکردن خانواده‌ها در محل حوزه‌های امتحانی و انتظار در جلوی در ورودی، تجمع نکردن داوطلبان بعد از امتحان در محوطه و استفاده از ماسک ضروری است.

کشمیری اظهار داشت: اولویت اول ما سلامتی داوطلبان کنکور است، در این ارتباط پروتکل‌های بهداشتی به صورت سخت‌گیرانه‌ رصد می‌شود.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر ضمن تأکید بر لزوم استفاده از ماسک بیان کرد: رعایت حفاظت فردی از سوی داوطلبان و کارکنان از زمان خروج از منزل تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحان الزامی است.

کشمیری گفت: داوطلبان برای تعیین سلامت خود باید به سامانه سلامت وارد شده و اطلاعات خود را ثبت کنند و چنانچه فردی مبتلا به ویروس کرونا وجود داشته باشد بر اساس خود اظهاری داوطلب در سامانه از سوی مسئولان برگزاری شناسایی و در فضای جداگانه‌ای آزمون می‌دهد.

رئیس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: دستگاه‌های مجری اقدام‌های لازم برای برگزاری کنکور در فضایی ایمن، بهداشتی و بدون استرس در استان بوشهر را انجام داده‌اند.

عبدالمجید مصلح اضافه کرد: خانواده‌ها و داوطلبان یقین داشته باشند تامین سلامتی و آرامش آنها بیش از همه چیز برای ما اهمیت دارد و تلاش شده با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی هیچ مشکلی برای کسی به وجود نیاید.

وی از خانواده‌ها خواست با وسواس خود آرامش فرزندانشان را برهم نزنند و اضطرابی برای آنها به وجود نیاورند زیرا برخی از حوزه‌های امتحانی فاصله بین صندلی‌ها حتی بیش از ۲متر است همچنین فضاها به طور پی در پی ضد عفونی و فاصله بین مراقبان و مجریان نیز رعایت شده‌است و بسته‌های بهداشتی و پذیرایی نیز به صورت بسته بندی و بهداشتی تهیه و توزیع می‌شود و موکت ورودی‌ها نیز آغشته به کلر است.

رقابت ۱۸ هزار و ۴۱۵ داوطلب استان بوشهر در کنکور

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: همه شرایط برای حضور ۱۸هزار و ۴۱۵ داوطلب استان بوشهر در این ماراتن نفس گیر در روزهای پنجشنبه، جمعه هفته جاری و شنبه هفته آینده (۲۹ مرداد تا ۱ شهریور ماه) فراهم شده‌است.

حسین درتاج افزود: به منظور پیشگیری از ابتلای احتمالی داوطلبان کنکور به ویروس کرونا با دقت و حساسیت تمام پروتکل‌های بهداشتی شامل فاصله فیزیکی استاندارد بین آنها، تهیه مواد ضد عفونی، گند زدایی فضای حوزه‌ها و ضد عفونی کردن آنها، تهیه ماسک، دستکش و تب سنجی داوطلبان و پیش بینی فضای جداگانه برای افراد مبتلا به کرونا در صورت وجود انجام می‌شود.

وی بیان کرد: براین اساس ۱۰ حوزه برای گروه هنر، ۳۳ حوزه برای گروه علوم ریاضی و علوم انسانی، ۳۵ حوزه گروه علوم تجربی، ۱۳ حوزه زبان در هفت مرکز پیش بینی شده‌است و سعی شده داوطلبان با کمترین دغدغه نسبت به وضعیت بهداشتی و فاصله‌گذاری در حوزه‌های آزمون حضور یابند.

درتاج اضافه کرد: براساس آمارها از شمار شرکت کنندگان در کنکور سراسری امسال ۶۳.۵۵ درصد داوطلبان زن و ۳۶.۴۵ درصد آنان را مردان تشکیل می‌دهند که در پنج گروه آزمایشی در مدت چهار روز از تاریخ ۲۹ مرداد تا یکم شهریورماه در استان با هم به رقابت می‌پردازند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر بیان کرد: کنکور امسال در هفت مرکز شهرستان شامل تنگستان، جم، دشتستان، دشتی، دیر، دیلم، کنگان و یک منطقه خارگ از سوی آموزش و پرورش و در شهرستان‌های بوشهر، گناوه و عسلویه توسط  دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

درتاج اضافه کرد: براین اساس ۲هزار و ۲۰۷ داوطلب معادل ۱۲ درصد در گروه علوم ریاضی، هفت هزار و ۴۷۵ نفر ۴۰.۶ درصد علوم تجربی، چهار هزار و ۶۴۲ داوطلب ۲۵.۲ درصد گروه علوم انسانی، یکهزار  و ۶۷۴ نفر ۹.۱ درصد در هنر و ۲هزار و ۴۱۸ داوطلب ۱۳.۱ درصد در گروه زبان با هم به رقابت می‌پردازند.

وی ادامه داد: ۹ هزار و ۹۰۵ داوطلب در حوزه‌ها و شهرستان‌هایی آزمون خواهند داد که آموزش و پرورش مسئول برگزاری کنکور است و هشت هزار و ۵۱۰ داوطلب نیز در حوزه‌ها و شهرستان‌هایی آزمون می‌دهند که متولی برگزاری آزمون آنها دانشگاه‌ها است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر یادآور شد: کارت ورود به جلسه داوطلبان از دوشنبه شب روی سایت سازمان سنجش بارگذاری شده و قابل دریافت است و تا روز چهارشنبه داوطلبان فرصت دارند کارت ورود به جلسه خود را چاپ شده دریافت کنند.

درتاج گفت: آزمون گروه هنر روز چهارشنبه ۲۹، گروه‌های علوم ریاضی و انسانی روز پنجشنبه ۳۰ و علوم تجربی جمعه ۳۱ مرداد و گروه زبان روز شنبه اول شهریور ماه برگزار می‌شود.

شرکت در کنکور هیچ ریسک و خطری ندارد

نماینده سازمان سنجش آموزش کشور در استان بوشهر با اشاره به اینکه همه آزمون‌های گروه‌های آموزشی صبح برگزار می‌شود، افزود: شهرستان بوشهر ۶هزار و ۳۱۸ نفر، جزیره خارگ ۱۲۶ نفر، تنگستان ۶۶۶ نفر، جم هزار و ۷۹ نفر، دشتستان چهار هزار و ۱۱ نفر، دشتی هزار و ۵۴۹ نفر، دیر هزار و۳۷ نفر، دیلم ۴۳۱ نفر، عسلویه ۴۷۲ نفر، کنگان هزار و هفت نفر و گناوه ۱۷۲۰ نفر داوطلب دارند.

علی پاکیزه گفت: دانشگاه‌های استان و آموزش و پرورش برگزاری آزمون سراسری سال ۹۹ را در استان بوشهر برعهده دارند.

پاکیزه عنوان کرد: محل برگزاری آزمون قبل و بعد از برگزاری هر جلسه ضد عفونی می‌شود و مجریان مجرب در برگزاری آزمون با رعایت دقیق ضوابط بهداشتی فعالیت خواهند داشت، فضای مناسب با سرمایش و تهویه مطلوب در نظر گرفته شده‌است و فرش آغشته به کلر در ورودی حوزه‌های امتحانی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: پذیرایی با بطری‌های بسته بندی شده و کیک با رعایت نکات بهداشتی، تامین فضای مناسب برای داوطلبانی که بر اساس فرم خود ارزیابی دارای نشانه‌های ابتلا به کرونا باشند و قرار دادن دفترچه سئوال‌ها روی دسته صندلی به جای اینکه روی زمین قرار داده شود از دیگر مواردی است که رعایت خواهد شد.

نماینده سازمان سنجش آموزش کشور در استان بوشهر از خانواده‌ها خواست تا نگرانی فرزندان خود را در زمینه  شرایط بهداشتی آزمون برطرف کنند، زیرا همه استانداردها و ضوابط بهداشتی در حوزه‌های امتحانی رعایت شده و شرکت در آزمون هیچ ریسک و خطری ندارد.

پاکیزه از داوطلبان خواست فقط وسایل لازم را با خود بیاورند و وسایل اضافی همراه نداشته باشند و خانواده‌ها نیز مقابل درهای ورودی حوزه‌های امتحانی تجمع نکنند.

وی با اشاره به اینکه داوطلبان باید فرم خود اظهاری سازمان سنجش را در زمینه  نشانه‌های کرونا تکمیل کنند، تاکید کرد: داوطلبان در همه مراحل آزمون باید ماسک بزنند و در صورت لزوم چند ماسک همراه داشته باشند تا در صورت عرق کردن و مرطوب شدن بتوانند آن را عوض کنند، همچنین کیسه پلاستیکی کوچک برای قرار دادن ماسک‌های تعویض شده همراه داشته باشند.