به گزارش روز سهشنبه ایرنا از معاونت ارتباطات و امور بینالملل شورای اسلامی شهر تهران، محسن هاشمی در برنامهای تلویزیونی با تشریح عملکرد شورای شهر در دوره پنجم اظهارداشت: در سومین سالگرد این شورا به سر میبریم و این درحالیست که اولین انتخابات شوراها در سال ۱۳۷۷ برگزار شد.
وی گفت: از ابتدای فعالیت شورای پنجم، اعضا به جدیت در جلسات شرکت داشتند، در این مدت ۲۳۱ طرح و لایحه به شورا ارئه شده است اما این طرحها و لایحهها در تلویزیون پوشش داده نمیشود.
هاشمی افزود: با توجه به اینکه در تلویزیون به نقد و بررسی طرحها و لوایح پرداخته نمیشود، مردم نیز از این موارد مطلع نمیشوند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران به بیان برنامههای مدیریت شهری و اقداماتی که دولت در راستای تکمیل و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی باید انجام دهد پرداخت و اظهارداشت: در تهران روزانه ۲۰ میلیون سفر انجام میشود که از این تعداد باید ۱۵ میلیون سفر با مترو انجام شود و این ایدهآلی است که باید با آن برسیم.
وی افزود: این در حالی است که در قانون حمل و نقل ریلی که به صراحت تاکید شده ۵۰ درصد ساخت خطوط مترو را دولت و ۵۰ درصد دیگر را باید شهرداری تامین کنند، اگر دولت یا شهرداری به وظیفه خود عمل نکردند، باید پاسخگو باشند.
هاشمی گفت: وظیفه شورای شهر تهران، سیاستگذاری و تذکر است نه اجرا و به عنوان رئیس شورا پاسخگوی مسئولیتها و وظایف آن هستم و باید بگویم تعداد تذکرهای شورای پنجم از ۳۰۰ مورد هم گذشته است، این نشان میداد اعضای شورا در راستای وظایف نظارتی خود کوتاهی نکردهاند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین در خصوص نوسازی و تجهیز ناوگان اتوبوسرانی نیز گفت: قرار بود ۹هزار اتوبوس به تهران داده شود، همزمان نیز سفارش ۱۹ هزار اتوبوس و ۴۰ هزار مینیبوس ارائه شده که پنج هزار اتوبوس و ۱۰ هزار مینیبوس برای تهران است اما تاکنون اتوبوسی به تهران داده نشده است.
هاشمی افزود: این در شرایطی است که در حال حاضر ۱۰ کارخانه اتوبوسسازی در کشور بیکار ماندهاند، این نشان میدهد آنجا که باید پیگیری شود، انجام نمیشود و ما پیگیر انعقاد قراردادها بودهایم اما در حوزه اجرا اتفاقی صورت نگرفته است، از تمامی شوراهای سراسر کشور میخواهم پیگیر این موضوع باشند.
وی بیان کرد: شوراها وظایف ذاتی خود از جمله نظارت و هدایت مدیریت شهری را انجام میدهند اما تبلور فعالیتهای شورای شهر در اقدامات مجریان است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فعالیت چهار کارخانه واگنسازی در تهران اظهارداشت: این کارخانهها میتوانند ۷۰ درصد واگنهای ما را تامین کنند اما اکنون بیکار هستند، در این راستا شورا از نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی تقاضا کرده که از دولت پیگیری این موضوع را انجام دهند.
هاشمی درباره وضعیت حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: وقتی دولت به عنوان مجری نسبت به عملیاتی کردن قوانین مصوب اقدام نمیکند، نمیشود انتظاری جز این داشت، به عنوان مثال دولت مصوبهای دارد که ۲هزار واگن برای قطار شهری بخرد که این امر به جایی نرسید.
وی افزود: در زمان ریاست جمهوری آقای احمدینژاد که بنده خود در مترو فعال بودم مقرر شد یک میلیارد دلار برای مترو اختصاص دهند مصوب هم شد اما به جایی نرسید.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: برای خرید ۶۰۰ واگن نیز اقدام شد که نامه این قرارداد به چین رفته که دو سال از این قرارداد گذشته است و به علت افزایش تورم، اختلاف بر سر قیمت شکل گرفته است.
هاشمی همچنین در خصوص نقش دولت در مشکلات کنونی مدیریت شهری گفت: اینگونه نیست که دولت به علل سیاسی سنگاندازی کند، مشکل اصلی ساختار و ناهماهنگی است.
وی درباره انتقادات به کمکاری شورا افزود: یکی از سیاستهای شورای پنجم کاهش پروژههای هزینهبر و بزرگ مقیاس و توسعه و تمرکز بر پروژههای محله محور است، برای نمونه چند روز چند ایستگاه آتشنشانی افتتاح شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: بیش از ۱۵ ملیون دلار تجهیزات برای آتشنشانی خریداری شده است، اقدامات مهم دیگر به صورت محلهمحوری در دست اقدام است اما هیچ کدام از این پروژهها از طریق رسانه ملی اطلاعرسانی نمیشود.
وی افزود: ما خواستار این هستیم که یکبار در تلویزیون مصوبهای که در صحن شورا تصویب میشود، بررسی شود که چه تاثیری در زندگی مردم دارد.
هاشمی گفت: بیش از ۲ هزار ملک شهرداری در دوره مدیریت شهری گذشته به صورت غیرقانونی در اختیار دیگران قرار گرفته است، آیا یک بار برنامهای در این زمینه برگزار کردهاید؟